УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ. ТВОРЕННЯ Й ВІДМІНЮВАННЯ АКТИВНИХ І ПАСИВНИХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВ ТЕПЕРІШНЬОГО Й МИНУЛОГО ЧАСУ

Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу: розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.

Тип уроку: сприймання і засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Прочитайте спроектовані через кодоскоп (заздалегідь записані на дошці) речення. Поставте питання до виділених слів. На яку саме ознаку вказують ці слова? Вона набута внаслідок дії самого предмета чи дії, виконаній над ним?

І лащиться колосяним теплом край шляху дозріваюча пшениця. А на полі колосом іскриться повнозерна виспіла пшениця. Та немає багатшого дива, як розбуджена хлібна нива! І немає багатшого дива, як чаруюча хлібна нива! Роззолочене поле безкрає врожаями дорідними грає. І справляє обжинки натруджена щедра пора. Зігріта сонцем пророста в земних долонях і мачинка (Із творів Д. Луценка).

Слово вчителя.

Метою нашого уроку якраз і буде навчитися розрізняти ті ознаки, що набуті самим предметом, і ті, які виникли внаслідок дії, виконаної над ним, тобто активні й пасивні дієприкметники.

III. Сприймання і засвоєння нових знань.

Опрацювання таблиці та правил із теми.

Запишіть речення, вкажіть у них дієприкметники. Який з них вказує на ознаку предмета, що сам виконує певну дію, який — на ознаку предмета, з яким виконує певну дію інший предмет.

Вгорі цвіте блакить, усіяна хмарками.

А дрімаючій смереці лісова пожежа сниться.

Пливе здаля пора осінніх гроз, барвішають палаючі узлісся.

Руді стежки роз’їдені дощами.

Лінгвістичне конструювання. Утворіть дієприкметники. Поміркуйте, чим дієприкметник відрізняється від дієслова й прикметника і що має спільного з ними.

1) Різати, пиляти, розглядати, писати, доглянути, малювати, скласти, рубати, приклеїти, створювати, вибрати, розписувати.

2) Прямий, мокрий, темний, красивий, пустий, сивий, радісний, квітковий, сніжний, солодкий, сліпий, чорний, синій, молодий, білий.

Розподільне письмо. Прочитайте словосполучення. Розподіліть їх у дві колонки: у першу — прикметник з іменником, у другу — дієприкметник з іменником. Доведіть правильність виконання завдання.

Солона капуста, посолена капуста; зелене поле, зеленіюче поле; біла стеля, побілена стеля; міцний хлопець, міцніючий хлопець; освітлена кімната, світла кімната; стихаючий вітер, тихий вітер.

Пояснювальний диктант. Підкресліть дієприкметники, визначте граматичні ознаки кожного з них. З’ясуйте синтаксичну роль дієприкметників.

I. Дзвінких доріг простелені долоні (О. Довгий). А криниця з’єднана з морем (І. Драч). Яблука доспілі виснуть наді мною (В. Сосюра). Червоні яблука в кімнатах насипані (Д. Павличко). Небо незміряне всипане зорями (М. Старицький). Змовкле над степом небо (М. Самійленко). На землю по зоряних сходах задуманий вечір зійшов (В. Сосюра).

II. М’яким димком розмита далина (Б. Олійник). Роса розсипана в траві (Б. Дегтярьов). Полум’яне листя сипле жовтень, тужавіє нива задубіла (І. Драч). Пожовклі шурхають листки, риплять дерева, як протези (Д. Луценко). Кукурудза шумить пожовтіла, знов у вирій летять журавлі. (В. Сосюра). І задумався лелека на паруючім покосі (Д. Павличко). Он сивими туманами димлять розбуджені карпатські полонини (Д. Луценко).

Диктант з коментуванням. Укажіть в реченнях дієприкметники. Визначте їх граматичні ознаки. У вказаних учителем реченнях підкресліть усі члени речення. Якими членами речення можуть виступати дієприкметники?

I. І найсолодший хліб на чужині бажаного смаку не має. Дозріла груша до землі тяжіє. Не все говорене буває творене. Передумкою зіпсованого не виправиш. Зазубрена сокира виказує невмільця. Смажені голуби не летять до губи. Від огню віддалений не буває осмалений. Свою роботу вимірюй зробленим. Трапляється, що й гравій позолочений (Нар. тв.).

II. Осідлана свиня не зовсім варта коня. Відсунутий горщик каші не зварить. До вудки причеплений тільки один дурень, а другий сидить на березі. Великий дуб, та порохнею напханий. Ведмідь ще в лісі, а шкура на нім — продана. Скільки засохлої трави не поливай, вдруге не зазеленіє. В нього в хаті всі мухи вгодовані. У льону-довгунця два лиця: розквітле і спрядене. Зібране по ложці не виплескуйте відром. Де хвіст править, там голова скривлена (Нар. тв.).

III. Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном (В. Сосюра). Місяцем просвічене вікно будило нас (П. Тичина). Осіннього сонця вечірні, зів’ялі спадають крізь мерзле вікно промінці (Л. Первомайський). Скошена трава прив’ялена, заквітчана, пахуча (Л. Дмитерко). Дивиться місяць в одкрите вікно з неба Вкраїни моєї (В. Сосюра).

Навчальний диктант. Визначте дієприкметники, з’ясуйте, активні чи пасивні. Вкажіть їх синтаксичну роль.

Нічого в світі немає кращого за м’яку весняну землю, достигле осіннє небо і яснооких дітей з батьками. Ні небо, ні земля ніколи не покидають людини. Так навіщо ж, яким людоїдським правом од батьків назавжди забирають їхніх улюблених дітей? Будь прокляте навіки те срібло і злото, з якого вилуплюються катюги й убивці, будьте прокляті ненавистю пожмаковані, гадючим смальцем насочені мізки, що не вміють любити людини, її роду, її звичайних земних турбот, радощів і високих поривань. (За М. Стельмахом; 75 сл.)

IV. Підсумок уроку.

Розвиток мовлення з творчим завданням. Прочитайте прислів’я і приказки. Поясніть їх зміст. Укажіть словосполучення з активними й пасивними дієприкметниками. Визначте їх синтаксичну роль.

1) Де хата не метена, там дівка не плетена.

2) Достигле яблуко само з дерева падає.

3) Ні плуга, ні рала — зате виспаний доволі.

4) Де орач від напруженої роботи плаче, там жниця від гарної пшениці скаче.

5) Спорожнілий колос вище всіх стоїть.

6) Земля зігріта — сій ярину.

7) Моя хата небом укрита, землею підбита, вітром загороджена.

8) Не хвали кашу, коли просо не посіяне (Нар. тв.).

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Пояснення домашнього завдання.

Дібрати 3—4 прислів’я чи приказки з активними й пасивними дієприкметниками.

Індивідуальне випереджувальне завдання: інформація про заміну дієприкметників на уч-, -юч- описовими конструкціями.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.