УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

ВИД І ЧАС ДІЄПРИСЛІВНИКІВ. ДІЄПРИСЛІВНИКИ НЕДОКОНАНОГО Й ДОКОНАНОГО ВИДУ, ЇХ ТВОРЕННЯ

Мета: навчити семикласників утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, сприяти зміцненню навичок їх написання; розвивати творчі вміння використання утворених дієприслівників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення, любов і повагу до членів своєї сім’ї.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання. Запитання для бесіди.

1. Як визначити вид дієслова?

2. Яку дію означають дієслова доконаного і недоконаного виду?

3. Які особливості часових форм має вид дієслів?

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

III. Сприймання і засвоєння нових знань.

Спостереження над мовним матеріалом. Прочитайте. Доведіть, що це текст. Доберіть заголовок, який відображав би тему тексту. Пригадайте, чим займається ваша родина в таку сувору зимову погоду. Випишіть з тексту дієприслівники і дієслова, до яких вони налемсать. Поставте питання до кожного дієприслівника. Визначте їх вид.

Надворі хуртовина. Замерзши, жалібно дзвенять віконні шибки. На шибках — чудові прозорі квіти, казкова тропічна рослинність, намальована Дідом Морозом.

Ми сидимо, з цікавістю слухаючи татові казки.

Старенька сліпа бабуня, сидячи біля столу в низькому фотелі, шиє торбинки на волоські горіхи, що рясно вродили цього року. Її ворухливі тонкі пальці, намацуючи пружок матерії, ретельно її зшивають. Тітка Ліда, допомігши бабуні шити, пішла напекти смачненького.

Мама миє чайний посуд у мідній полоскальниці. Її постать завжди рівна, струнка. Тепла, лагідна усмішка, освітлюючи гарне, тонке обличчя, завжди приємна для всіх членів сім’ї.

У хаті тепло. Пахне чаєм з молоком і книшами, що напекла тітка Ліда. Недалеко від грубки сидить няня Марина з Ромцею на руках. Її огрядна постать у мережаній сорочці, у рясній спідниці та барзенській у букетиках корсетці — така звичайна, близька для нас, дітей, бо всі ми, зрісши на її руках, стали дорослими (За І. Коцюбинською).

Прокоментуйте таблицю чи правило з теми.

Дієприслівники доконаного і недоконаного виду

Вид і час дієприслівників

Запитання

Як утворюються

Приклади

Доконаний, минулий час

Що зробивши?

Що робивши? (зрідка)

Основа інфінітива (док. і недок. виду) -ши, -вши

Грати — гравши, зіграти — зігравши

недоконаний вид, теперішній час

Що роблячи?

Основа теперішнього часу (недокон. вид) -учи (-ючи), -ачи (-ячи)

Планують — плануючи, роблять — роблячи

Доберіть власні приклади, утворюючи дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

Творче конструювання. Утворіть від поданих дієслів дієприслівники недоконаного виду (якщо це можливо). Виділіть суфікси у дієприслівниках, укажіть їх часову форму і твірне слово. Утворіть від поданих (якщо це можливо) дієприслівників доконаного виду. З’ясуйте, як вони утворилися. Виділіть суфікси. Зробіть висновок, від якої основи твориться доконаний і недоконаний вид дієприслівника.

Мислити, говорити, бачити, спостерігати, фарбувати, нагадувати, вивчати, співати, переносити, сяяти, шкодити, запам’ятовувати.

«Весела перерва». Прочитайте виразно гумореску. Поміркуйте, що виражає заголовок: тему чи основну думку тексту. Чому був здивований тато? Яку рису характеру сина висміює автор? Як би ви вчинили на місці сина? Випишіть дієслова. Утворіть дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

АРТИСТ

Простий батько сина

Вивчив на артиста.

Мова в того сина

Ідеально чиста.

Як зі сцени скаже

Українське слово,

То аж дух займає

— Просто пречудово!

Тож невчений батько

Запитав у сина:

— Розтлумач, будь ласка,

В чому тут причина.

На сцені у тебе

Українська мова,

А у хаті, вдома, —

Нашого ні слова.

У твоїй квартирі

Вже не та картина:

Чешуть по-російськи

Дітки і дружина?

Син великодушно

Посміхнувсь до тата.

— Підготовка в тебе,

Батьку, низькувата.

А тому, хто вчений,

Істина відома,

Що одне — на службі,

Зовсім інше — вдома.

Вдома в мене мова —

Засіб спілкування,

А в театрі мова —

Спосіб існування.

Як же рідну мову

Я забуду, тату,

Як за неї маю

Непогану плату?

П. Глазовий

Творче конструювання. Прочитайте дієслова. Утворіть дієприслівники доконаного і недоконаного виду. Поясніть, від яких дієслів вони утворені. З’ясуйте вид дієприслівників. Складіть 5—6 речень, використовуючи утворені дієприслівники. Визначте синтаксичну роль дієприслівників.

Перевірити, перевіряти, згадати, згадувати, читати, прочитати, радіти, зрадіти, будувати, збудувати, чути, почути, підіймати, підняти, штовхати, штовхнути.

