Українська мова 8 клас - розробки уроків до підручника М. І. Пентилюк - 2016 рік
СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ.
РЕЧЕННЯ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ (18 ГОД)
Урок 49. Відокремлені означення.
Мета: сформувати поняття про відокремлені означення, удосконалити вміння вживати розділові знаки при них; учити доцільно використовувати відокремлені означення в усному й писемному мовленні, правильно їх інтонувати; розвивати зв'язне мовлення, емоції; виховувати любов до рідного краю, пошану до його кращих синів.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
ü Лексична робота.
Ознайомлювальне читання тексту, визначення його теми, головної думки та стильової приналежності. Добір синонімів до слів витязь, звитяжний, непоборний (вправа 288).
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Слово вчителя.
Сьогодні ми продовжимо знайомство з відокремленими членами речення, зокрема вивчатимемо поняття про відокремлені означення, умови їх відокремлення, розділові знаки при відокремлених означеннях.
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
ü Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 196-197).
ü Синтаксичний практикум.
Списування тексту, виділення відокремлених означень, синтаксичний розбір першого речення (вправа 289).
ü Мовознавче дослідження.
Опрацювання таблиці (с. 197-198).
ü Робота з текстом.
Ознайомлювальне виразне читання тексту, віднайдення речень із відокремленими означеннями, з'ясування, до яких членів речення вони відносяться, чим виражені, як впливають на зміст тексту (вправа 291).
ü Тренувальна вправа.
Трансформуйте речення: а) з відокремленими означеннями — із невідокремленими означеннями; б) з невідокремленими означеннями — із відокремленими означеннями.
Монастир скидався на грізного лицаря, вбраного в казковий, зачарований панцир. (Я. Качура) Вулицею проїжджав віз, запряжений парою ще добрих коней. (М. Вінграновський) Зерно, раз уже провіяне з полови, в комірчині лежало купою. На повитих мороком вулицях не припинявся рух. (Олесь Гончар) В оббитій ряднами і простирадлами сільській хаті хірург працював без перерви вже кілька днів. (О. Довженко) Солодко пахло втоптаним у землю побубнявілим житом. (Г. Тютюнник) Неширокою стежкою, обсадженою смородиною і квасолею, вони йшли вниз. (А. Давидов)
Завдання можна роздрукувати з електронного додатка.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
ü Гра-змагання.
Складання розповіді на одну з тем: «Роль поета (художника, вченого) у змалюванні дійсності» (вправа 292).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати теоретичний матеріал § 28.
2. Скласти письмове висловлювання «Видатні сини та доньки України», використовуючи відокремлені означення.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Я знаю...
— Я застосовую...
— Я розрізняю...
— Я складаю...
— Я розумію...