УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА (ІНФІНІТИВ)

Мета: навчити визначати дієслова в неозначеній формі; розвивати вміння

комунікативно й стилістично доречно її вживати; виховувати повагу до вічних людських цінностей, до української мови.

Тип уроку: сприймання і засвоєння нових знань.

Спробуйте бути хоча б трохи добрішими — і ви побачите,

що будете не в змозі зробити поганий вчинок.

Конфуцій

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Китайський філософ Конфуцій писав що слід бути добрими. Це може принести вам спокій, задоволення життям, добру славу, а може й нічого не принести. Навіть розчарування. Сьогодні ми поміркуємо над словами епіграфа про доброту і кожен для себе прийме рішення щодо важливості та змісту поняття «добра людина».

Дослідження-пошук. Прочитайте висловлювання. Визначте його стиль, основну думку. Випишіть інфінітиви, поставте до них запитання. Визначте, які дієслівні форми, крім інфінітивів, ужито автором у вірші.

Вихвалять, і славити, й кричати,

Роздувати фіміамів дим

Геніїв між нами небагато,

То чому б не поклонятись їм?

Але я зібрав би всіх тиранів

І сказав би, знявши капелюх:

Я не буду вам співать пеанів

І хвальбою лоскотати слух.

Ви усі розумні та відверті,

Тож скажіть по щирості мені:

Хто й за що вам дарував безсмертя?

Хто й за що продовжив ваші дні?

Говоріть, кричіть, щоб всі узнали,

Втямили нарешті до пуття:

Смертні вам безсмертя дарували,

Смертні вам продовжили життя!

Щоб надійно крила соколині

Вас у небі вічності несли,

Мудрості своєї по краплині

Смертні вам, як бджоли, віддали.

Вас, як прапор, підніма людина

В боротьбі за правду проти тьми.

Генії! Безсмертні! На коліна

Станьте перед смертними людьми!

(В. Симоненко)

III. Сприймання і засвоєння нових знань.

Випишіть дієслова тільки в неозначеній формі. Поясніть, як утворюється неозначена форма (інфінітив).

Мусити, читали б, не осліпнути, розмовлятиму, почути, побачу, бути, співати, змагатися, розпустять, посіяти, могти, закрити, синіти, будувати, сміятися, недобачати, збити, хотів би, сядь, з’їхатися, хотілося, підсипати, ревти, заболіти, їсти, заснула, записавши, розкрити, дослідіть, приголубте, виношуючи.

Ланцюжкова гра «Миттєва відповідь». Від поданих слів утворіть неозначену форму дієслова (інфінітив).

Синій, спів, жаль, говір, плач, сирота, журба, червоний, нахил, голос, вигляд.

Фразеологічна п’ятихвилинка. Продовжте фразеологізми, до складу яких входять інфінітиви. Розтлумачте ці фразеологічні звороти.

1) Бебехами...

2) Голову...

3) На голові...

4) ...лиха закаблукам.

5) ...зуби.

Довідка: годувати, прогризти, ходити, дати, продавати.

Творча робота. До поданих дієслів неозначеної форми доберіть антоніми. Визначте, що означають дієслова: дію чи стан. Складіть з ними словосполучення. До дієслів доберіть синоніми. Поясніть відтінки значень у синонімічних словах.

Любити, будувати, хвалити, захворіти, працювати, сваритися.

Матеріал для вчителя. Любити — жалувати, кохати, полюбляти, обожнювати, боготворити. Будувати — зводити, ставити, становити, виводити, підводити, піднімати, підносити. Хвалити — вихваляти, виславляти, розхвалювати, підносити. Захворіти — занедужати, заслабіти, розхворітися, злягти. Працювати — трудитися, штурмувати. Сваритися — колотитися, гризтися, гиркатися, скандалити.

Пояснювальний диктант. Запишіть під диктування вислови усної народної творчості. Підкресліть головні члени речення. Визначте синтаксичну роль інфінітивів.

1) Життя прожити — не поле перейти.

2) Ще й риби не піймали, а вже заходилися юшку варити (Нар. тв.).

Згадайте і запишіть вислови усної народної творчості, у яких би вживалися інфінітиви.

Вибірковий диктант. Випишіть з-поміж дієслів інфінітиви. Обґрунтуйте свій вибір.

Любиш, червоніти, мастити, приїхав, нагодувала, зрубав, будуватимемо, поїсти, перефарбувала, зшити, митися, скопували, поливати, бризкати, перечитала.

VI. Підсумок уроку

Запитання для бесіди.

1. Яка дієслівна форма називається неозначеною?

2. Як відрізнити інфінітив від інших форм дієслова?

3. Чому інфінітив є незмінною формою дієслова?

4. У яких стилях мовлення поширений інфінітив?

5. Як, на вашу думку, слід чинити, щоб бути доброю людиною?

Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

V. Пояснення домашнього завдання.

Використовуючи фразеологічні інфінітиви, скласти висловлювання-роздум на тему «Бути добрим дуже легко, бути справедливим — ось що важко (Гюґо)».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити