УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

ЧАСТИНИ МОВИ

Мета: повторити й узагальнити вивчене про частини мови, вдосконалювати вміння розрізняти слова різних частин мови, повторити орфограми в написанні іменників, прикметників, займенників та числівників; розвивати вміння зіставляти, порівнювати; виховувати мовну культуру.

Тип уроку: повторення вивченого.

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, це — мова моя,

Це — мова моєї Вкраїни!

Володимир Сосюра

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Запитання для бесіди.

1. Що вивчає морфологія?

2. Назвіть іменні частини мови. Чому їх називають іменними?

3. Доведіть, що іменні частини мови мають багато спільних ознак.

4. Які частини мови називають службовими?

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Робота з епіграфом. Виразно прочитайте епіграф. Чи можна назвати частини мови тими «бриліантами», про які йдеться у вірші В. Сосюри?

III. Повторення вивченого.

Групова робота. Чотири групи впродовж 8—10 хв готують усне повідомлення про певну частину мови у вигляді опори (схема, таблиця, опорний конспект) і одне завдання для іншої групи.

I група — «Іменник як частина мови».

II група— «Прикметник».

III група— «Займенник».

IV група — «Числівник».

Виступи представників групи.

Відгуки представників інших груп.

Відповіді доповідачів на запитання, що виникли в учнів та вчителя.

Колективне виконання запропонованого групою завдання.

Ділова гра «Коректор». Кожна група отримує два рекламні плакати, у яких допущено помилки. Яка шкода від такої горе-реклами? Знайдіть та проаналізуйте помилки. Відредагуйте та запишіть рекламу.

Від помилок у рекламі страждає імідж працівника, фірми, рекламної агенції та держави.

Слово вчителя.

Відомого французького письменника Марселя Пруста викликав на дуель безграмотний писака. Даючи свою візитівку, він сказав Прусту:

— Надаю вам право вибору зброї.

— Прекрасно,— відповів Пруст, — надаю перевагу орфографії. Ви вбиті.

Проведемо орфографічну дуель — напишемо словниковий диктант із взаємо- та самоперевіркою.

Словниковий диктант. Запишіть подані слова, вкажіть, до яких частин мови вони належать. Перевірте один одного, які у нас втрати, кого «вбито».

Закарпаття, гетьман, живопис, Верховна Рада України, журнал «Барвінок», гайвороння, лінощі, марево, печиво, запровадження, священик, бурячиння, невмирущість, невгамовний, достеменний, шістнадцять, мільйон, п’ятсот, абищо, хтозна-чим, будь у кого.

Гра «Перекладач». Попрацюйте перекладачами з російської. Рубрика «Крилаті вислови». Кожна група пояснює значення одного вислову.

1) Нельзя дважды войти в одну воду. (Не можна двічі увійти в ту саму річку.)

2) Полцарства за коня! (Півцарства за коня!)

3) Со щитом или на щите. (Зі щитом або на щиті.)

4) Почивать на лаврах. (Спочивати на лаврах.)

5) Рыцарь печального образа. (Лицар печального образу.)

Гра «Склади меню».

Якось компанія літераторів завітала до приміського ресторану. Письменник О. Купрін проглянув меню і замовив:

— Шість порцій орфографічних помилок.

— Цього подати не можемо, не тримаємо, — відповів офіціант.

— Однак у меню великий вибір помилок на всі смаки, — сказав Купрін і зачитав меню.

I група — грамотно оформити меню, вставивши пропущені літери.

1) Бул..он з ялов..ч..ни із сухар..ками.

2) Каша гр..ч..на.

3) П..льмені, мащені см..таною.

4) Шампін..они тушковані.

5) Компот ябл..чно..груш..вий

6) П..ріжки з полуницею.

II — IV групи — скласти меню самостійно, підкреслити орфограми.

Усно зіставте рід поданих іменників в українській, російській та англійській мовах. Скажіть, якою ознакою ви користувалися при визначенні роду іменників. Складіть речення з виділеними вчителем словосполученнями. Позначте морфеми в усіх прикметниках.

Безмежний степ, безмірний жаль, головний біль, домашня адреса, адрес ювілярові, десятковий дріб.

IV. Підсумок уроку.

Запишіть фразеологізми, поясніть їх значення та вкажіть, з яким відмінком вжито прийменник. З будь-якими чотирма фразеологізмами складіть речення.

Збитися з ніг, брати до серця, дивитися крізь пальці, не спускати з ока, дістати з-під землі, вилами по воді писане, землі під ногами не чути, взяти себе в руки, висіти на волосині, налягати на ноги.

Вихідна рефлексія. Що корисного ви винесли з уроку? Над чим ще треба працювати?

V. Пояснення домашнього завдання.

Виготовити картки з пропущеними орфограмами у словах вивчених частин мови.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.