УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

НАПИСАННЯ СПОЛУЧНИКІВ РАЗОМ ТА ОКРЕМО. РОЗРІЗНЕННЯ СПОЛУЧНИКІВ І ОДНОЗВУЧНИХ СЛІВ

Мета: пояснити правила написання сполучників разом і окремо; формувати вміння визначати у словах орфограму «Написання сполучників разом і окремо»; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; виховувати повагу до влучного слова.

Тип уроку: сприймання і засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

III. Сприймання і засвоєння нових знань.

Картка № 1. Випишіть речення в такій послідовності: 1) речення, у яких сполучники поєднують однорідні члени; 2) складні речення, у яких сполучники поєднують їхні частини.

Він свята пам’ятає, а будні просипає. Дурний на санях дрижить, а кожух під ним лежить. Ішов через ліс, а дров не бачив. Халяви діряві, зате підошви з дуба. На голові чиряк, а він на ногу шкандибає. Три дні молов, а курка за день з’їла. Невдаха до моря добереться, а воно вже сухе. Полумиски миє в озері, а миски возить до моря. Мені їсти хоч з корита, але досита.

Картка № 2. Спишіть речення, вставляючи пропущені букви. Сполучники сурядності підкресліть однією рискою, сполучники підрядності — двома.

Грім, як шалений, стогнав і ревів. Ввесь небозвід то палав, то чорнів (О. Олесь). Не вірю я громовідводу, коли у вічі б'є гроза. Він то у небо пнеться гордо, то низько гнеться, мов лоза (П. Перебийніс). Грім гуркотів, огнями розсипався, неначе страшний суд настав (Л. Глібов). Вишиває сніг черешню, двір і нашу хату (П. Перебийніс). Зимовий вечір, закуривши люльку, розсипав зорі, неначе іскри, пустив хмарки, мов кільця диму (В. Симоненко).

Пояснювальний диктант. Укажіть сполучники, з’ясуйте роль кожного з них.

В’ється перед нами шлях, немов змія (М. Рильський). Доки є дорога й рух, доти, брате, ми безсмертні (Б. Олійник). І серцю сниться, ніби цим же шляхом Айвенго їхав на гучний турнір (М. Рильський). Життя — це шлях, що переходить в шлях, кінця не має ні одна дорога (Д. Павличко). Дорога з’єднує міста, де ми давно вже не бували, і розлучають нас не шквали, а повсякденна марнота (В. Раєвський).

Прочитайте. Вкажіть сполучники, поясніть написання кожного з них.

Тому що, через те що, затим щоб, так що аж, немов, мовби, начебто, нібито.

Попереджувальний диктант. Позначте у словах орфограму «Написання сполучників разом і окремо».

Товче воду, щоб збити масло. Що б у серці не таїлось, на лиці усе б відбилось. Як би не замазав лаком, брак залишиться браком. Якби Ганна робила, то взута б ходила. Якби ми мали стільки борошна, скільки не маємо олії, то б на все село пундиків напекли. Як би руки не скроїли, а зносить плечам доведеться. Коли б ковбасі крила, кращої птиці не було б.

Спишіть речення, знімаючи риски.

І. Ніч колихала так ласкаво, про/те не спалося ніяк (М. Рильський). В криницю старості не заглядай, про/те, яким ти будеш, не гадай. (Д. Павличко). Дівча стояло і співало про/те, що радості замало (А. Малишко). За/те кругом цвітуть, як льон, калюжки переливні (М. Рильський). Люблю вас, люди, мислячі істоти, за клопоти великі і малі, за/те, що ви скоряєте висоти, серцями прикипівши до землі (П. Перебийте). Біда помучить, за/те мудрості научить. Не за/те кобилу б’ють, що сіра, а за/ те, що воза побила (Нар. тв.).

II. Спасибі, вулице, тобі за/те, що ти в життя моє вростала смугою для злету, за/те, що ти була і є (П. Перебийте). При боці шабля, в тороках бандура, немолодий... За/те яка статура! (В. Раєвський). Козаки голили бороди, про/те завжди носили вуса (3 підр.). І певно, забути давно уже треба про/те, що хотілось багато сказати (В. Раєвський). З вітрами шепнуться тополі про/те, що в радісній далі зерно нап’ється сонця в полі і соків щедрої землі (В. Сосюра).

Диктант з коментуванням. Указані вчителем сполучники розберіть як частину мови.

I. Якби не ви, джерела поміж трав, я б від черствої спраги умирав (М. Сингаївський). Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти... (Леся Українка). Якби прожить мені сто літ, пішов би в мандри в білий світ (А. Малишко). Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. Якби не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю. Як би я не зголоднів, а печеної ріпи б не їв. Щоб руки вміли, треба працювати головою. Що б вода не принесла, вона ж колись і забере (Нар. тв.).

II. Якби мені кінь, то я таким би молодцем був, що по мені ніхто б і в ступі не влучив. Як би коза не постаріла, а солі лизнути і їй хочеться. Щоб дорогу скоротити, увечері в сінях лягає. Що б вовкові в пащу не потрапило, назад вже не вернеться. Щоб лиха не мати, треба рано вставати. Що б улітку не вродило, зимою не зашкодить. Як би я на ноги зіп’явся, якби за плуга не брався? Якби роги та хвіст, був би справжній артист. Як би лютий не злився, як би березень не кривився, а весною пахне (Нар. тв.).

Продовжте складне речення, використовуючи сполучники.

1. Тиха хвиля озера влягається на теплий пісок,.... 2. Стоячи на березі, ловиш очима далеку лінію горизонту, ... . 3. Сосни впереміш з березами і дубами підходять до самої води, ... . 4. Вода у Світязі надзвичайно чиста, ... . 5. Береги озера окреслено нечітко, ... . 6. Озеро живиться тільки джерельною водою, ... (За В. Мірошниченком).

IV. Підсумок уроку.

Оцінювання рівня навчальних досягнень.

V. Пояснення домашнього завдання.

Скласти приклади різного написання сполучників та однозвучних слів.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.