УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

ДІЄВІДМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ТЕПЕРІШНЬОГО Й МАЙБУТНЬОГО ЧАСУ. ВИМОВА ДІЄСЛІВ НА -ШСЯ, -ТЬСЯ

Мета: поглиблення вивченого про написання дієслів на -шся, -ться; формувати вміння утворювати і змінювати за особами дієслова теперішнього і майбутнього часу; розвивати творчі вміння; виховувати бажання грамотно писати і вимовляти такі дієслова.

Тип уроку: поглиблення вивченого.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Закон письма і вимови вивчай:

Написано —ТЬСЯ,

А ти [Ц':А] вимовляй:

Хто рано прокидається,

Зарядкою займається,

Роботи не боїться,

Той з двійками не знається,

Від трійок відцурається

І завжди добре вчиться.

Закон письма і вимови вивчай:

Написано —ШСЯ,

А ти [С':А] вимовляй:

Раненько прокидаєшся,

Зарядкою займаєшся,

Водою обливаєшся,

Швиденько одягаєшся,

В дорозі не спиняєшся.

Так, друже мій, ніколи

Не спізнишся до школи.

(Д. Білоус)

III. Повторення вивченого.

Спишіть загадки, відгадайте їх. Замість крапок уставте, де потрібно, знак м’якшення. Вимовте відповідно до норм орфоепії дієслова, вжиті в тексті вправи.

1. Дві сестри до осені зеленіют.., потім одна червоніє, а друга чорніє. 2. Мене просят.. і чекают.., а як прийду — утікают... 3. Йде слідом за тобою, утікай — не утечеш.., доганяй — не доженеш... 4. Стоїт.., колихаєт..ся, головою величаєтеся, а торкнеш.. — кусаєт..ся. 5. Сіла зграя пташенят на п’ят.. дротенят. Якщо ти їх упізнаєш.., то мелодію зіграєш...

Довідка. Дощ. Порічка й чорна смородина. Будяк. Тінь. Ноти.

Визначте дієвідміну кожного дієслова. У якій формі потрібно для цього його поставити? Поясніть написання особових закінчень дієслів.

Знаєш, мириш, радієш, дзвениш, вимикаєш, виходиш, можеш, говориш, робиш, ріжеш, точиш, любиш, клеїш, вабиш, в’яжеш, везеш, колишеш, плетеш, радиш, стережеш.

Укажіть дієвідміну поданих дієслів. Поставте їх у формі 3-ї особи множини теперішнього часу, у 2-й особі однини теперішнього часу і правильно їх вимовте.

Живуть, біжать, співають, радіють, летять, колишуть, радять, товчуть, сидять, допомагають, просять, стережуть, мостять, сплять, підтримують, їздять, палять.

Спишіть прислів’я, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Поясніть написання особових закінчень дієслів. Поясніть уживання і невживання в дієсловах знака м’якшення.

1. Удари забуваються, а слово пам’ята..ться. 2. Рана заго..ться, зле слово — ніколи. 3. Слово до слова — злож..ться мова. 4. Що вимов..ш язиком, того не виб’єш і кілком. 5. Бурчанням надокуч..ш, прикладом науч..ш. 6. Лихого язика аршином не зміря..ш. 7. Як ма..ш брехати, то краще мовчи. 8. Менше говори, то більше почу..ш.

Які прислів’я стосуються спілкування? Розкрийте їхнє значення.

Випишіть з тексту дієслова, усно поставте до них запитання, визначте час дієслів.

Десь над полем ударив об дзвінку стіну тиші жайвір. Пісня полилася над високими хлібами, що, схиливши важке, налите зерном колосся, завмерли в чеканні. Ледь-ледь ворушать вусиками колоски і наче перешіптуються про те, щоб не зронити на землю жодної зернини. Кожен колосочок чекає на людські дбайливі руки. Ляже він на шкарубку долоню важкими смаглявими зернятками, і побачать хлібороби, що виріс він не пустодзвоном, а виправдав сподівання людські (С. Носань).

Спишіть речення. Поставте дієслова, що в дужках, у формі минулого часу. Назвіть суфікс і рід кожного з новоутворених дієслів.

Буйно (сходити) пшениця, так, аж серце (молодіти) (М. Рильський). За гори вже сонце (ховатись), рожевії хмарки (пливти) (М. Рильський). (Співати) пташки голосисто у сяйві з небесних вершин (В. Сосюра). Вечірнє сонечко гай (золотити), Дніпро і поле золотом (крити) (Т. Шевченко).

Спишіть прислів’я, вставляючи пропущені букви. Зробіть звуковий запис виділени учителем дієслів.

1) Все м..нет..ся, одна правда... . 2) Усе теє пр..годит..ся, що на полі... 3) Раз оп..чеш..ся — другий... . 4) Не плюй у кр..ницю, знадобиться води... . 5) На чужому коні не наїздиш..ся, на чужому добрі не... . 6) 3 добрим поживеш.. — добре й переймеш.., з лихим зійдеш..ся — й свого... .

Для довідок: позбудешся, останеться, коріниться, напиться, остережешся, забагатієш.

IV. Підсумок уроку.

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Пояснення домашнього завдання.

Скласти словниковий диктант з теми.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.