УКРАЇНСЬКА МОВА - Конспекти уроків 7 клас Посібник для вчителя - 2015 рік

ФОРМИ ДІЄСЛОВА. ПРАВОПИС ОСОБОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ДІЄСЛІВ

Мета: поглибити вивчене про дієслово, правопис особових закінчень дієслів та форми дієслова; вдосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслів, дієприкметників і дієприслівників, а також орфографічні й орфоепічні навички; розвивати увагу, вдосконалювати навички роботи з таблицею, логічне мислення; виховувати старанність у навчанні.

Тип уроку: поглиблення вивченого.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Перевірка виконання домашнього завдання.

II. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

III. Поглиблення вивченого.

Запитання для бесіди:

1. Яка частіша мови називається дієсловом? Наведіть приклади.

2. Яка форма є для дієслова початковою? Наведіть приклади.

3. Які морфологічні ознаки має дієслово?

4. Що таке дієвідмінювання?

5. На якій підставі дієслова поділяють на дві дієвідміни?

6. Які особливості особових закінчень дієслів І дієвідміни? II дієвідміни?

Ланцюжкова гра. Виразно прочитайте, вкажіть дієслова і визначте їх форми.

Убиймо в собі раба! Його в нас віками плекали! (Г. Гордасевич). Коросту рабства якнайшвидше витравить, яка жива вода допомогла б? Яким рентгеном кожний зможе виявить, хто він такий: людина, а чи раб? (В. Кордонець). Учора похвалили випадково — я порадів, а нині — каюсь, бо ще не вижав я раба із себе (В. Герман). Хай нас очистить від скверни і гнилі рідного неба іконостас! (А. Волинська). Роблячи добро, не кайся, роблячи зло, зла сподівайся (Нар. тв.). Зносіть і труд, і спрагу, й голод, Бо вам призначено скалу сесю розбить (І. Франко).

Спишіть речення з дошки, на місці крапок вставляючи пропущені букви. Визначте дієвідміну та особу кожного з дієслів, поясніть правопис особових закінчень. Прочитайте, дотримуючи правил орфоепії.

I. До любові й до пісні не присилу..ш. Силуваним волом не дороб..шся. Усієї роботи не перероб..ш. Закон грошима не злама..ш. Розуму не позич..ш і за гроші не куп..ш. Напо..ш цапа вином — він на вовка полізе. Хорошого друга узна..ш, як із ним розлуч..шся. Чого собі не зич..ш, іншому не бажай. Волом зайця не дожен..ш. Криком дуба не зруба..ш. Від податків і гостей не відкрут..шся. Голкою криниці не викопа..ш. Твоє не мел..ться, то й мішка не підставляй. Дірявого мішка не насипл..ш. Коли стел..ться доріжка, козакові не до ліжка.

II. Начита..шся різних віршів, римованих і без рим, наблука..шся в хащах метафор, аж чоло спалахне вогнем. Потім томик Шевченка візьм..ш, сяд..ш тихо в задумі над ним, і немовби весняним вітром у душу тобі війне... (С. Павленко). Зелений шовк зорі простел..м на землі, лляний туман поверх зорі простел..м. Стел..ться білі тумани, немов рушники полотняні. Удвох прокресл..мо вгорі Чумацький Шлях, не обійтись нам без такого шляху. Ти почуват..мешся так, неначе птах, і почуват..мусь я також птахом (Є. Гуцало).

Вибірковий диктант із коментуванням. Випишіть особові дієслова. Вкажіть особу і дієвідміну кожного з них. Окремо випишіть інші форми дієслова.

І. Який гарний степ будь-якої пори! Дихаєш озоном, різнотрав’ям, широчінню, вдихаєш їх на повні груди і силу відчуваєш велетенську, і крила зростають для високого злету, і помисли з’являються найчистіші, і гордо відчуваєш себе сином рідної землі. Сила твоя, вічність твоя, людино, починається тут. Починається і щодень множиться, тут твоя, людино, артерія життя (За М. Міщенком).

II. Ніде, мабуть, не буває так добре, як на городі. Ляжеш коло грядок на гарячу землю горілиць, лежиш, дивлячись у небо, і така довкола тиша, наче ти зостався сам-самісінький на всю землю. Припадеш вухом до землі й починаєш прислухатись: що воно діється в чорній глибині? І думається про рослини, що, посаджені в землю, ростуть, тягнуться до сонця. Притулишся вухом до землі, ніби сподіваєшся від неї на відповідь, а вона мовчить, не озивається, не видає жодної таємниці (За Є. Гуцалом).

III. Живемо, доки не згасла ватра бажань: хвилі хочуть сточити скелю, вітер прагне зірвати капелюха, лицар поклявся ворога вбить. Але що робитимуть хвилі, як скеля трісне? Чого вітер запрагне, зірвавши всі капелюхи? Чим житиме лицар, здолавши своїх ворогів? Хвилі цілуватимуть розчахнуті груди — скелі, вітер гукатиме зірваного капелюха, лицар жалкуватиме за знищеним ворогом (В. Кузьмич).

IV. Підсумок уроку.

Навчальний диктант. Записаний текст прочитайте, дотримуючи правил орфоепії.

Пісне! Скільки мелодій ти в наших душах плетеш! Закрадаєшся в душу, як злодій, хвилюєш її і ведеш. Дрібний, невловимий натяк ти перетвориш на крик, примусиш спомин заплакати, чекати майбутнього втіх. Усі надра нашого серця ти розгортаєш до дна, показуєш, як воно б’ється, чи ясна його глибина. В серцях засипаєш провалля, вириваєш терни й бур’яни, щоб завжди вищим моралям давали місце вони. Наставляєш на діло корисне рядками римованих слів. Хвала тобі, вільна пісне, оздобо нових віків! (Д. Загул; 75 сл.)

Запитання для бесіди.

1. Які розрізняють форми дієслова?

2. Що таке дієприкметник? Наведіть приклади.

3. Що називається дієприслівником?

4. Як розпізнати безособове дієслово?

5. До якої дієвідміни належать дієслова на -уть, -ють!

6. В особових закінченнях дієслів якої дієвідміни з’являється -е-, (-є)?

7. До якої дієвідміни належать дієслова на -ать, -ять?

8. В особових закінченнях дієслів якої дієвідміни з’являється -и-, (-ї)?

Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів.

V. Пояснення домашнього завдання.

Скласти словниковий, вибірковий чи розподільний диктант з теми.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити