УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ДІЄСЛОВО. ПІДГОТОВКА ДО НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ

Мета: узагальнити вивчене про дієслово, підготуватися до тематичної контрольної роботи; розвивати орфографічні вміння; виховувати повагу до українського народознавства.

Тип уроку: узагальнення вивченого.

Не намагайся бути першим,

а намагайся бути кращим!

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

Дієслово.

Величне. Сильне.

Керує, надихає, контролює.

Відповідає за граматичні дії.

Справжній «Геракл».

Слово вчителя.

Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив’яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп’яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Робота з епіграфом.

Слово вчителя.

Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб гасло нашого уроку звучало так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим!» На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.

III. Узагальнення вивченого.

Гра «Пошук». Знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловом пишеться разом (1 б.).

1. (Не)радуйся чужому лихові.

2. (Не)будь упертим, а будь одвертим.

3. Під лежачий камінь вода (не)тече.

4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.

5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються — мов (не)добачають.

Слово вчителя.

Тепер ворота ярмарку для вас відчинені. Ось видніється перша крамниця. Ну ж бо, підійдемо ближче! Протягом уроку ми відвідаємо декілька крамниць, де ви виконаєте певні завдання. У вас на партах є картки самооцінки. Виконуючи завдання, ви об’єктивно оціните свої знання.

Крамниця «Рушники» (2 б.) Вибірковий диктант Прочитайте текст. Розкажіть, як використовують рушник у побуті. Випишіть дієслова. Утворіть форми роду дієслів. Визначте час, число.

Український рушник... На ньому вишита доля нашого народу. Шматок полотна, витканий материними руками, оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу. Рушники були найнеобхіднішими атрибутами у всіх обрядах.

Слово вчителя.

До речі, кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту вишивки. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині, Буковині та Закарпатті — геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками (За Л. Скуратівським). Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте?

Крамниця «Українська народна їжа» (2 б.). Малюнковий самодиктант. Запишіть іменники, добираючи до них дієслова неозначеної форми (1 б.) Складіть речення та визначте граматичну основу (1 б.). На які питання відповідають дієслова неозначеної форми? Яка синтаксична роль дієслова?

Вареники (ліпити), сало (різати), борщ (варити),хліб (пекти), пампушки (пробувати), галушки (місити).

Крамниця «Музична» (2 б.). «Музичний диктант». Як ярмарок веселий триває, так пісня народна «Ой раз молода на базар ходила» всюди лунає. Пропоную послухати, вона не нова. Випишіть з неї всі дієслова. Визначте дієвідміну та вид дієслів.

Ходила (II д., недок. в.), купила (І д., док. в.), наварила (II д., док. (в.), запросила (II д., док. в., ), бере (І д., недок. в.), поглядає (І д., недок. в.), не цілує (І д., недок. в.), не милує (І д., недок. в.), не пригортає (І д., недок. в.), моргає (І д., недок. в.).

Крамниця «Обереги» (1 б.). Гра «Доміно». Як ви визначали дієвідміну? Які закінчення в дієслів І та II дієвідміни? На які питання відповідають дієслова доконаного та недоконаного видів? Для кожної пронумерованої картинки необхідно знайти текстовий відповідник і записати ключ у зошити.

За українською традицією молоді дівчата прикрашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно з традицією українські дівчата ворожили на судженого, пускаючи вінки за водою.

Вона з’явилася з тих пір, як почали вирощувати льон. Її можна було бачити в будь-якій селянській хаті. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.

Вони писалися до всіх основних свят сонячного року і по важливих випадках: весілля, народження дитини, оберіг на далеку дорогу, початок нової справи, будівництво нового будинку і т.д. Для кожного випадку були свої візерунки, свої символи і свої кольори. Але найбільш відомий звичай красити яйця або писати писанки на Великдень.

Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.

Це символ України, відбиття культурної пам’яті народу, в узорах збереглися прадавні магічні знаки. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості. У давнину відігравав важливу роль.

Це не лише частина нашого гардеробу, а певна закодована сукупність сорока божественних енергій, що творять довершену та гармонійну долю людини. Здавна в Україні слугувала як прикрасою, так і оберегом. Таємничою мовою вишивки вона передавала безліч побажань для сімейного благополуччя та щастя людини, яка її одягала.

Слово вчителя.

Відігравав (дійсн., 3. ос.), відігравав би (умови, спосіб), відіграй (наказов., спосіб, 2 ос.)

Одягала (дійсн., 3. ос.) — одягала б (умови.), одягай (наказов. 2. ос.).

Що ми з вами повторили? Отже, назвіть способи дієслів. А який спосіб немає особи? (Умовний)

Крамниця «Відпочинок». Відеозапис «Ярмарок». Під супровід музики виходять ведучі. Звучить музика. Благословилося па світ.

Уже сонячне проміння навскоси трохи. Притихає навкруги. Попід возами, попід гарбами сидять купки, підобідують, відпочивають. Спочинемо і ми.

Учні заплющують очі, слухають музику, відпочивають.

На ярмарок! Ідуть, ідуть, ідуть, ідуть. Розливається людська строката річка... Людсько-коров’ячо-волячо-кінсько-овеча маса розливається, розпливається... Захряс майдан... І все це ворушиться, дихає, говорить, кричить, лається, мукає, мекає, ірже, гигикає, ремиґає, позіхає, кувікає, хреститься, заприсягається, кудкудакає, квокче, грає на гармонії, на скрипці, п’є квас, їсть тараню, «будькає», лускає насіння і крутиться на каруселі... кружляє...

Крамниця «Криниця мудрості» (2 б.). Зробіть морфологічний розбір дієслова кружляє.

Крамниця «Контрольна вага» (2 б.). У цій лавці ми придбаємо шість питань, за допомогою яких дізнаємося, з якими знаннями підійшли до контрольної роботи.

1. Які види має дієслово?

A) теперішній і майбутній;

Б) дійсний і наказовий;

В) простий і складний;

Г) доконаний і недоконаний.

2. У якому рядку всі дієслова теперішнього часу?

A) питати, мити, класти, іти;

Б) перетворила, забігав, плакав, дивлюся;

B) іду, колоситься, мріємо, зріють;

Г) перетворюють, кохає, живе, плакатиме.

3. Укажіть речення, у якому вжито дієслова минулого часу.

A) Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.

Б) Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

B) Бринять живою радістю ліси, як ранок спалахне на небокраї.

Г) Осінь ходить, яблука золотить.

4. Укажіть речення, у якому вжито дієслова майбутнього часу.

A) Забіліли сніги, забіліли пухнасті, і укрили вони в білу шубу поля.

Б) Буде спати зерно, щоб прокинутись в щасті, коли сонцю обійми розкриває земля.

B) Засинають поля, облітає гілля, і садами по жовтому листі лине осінь в багрянім намисті.

Г) Люблю дітей, та й як їх не любити.

5. Виділіть рядок, у якому названо способи дієслів.

A) теперішній, майбутній, минулий;

Б) якісний, відносний, присвійний;

B) доконаний, недоконаний;

Г) дійсний, умовний, наказовий.

6. Категорії особи не мають дієслова:

A) майбутнього часу;

Б) минулого часу;

B) теперішнього часу.

Індивідуальне завдання. Вправа «Способи дієслів». Запишіть у першу колонку дієслова дійсного способу, у другу — умовного, у третю — наказового.

Осипається, сказала, звіряє, працюйте, нехай скаже, організуй, бриніла б, ріжте, агітуйте, падає, трудиться, дістань, остерегла б, аналізуй, катає, якби заплакала.

IV. Підсумок уроку.

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Пояснення домашнього завдання.

Скласти 6 тестових завдань з теми «Дієслово».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити