Українська мова 8 клас - розробки уроків до підручника М. І. Пентилюк - 2016 рік
СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ.
РЕЧЕННЯ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ (18 ГОД)
Урок 56. Розвиток мовлення. Діалог, складений на основі телепередач як обмін думками.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про діалогічне мовлення, різновиди діалогів, удосконалювати вміння й навички складати відповідно до запропонованої ситуації діалог-обмін думками і враженнями; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, уяву; виховувати в школярів почуття взаємоповаги.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
ü Перевірка домашнього завдання.
ü Гра «Продовж речення».
— Діалог — це...
— Речення, що промовляються учасниками діалогу, називаються...
— Діалог властивий ... формі літературної мови.
— За жанровими особливостями діалоги розрізняються на...
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ü Робота із цитатами.
Прочитайте афоризми. Поясніть їхній зміст. Сформулюйте за ними тему й мету уроку.
Єдина відома мені розкіш — це розкіш людського спілкування. (А. де Сент-Екзюпері)
Дефіцит спілкування привів до того, що воно з розкоші перетворилося на предмет першої необхідності. (С. Лузан)
Хто каже до ладу, то вухо наставляй, а хто без ладу, то теж не затикай. (Нар. творч.)
Без багато чого може обходитися людина, але тільки не без людини. (Л. Берне)
Для одних форма спілкування — діалог, для інших — монолог. (І. Шевелев)
Завдання можна роздрукувати з електронного додатка.
ІІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ
ü Ігрове завдання «Хто швидше?».
Назвіть за поданими характеристиками передачі провідних українських телеканалів.
1. Розважальне родинне шоу корисних порад. Це легкий невимушений пізнавальний формат. У проекті ви ночуєте поради експертів, як змінити своє життя на краще.
2. Суть проекту полягає в тому, що учасники, які страждають від надмірної ваги, худнуть, при цьому змагаються за приз 250 тис. грн. 20 учасників ділять на дві команди, з якими протягом 5-ти місяців займаються професійні тренери. Під ретельним наглядом тренерів і дієтологів учасники проходять через фізичні змагання, дієти.
3. У ході реаліті-шоу учасники, які пройшли попередні випробування, намагаються довести телеглядачам свої надзвичайні здібності. За кожним випробуванням спостерігають експерти. Кожного тижня спостерігачі вирішують, хто з учасників краще за інших проявить свої здібності, а хто залишить шоу.
4. Єдине дитяче вокальне шоу, де юні вокалісти виборюють звання найкращого. На І етапі конкурсної програми талановиті діти від 7 до 14 років проходять прослуховування. Ті, хто пройшов до основного туру, виступають перед зірковими тренерами, які сидять до них спинами та не бачать ні конкурсантів, ні того, що діється на сцені.
Ключ: 1 — «Все буде добре», 2 — «Зважені та щасливі», 3 — «Битва екстрасенсів», 4 — «Голос. Діти».
ü Бесіда.
— Які телепередачі ви дивитеся найчастіше? Чим вони вас приваблюють?
— Яким проблемам присвячено ці передачі?
— Назвіть автора та ведучих програми. На якому каналі вона транслюється?
— Хто був учасником передачі? Що покладено в основу?
ü Робота в парах.
Складіть діалог-обговорення (обмін думками) за самостійно обраною темою. Розіграйте та проаналізуйте діалоги.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати анотацію або підготувати рекламу улюбленої телепередачі.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Чий діалог вам найбільше сподобався?
— Яку телепередачу захотілося подивитися?
— Що нового ви відкрили для себе?