Українська мова 8 клас - розробки уроків до підручника М. І. Пентилюк - 2016 рік
ПОВТОРЕННЯ УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО (3 ГОД)
Урок 3. Морфологія. Основні правила правопису.
Мета: повторити, поглибити знання учнів про частини мови; актуалізувати знання учнів про основні орфограми, вивчені в попередніх класах; розвивати мовне чуття; удосконалювати вміння знаходити й виправляти помилки на вивчені правила; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: повторення вивченого.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
ü Бесіда.
— Який розділ науки про мову вивчає частини мови?
— Скільки частин мови є в українській мові?
— Які з них є самостійними (повнозначними)?
— Які частини мови є службовими? Назвіть їхні службові функції.
— Який розділ науки про мову вивчає правильне написання слів?
— Як дослівно перекладається грецьке слово орфографія?
— Визначити орфограми в словах осінній, м’ята, переливається. Що таке орфограма?
— Що таке орфографічне правило?
ü Завдання учням.
Повторення, узагальнення та систематизація знань. Складання схеми «Частини мови» (вправа 18).
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Проблемне завдання.
Визначте правильну форму. Які правила треба застосувати для вибору правильної форми слова?
І варіант: полють чи полять; стелють чи стелять; клеють чи клеять.
II варіант: столу — стола; двору — двора; варіанта — варіанту.
ü Завдання можна роздрукувати з електронного додатки.
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ü Пунктуаційний практикум.
Списування тексту, постановка слів у дужках у потрібній формі. Синтаксичний розбір останнього речення (вправа 20).
ü Орфографічний практикум.
Повторення правопису закінчення -а(я) та -у(ю) у власних назвах іменників чоловічого роду II відміни (вправа 21).
ü Морфологічний практикум.
Повторення відомостей про розряди числівників за значенням та їхній правопис; відмінювання числівників (вправа 24).
ü Орфографічний практикум.
Вставте пропущені букви. Виділіть у словах орфограми.
Рождаєт..ся м..лодія осін..я і м’яко на пл..че кладе кр..ло. (Б. Олійник) Сипл..т..ся, ос..па..т..ся листя, горбляться б..рези, плаче і посміха..т..ся крізь сл..о- зи осінь. (М. Стельмах) Є щастя в кожній боро..ьбі, коли м..та бл..зька, ясна. (Я. Воронько)
ü Робота в групах.
Опис картини за ілюстрацією (вправа 25).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати вправу 28.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Бесіда.
— За яким принципом частини мови поділяють на самостійні та службові?
— Що лежить в основі поділу самостійних частин мови на змінні й незмінні?
— Які ви знаєте форми дієслова? Схарактеризуйте їх, назвавши граматичні ознаки.
— Які особливості має прислівник як самостійна частина мови? Проілюструйте прикладами.
— Розкажіть про місце вигуку серед частин мови.