Українська мова 8 клас - розробки уроків до підручника М. І. Пентилюк - 2016 рік

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ.

РЕЧЕННЯ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ (18 ГОД)

Урок 52. Відокремлені прикладки.

Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити школярів з відокремленими прикладками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формувати вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими прикладками; розвивати творчі вміння трансформувати, конструювати речення з відокремленими прикладками; виховувати любов до сім’ї.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü  Перевірка домашнього завдання.

ü  Робота з текстом.

Ознайомлювальне читання тексту, визначення його жанру, добір заголовка, переказ тексту від третьої особи (вправа 305).

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü  Проблемне завдання.

Прочитайте речення. Визначте умови відокремлення прикладок.

Як бригадир, він розпочав роботу першим. Пам’ять про Лесю Українку як геніальну поетесу житиме у віках.

— Яких знань вам бракує?

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

ü  Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 211).

ü  Робота з поетичним текстом.

Виразне читання уривків з поезій Євгена Маланюка, виписування відокремлених прикладок й означуваних слів, з'ясування їхнього впливу на зміст поетичних рядків (вправа 306).

ü  Пунктуаційний практикум.

Списування речень, ускладнення речень відокремленими прикладками. Порівняння варіантів речень та формулювання висновків стосовно впливу відокремлених прикладок на зміст речень (вправа 307).

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

ü  Робота з текстом.

Виразне читання тексту «ланцюжком», добирання до виділених слів відокремлених прикладок, запис твореного тексту (вправа 309).

ü  Конструювання речень.

Складіть речення з відокремленими прикладками в поєднанні зі словами особливо, тобто, або, як, родом, так званий. Сконструюйте з двох речень одне, зробивши присудок другого речення відокремленою прикладкою.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати теоретичний матеріал § 29, виконати вправу 308.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

ü  Лінгвістична гра «Віднови синтаксичну конструкцію».

Відновіть синтаксичні конструкції, уставляючи замість крапок потрібні за змістом відокремлені прикладки.

У візантійських хроніках лишилися описи зовнішності сина Ігоря й Ольги, «Моцартом духовної музики» називав Артема Веделя у своїх схвильованих листах земляк Дмитро Бортнянський, ... . Нас зустрічає Зіновія Франко, Володимир Іванович Вернадський — ... — був основоположником учення про біосферу та ноосферу. З Острогом, ..., пов’язана доля такої історичної постаті, як Володимир Мономах.

Довідка: давньоруським містом; на той час уже всесвітньо відомий композитор; видатний вітчизняний учений-енциклопедист, природодослідник, мінералог і кристалограф; київського князя Святослава; онука Каменяра.

Завдання можна раздрукувати з електронного додатка.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити