УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

ДІЄСЛОВА І і II ДІЄВІДМІН. БУКВИ Е, И В ОСОБОВИХ ЗАКІНЧЕННЯХ ДІЄСЛІВ І і II ДІЄВІДМІН (ПОВТОРЕННЯ)

Мета: пояснити учням, як дієслова поділяються на дієвідміни, домогтися вивчення правил написання особових закінчень дієслів; сприяти виробленню вміння визначати в дієсловах дієвідміну; розвивати мовлення, мислення; виховувати старанність у навчанні.

Тип уроку: повторення вивченого.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Запитання для бесіди.

1. Скільки в українській мові існує форм часу?

2. Які дії означають дієслова минулого часу?

3. Що означають дієслова теперішнього часу?

4. Що означають дієслова майбутнього часу?

5. Скільки існує форм майбутнього часу?

Розподільний диктант. Запишіть дієслова в три колонки: в І — минулого часу, в II — теперішнього, в III — майбутнього.

Поспішали, хазяйнують, їздять, говоритимуть, подумав, прочитаю, вийшла, терплю, буду летіти, намагаюся, плаваємо, обійшла, гратиметься, сплять.

Перевірка виконання домашнього завдання.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Загальнонародна мова має бути зрозуміла мовцям, незалежно від того, на якій території вони проживають, яка в них професія. Мовні норми сприяють порозумінню, рівню освіченості мовців, тому обов’язкові для всіх. Одну з них ми пригадаємо на цьому уроці — букви е, и в особових закінченнях дієслів. На прикладі однієї словоформи скажіть, як правильно казати — борються чи боряться? Як цю орфограму й подібні обґрунтувати, щоб писати свідомо і грамотно, повторимо на уроці.

III. Повторення вивченого.

Опрацювання таблиці та правил з теми. Продовжте думку:

Дієслова першої дієвідміни в 3-й особі множини теперішнього часу мають закінчення -уть, -ють. А в інших особових закінченнях можуть «дружити» з літерами ... Дієслова другої дієвідміни в 3-й особі множини теперішнього часу мають закінчення -ать, -ять. А в інших особових закінченнях можуть «дружити» з літерами ...».

Дієвідміни дієслів

Особа

І дієвідміна

II дієвідміна

однина

множина

однина

множина

1-ша

пишу

малюю

пишЕМО

малюЄМО

бачу

клею

бачИМО

клеЇМО

2-га

пишЕШ

малюЄШ

пишЕТЕ

малюЄТЕ

бячИШ

клеЇШ

бачИТЕ

клеЇТЕ

3-тя

пишЕ

малюЄ

пишУТЬ

малюЮТЬ

бачИТЬ

клеЇТЬ

бачАТЬ

клеЯТЬ

Розподільний диктант. Завдання: дієслова І та II дієвідмін записати у дві колонки.

Колишуть, просять, їздять, знають, стережуть, ріжуть, мостять, радіють, летять, возять, товчуть, говорять, кажуть, сіють, люблять, ідуть.

Запишіть речення, виділіть закінчення дієслів, визначте їх дієвідміну.

Веселе сонечко гай золотить, Дніпро і поле золотом криє (Т. Шевченко). Ніжне, голубе марево тремтить, переливається хмарами, десь далеко грає велика ріка (О. Десняк). Кругом простилається така безмежна синя широчінь, що й оком не зглянеш (Гр. Тютюнник).

Спишіть приказки, ставлячи подані в дужках дієслова у формі 2-ої особи однини теперішнього або майбутнього часу. Виділіть закінчення, поясніть їх написання. Поясніть написання не з дієсловами.

Шилом моря не(нагріти). Не(вміти) шити, так і не пори. (Не)збочуй з дороги, бо (поламати) ноги. (Сказати) гоп, коли (перескочити). Водою воду не (загатити). Щербатого горшка не (поправити). Коли (топитися), то й за соломинку (вхопитися). (Нар. тв.)

Вставте пропущені літери є, и, є, ї в закінченнях дієслів, визначте дієвідміну кожного з них.

Збира..ться, каж..мо, спровад..мо, очіку..те, потривож..ш, пиш..ш, чист..ш, змож..мо, унад..тися, вір..мо, бор..ться, туж..ш, виправ..ться, попіл..мо.

Спишіть прислів’я, дописуючи в дієсловах закінчення теперішнього та майбутнього часу доконаного виду. Поясніть зміст 2—3-х прислів’їв та запам’ятайте їх.

1) Слово вилет.. горобцем, а поверн..ся волом. 2) Скаж..ш — не верн..ш, напишеш — не зітр..ш, відруба..ш — не приточ..ш. 3) Слово до слова — злож..ться мова. 4) Біда помуч., і мудрості науч.. 5) Здобуд..ш освіту — побач..ш більше світу.

Запишіть дієслова першої дієвідміни в особових формах однини і множини теперішнього або простого майбутнього часу. Визначте, які кореневі приголосні звуки чергуються під час відмінювання із шиплячими ж, ч, ш. У дужках покажіть, які звуки чергуються.

Зразок. Стригти — стрижу, стрижеш, стриже; стрижемо, стрижете, стрижуть (г — ж).

Бігти, захотіти, колихати, дихати, сікти, мазати, відписати.

Запишіть дієслова другої дієвідміни у формі першої особи однини теперішнього або простого майбутнього часу. Визначте, які кореневі приголосні звуки чергуються з шиплячими ж, ч, ш, дж, ждж, шч(іи). У дужках покажіть, які звуки чергуються.

Зразок. Пустити — пущу [пушчу], [cт] — [шч].

Ходити, скрутити, лазити, мусити, їздити, помастити.

Тренувальний диктант.

М’ята — наш друг

З якими рослинами ти стикаєшся щодня?

Давай полічимо разом. Щодня ти п’єш чай із цукром, їси білий і чорний хліб. Отже, чай, цукровий буряк, пшениця, жито, м’ята.

Стародавні греки вірили, що кожен лісовий струмок, кожна галявинка має своє божество — німфу. І ось одна з німф назавжди оселилася в ботаніці й медицині. Мента — наукова назва м’яти. Мента-м’ята подарувала людям ментол.

Ментол — основна частина олії, яка міститься у квітах і листі м’яти, ментол надає їм особливого смаку й аромату (Н. Надєждіна).

Ланцюжкова гра «Знавці дієвідмін». Поясніть значення фразеологізму.

Вирости в очах, говорити правду, радіти разом, пахне весною, шумить ліс, любити землю, працювати із задоволенням, зустріти друга, написати твір, прочитав роман, вивчила вірш напам’ять, бажає щастя, бажає висловитися.

IV. Підсумок уроку.

Прочитайте текст, визначте всі дієслова, вкажіть особові закінчення, час, вид і дієвідміну кожного з них.

ХТО БАЧИТЬ І У ВОДІ, І В ПОВІТРІ

Певно, влітку, купаючись у морі чи річці, ти пробував розплющувати очі під водою. Дивишся довкола — і бачиш не водорості й каміння, а розпливчасті зелені й бурі плями. Бо наші очі можуть добре бачити тільки в повітрі. Риби — ті бачать тільки у воді. А як же ті, хто живе на поверхні води?

Ось по воді гасає кругами зграйка маленьких і блискучих жуків-вертунів. Якщо вони помічають, що до них підкрадається риба, то вистрибують із води. Якщо ними зацікавиться якийсь птах — втікають у воду. Як же вони бачать одночасно й у воді, й у повітрі?

Річ у тім, що з ними відбулася зовсім дивна історія: кожне око у вертунів розділилося на дві половинки. Нижня половинка пішла під воду й дивиться на риб, а верхня — дивиться у повітря. Жук став чотириоким! (За В. Танасійчуком)

V. Пояснення домашнього завдання.

Скласти завдання (словниковий диктант чи тести) з теми.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.