Гра «Ланцюжок» (робота в мікрогрупах). Дві-три мікрогрупи класу одержують написаний на аркуші паперу ряд дієслів і завдання: утворити від одного з дієслів дієприслівники доконаного і недоконаного виду і передати іншому учасникові. Виграє група, яка першою і правильно виконає це завдання.

Водити, вести, везти, возити, любити, бачити, садити, висаджувати, саджати, сидіти, сідати, присвячувати, світити, сміятися, скликати, кликати, прати, вертіти, прясти, змагатися, стверджуватися, стежити.

Прочитайте текст. Від дієслів, що в дужках, утворіть дієприслівники. Визначте тему й основну думку. Доберіть заголовок. Порівняйте свій заголовок із тими, що дібрали однокласники. Кращий заголовок запишіть. Випишіть утворені вами дієприслівники, розберіть їх як особливу форму дієслова.

Кажуть, що людина, (з’являтися) на світ зі стиснутими кулачками, з пронизливим криком, наче (погрожувати) завоювати все навколо. А відходить з нього, як правило, (відкривати) долоні: дивіться, мовляв, я нічого не забираю з собою, (залишати) людям. Але, (розділити) не таким уже й довгим часом, між цими двома моментами пролягає дивовижний і щоразу неповторний шлях, (створювати) особистість. Незвичайність цього шляху зумовлюється чарівним впливом матері, про яку Т. Г. Шевченко у вірші «У нашім раї на землі» із натхненням писав:

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Про особливу повагу до матері, яка народжує дітей, (віддати) їм свою сердечну любов, теплоту і ласку, йдеться в українському фольклорі, де її авторитет і заслуги, (підносити) до космічних висот, порівнюються з сонцем (За М. Стельмаховичем).

IV. Підсумок уроку.

Виконайте тестові завдання.

1. У якому рядку всі дієприслівники доконаного виду?

А задивляючись, запитуючи, склавши, прилетівши, осмисливши;

Б посміхаючись, малюючи, приспівуючи, володіючи, стемнівши;

В заволодівши, сховавши, взявши, опинившись, призначивши;

Г дякуючи, маючи, опанувавши, порадившись, розв’язавши;

Д згорнувши, купаючись, кургикаючи, вигравши, схаменувшись.

2. У якому рядку не всі слова є дієприслівниками?

А стежачи, кочуючи, звіряючи, оточуючи, збираючи, зриваючи;

Б обмеживши, оторопівши, оглянувши, прискоривши, поринувши;

В застерігаючи, полишаючи, вмившись, відмовившись, заплатити;

Г мріючи, пишучи, лежачи, знаючи, спустившись, керуючи;

Д чаруючи, забігаючи, обіймаючи, вишукуючи, відповідаючи.

3. У якому рядку всі слова є дієприслівниками?

А змужнілий, розпарений, відгороджений, потерпілий;

Б сором’язливий, загоєний, пекучий, переповнений;

В навчаючи, гуркочучи, гребуючи, очолюючи;

Г засмагати, колошкати, вартувати, зглянутися;

Д морозиво, обморозивши, обморожений, морозити.

4. До якої часової форми належать подані дієприслівники?

Утворюючи, читаючи, виносячи, вмиваючись.

А До минулого часу.

Б До теперішнього часу.

5. У якому з поданих речень є дієприслівник?

А Капітан, ніби скинувши втому, підвівся збадьорений... (О. Гончар).

Б Багато іноземців залишили свої захоплені спогади про ратне мистецтво запорожців (М. Слабошпицький).

В Він тільки радіє, дивлячись, як люди смакують його водою (О. Гончар).

6. У якому рядку всі дієприслівники належать до одного виду?

А працюючи, нехтуючи, співаючи, тамуючи, радіючи;

Б звабивши, стелячи, допливши, лежачи, знаючи;

В вирісши, живучи, сидячи, граючись, читаючи.

7. У якому рядку всі дієприслівники мають значення доконаного виду?

А перемігши, привізши, вставши, начитавшись, змалювавши;

Б тремтячи, відрекомендувавшись, пізнаючи, хитаючись, випивши;

В досліджуючи, намагаючись, мандруючи, даруючи, прочитавши.

8. Скільки в поданому реченні дієприслівників минулого часу?

Під нами шаланди, розпустивши паруси, похляскавши ними на тихому вітрі, одна за одною відриваються від берега, набравши вітру в парус (Ю. Яновський).

1. Дві.

2. Три.

3. Чотири.

9. Скільки дієслівних форм містить наведений текст?

Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, що й досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах (О. Довженко).

1. П’ять.

2. Одинадцять.

3. Дванадцять.

10. Уявіть ситуацію: ви прийшли до подруги (друга) запросити її (його) на прогулянку, стали свідком того, як кілька членів сім’ї прибирають у своїй оселі, готуючись до свята. Розкажіть про свої враження від побаченого, використовуючи дієприслівники. (3 бали).

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Пояснення домашнього завдання.

Уявити ситуацію: 5—6 однокласників, збираючись до свого друга (подруги) на день народження, домовилися у привітаннях і побажаннях на його (її) адресу висловити все те гарне про нього (неї), за що вони цінують їхню дружбу, чому вони вважають його (її) принциповою, порядною, доброю, чуйною людиною. Скласти полілог. У репліках кожного учасника використати дієприслівники доконаного і недоконаного виду.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.