Українська мова 8 клас - розробки уроків до підручника М. І. Пентилюк - 2016 рік
СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ.
РЕЧЕННЯ ЗІ ЗВЕРТАННЯМИ, ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯМИ, РЕЧЕННЯМИ) (7 ГОД)
Урок 42. Вставні слова.
Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення та речення, їхні види за значенням; сформувати вміння відрізняти вставні слова і словосполучення від співзвучних членів речення; удосконалювати вміння виділяти їх у реченнях інтонацією й розділовими знаками; розвивати вміння складати синтаксичні конструкції зі вставними реченнями; сприяти розвиткові мовної й мовленнєвої особистості восьмикласників; виховувати почуття поваги та шани до визначних представників української культури.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
ü Робота з текстом.
Ознайомлювальне читання тексту, визначення його стилю та типу мовлення (вправа 250).
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Завдання учням.
Прочитайте гумореску П. Глазового. Доберіть назву.
Вже ніч надворі. Не спить дитина.
Схилився батько над ліжком сина
і виявляє любов і ласку.
— Послухай,— каже,— синочку, казку.
Так, значить, дід жив і, значить, баба.
Була в них, значить, ще й курка ряба.
І сіла, значить, вона в гніздечко
і, так сказати, знесла яєчко.
Дід бив яєчко і баба била.
Ну, баба, значить, теж не розбила.
А, так сказати, пробігла мишка...—
І тут синочок схопився з ліжка:
— Все значить, значить та так сказати...
Не треба казки! Я хочу спати!
— Яким чином автор гуморески досягає комічного ефекту?
Завдання можна роздрукувати з електронного додатка.
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ü Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 169-170).
ü Мовознавче дослідження (вправа 251).
Списування речень, підкреслення вставних слів. Визначення, які з перелічених значень вони передають:
1) упевненість;
2) невпевненість;
3) джерело повідомлення.
ü Опрацювання таблиці «Значення вставних слів» (с. 171-172).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
ü Гра «Хто більше?».
Проведення лінгвістичного експерименту (вправа 254).
ü Комунікативний практикум.
Написання твору в публіцистичному стилі про одного з видатних митців, зображених на фотоілюстраціях (вправа 257).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати теоретичний матеріал § 24, виконати вправу 259.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Тепер я можу: пояснювати...
розставляти... робити...
наводити приклади...
працювати...
але треба ще попрацювати...