УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ. СПОСОБИ ДІЄСЛІВ. ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ УМОВНОГО СПОСОБУ

Мета: поглибити вивчене про дієслово, способи дієслів; формувати вміння утворювати дієслова різних способів, зокрема умовного; розвивати комунікативні вміння, творчу уяву; виховувати повагу до української мови.

Тип уроку: поглиблення вивченого.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

Індивідуальне завдання. Спишіть текст. Підкресліть дієслова дійсного способу і визначте, у формі якого часу вони записані. Поясніть лексичне значення виділеного вчителем слова, доберіть до нього епітети.

Дієслово відзначається великою силою. Здатне тримати на своїх раменах багато іменників. Та й не тільки їх. Через те його можна порівняти з Гераклом — героєм давньогрецької міфології, у якого була неймовірна фізична сила.

Граматична сила дієслова найбільше виявляється у його зв’язках з іменниками. Воно регулює кількість іменникових членів речення. Наприклад: «Андрій привезе внучку бабусі машиною з міста у село». Дієслово «привезе» керує аж шістьома іменниками! (За І. Вихованцем)

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Прочитайте усмішку. Випишіть з неї слова, які називають дію: а) реальну; б) можливу за певних умов; в) дію, що виражає наказ чи прохання. Назвіть синоніми до слова «плакати».

Дитина невтішно ридала. Її запитали, що з нею.

— Я загубила дві гривні, які мені дала мама.

— Перестань,— сказали їй,— візьми ось дві гривні замість твоїх і не плач більше.

Тільки-но вона їх одержала, як почала ще гучніше плакати.

— Чого ти побиваєшся? — запитують її знову.

— Плачу тому, що, якби я не загубила ті дві гривні, у мене тепер їх було б аж чотири...

III. Поглиблення вивченого.

Опрацювання таблиці та правил з теми. Продовжте думку: «Дієслова мають три способи:...», «Умовний спосіб дієслова твориться за допомогою...».

Запитання для бесіди.

1) За допомогою чого ми впізнаємо дієслова умовного способу?

2) Коли частка умовного способу має форму би, а коли — б?

3) Як пишеться частка би з дієсловом?

4) Чому дієслова умовного способу не змінюються за особами?

5) Чи є у дієслів умовного способу особові закінчення?

Прочитайте речення, проаналізуйте підкреслені дієслова і запишіть їх у три колонки, встановивши належність дієслів до певного способу: дійсного, умовного чи наказового. За якими граматичними ознаками ви відносите дієслова до різних способів?

1) Веди мене, дорого правоти, як не мені, дай іншому дійти на тихі води і на ясні зорі (Д. Павличко). 2) Тяжкими гронами висять набої, аж повгинались плечі вояків. Впаде команда — й вирушить на гори велике військо сонця і землі (Д. Павличко). 3) Любімо сонце і життя, радіймо квітам і теплу (Із журналу). 4) Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти! (Леся Українка). 5) Якби мені черевики, то пішла б я на музики (Т. Шевченко).

Прочитайте. Визначте дієслова, з’ясуйте спосіб кожного. Випишіть дієслова, вжиті у формі умовного способу. Простежте, як утворено форми умовного способу дієслів.

Майже випало чомусь із нашого вжитку слово «милосердний». Подивився в одинадцятитомний «Словник української мови». Боже ти мій! Напроти цього слова стоїть «заст.»! Та якби не було милосердя, людина не могла б бути людиною! Це те, без чого не було б добра, доброти, про які ми так багато нині говоримо. Милосердя — це вміння і душевна здатність прощати своїм ворогам, прощати помилки своїм друзям. Якби не таке вміння, кожен сприймав би доброту за принципом: «Ти — мені, я — тобі», тобто ти до мене добрий, тому і я до тебе добрий. Без милосердя і справедливість у світі звелася б тільки до одного: око за око, зуб за зуб. Ні, милосердя — не «заст.», воно нікому не застує, воно з нами повинно бути постійно (За В. Захарченком).

Утворіть усі форми умовного способу поданих дієслів. Звірте з таблицею.

Міркувати, вирішити, запропонувати, любити.

Допишіть прислів’я.

Якби знав, де впадеш, ... . 2. Якби знав, де знайду, ... . 3. Якби на кропиву не мороз, ... . 4. Якби все вовк лежав, ... . 5. Коли б кізка не скакала, ... . 6. Якби свині крила, ...

Довідка: вона б усіх людей пожалила, то туди пішов би, то соломки підстелив би, вона небо б зрила, то б і ніжки не зламала, то вже досі здох би.

Прочитайте прислів’я. На яку рису людської вдачі вказує кожне з них? Визначте способи дієслів, ужитих у прислів’ях.

1. Віддав би сорочку з себе. 2. І з рідного тата сорочку стягнув би. 3. До скону б говорила, але не уступила б. 4. За гривню козу гнала б до Львова.

Перепишіть дієслова в неозначеній формі, замінюючи дієсловами умовного способу.

Якби я був скульптором, (виліпити) або (висікти) з граніту зображення моєї України. Якби я міг, (зобразити) в гіпсі чи камені її струнку поставу, тендітні дівочі плечі й тонкий стан. Бо держава наша ще юна й прекрасна. Якби я був художником, (намалювати) рутвяний віночок на її високому чолі, золотаві коси й великі сині очі. Бо наша Україна надзвичайно вродлива. А вона (усміхнутися) нам усім лагідно. І (бути) ми усі щасливі (3 газети).

Вибірковий диктант. Укажіть способи використаних у вправі дієслів.

Я так її, я так люблю мою Україну убогу, що прокляну святого Бога, за нею душу погублю! Пішов би я в Україну, пішов би додому, там би мене привітали, зраділи б старому (Т. Шевченко). Гей, ізгадайте, браття вкраїнці, чим ми на світі бували, як волю нашу, волю народну всі ми гуртом здобували! (В. Грінченко). Ви ж ідіть все далі й далі та глядіть пряму дорогу, сміло хрест беріть на плечі, душу й серце дайте Богу (Я. Щоголів).

IV. Підсумок уроку.

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Пояснення домашнього завдання.

Скласти і записати висловлювання на одну з тем: «Де б я хотів жити, коли стану дорослим», «Якби я став мером міста». Використайте дієслова умовного способу.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.