Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 14 Розвиток зв'язного мовлення. Контрольний стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості за складним планом

Тема. Контрольний стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості за складним планом.

Мета: формувати в учнів уміння описувати місцевість, писати переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості за складним планом; розвивати увагу, спостережливість, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів; виховувати любов до природи й бажання зберігати її.

Очікувані результати: учні вміють писати стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості за складним планом; визначають тему й основну думку, тип і стиль мовлення почутого висловлювання; уміють здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту; сприймають текст, розуміють його зміст, стисло відтворюють текст на письмі.

Обладнання: текст для переказу.

Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Перевірка домашнього завдання.

ü Бесіда.

— Які типи мовлення ви знаєте?

— Які види описів вам відомі?

— Як створює пейзаж письменник?

— Яка роль пейзажів у художніх творах?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Запитання учням.

— Який тип мовлення слід вибрати, щоб розповісти про певну місцевість?

— На чому насамперед спиняється погляд людини, яка вперше опинилася в незнайомій місцевості?

— Свою відповідь аргументуйте.

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Читання вчителем тексту для переказу.

НА ПАСІЦІ

На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, у яких краях ходив, з якими людьми зустрічався. Діти слухали його й засинали коло його і на його руках.

На все літо Джеря перебирався в свій хуторець. Він був за пасічника й допомагав і в інших пасіках, котрі стояли поблизу.

Невеличка пасіка стояла в балці, на косогорі, у садочку, а проти неї стояла крута гора, як стіна, вся зверху покрита густим лісом, а внизу густою ліщиною.

Коло пасіки росли старі сади. Між ними подекуди стояли здорові старі дуби, ніби скелі. Балка, вкрита садками, вилась попід горою і ховалась далеко в старому липовому лісі.

Невеличка Джерина пасіка була обгороджена низьким тином. Коло тину притулився курінь. Попід вуликами вилися прочищені стежки, а серед пасіки стояв важкий низенький хрест. Під хрестом стояло корито з водою для бджіл, потрушеною стеблами соломи.

Коло пасіки росли яблуні й груші, посхилявши густе гілля в пасіку над вуликами. За пасікою зеленів маленький баштан. Довге гарбузиння вилізло на курінь і почіплялось до тину. На самому курені вгніздився здоровецький гарбуз, неначе виліз, щоб погріти своє біле черево на сонці.

Джеря сидів на пеньку коло вогню і держав на руках маленького замурзаного онучка. Коло нього сиділи дві дівчинки-внучки, а старший хлопець стояв проти діда і не зводив з нього очей. Дочка Любка принесла дідові харч у клунку і стояла під гіллям груші, схиливши голову і підперши щоку долонею. Дід розказував онукам про далекий край, про Чорне море, про лиман. Діти слухали, неначе якусь дивну казку.

А в пасіці гули у вуликах бджоли своїм глухим гуком, неначе вони були закопані десь під землею. У вічках подекуди ліниво лазило кілька бджіл. Дві-три бджоли сновигали ліниво понад хрестом, та й ті незабаром ніби падали у вічка. У пасіці пахло медом, пахло молодою травою та польовими квітами. Серед пасіки десь взялася кавуняча огудина, сплелась із бадилиною, березкою та широким листком огірків і побігла до одного вулика довгою зеленою стежкою. Між вуликами зеленіла трава, синіли сині дзвоники, показуючи свої ясні осередочки; під тином червоніла, ніби кров’яні краплі, червона смілка, ріс жовтий кущик дроку. Косе проміння промкнулось під яблунями та важкими дубами й ніби запалило зелену траву, вулики, зелене листя на грушах, ще й облило сивого діда червонястим світом.

Уже сонце зайшло, уже ніби дрімота розлилась над густими садками, над густим лісом, а дід усе розказував, а діти все слухали, а бджоли гули, неначе гула звучними струнами кобза.

(400 сл.) (За І. Нечуєм-Левицьким)

ü Бесіда.

— Які тема та головна думка тексту?

— Які типи мовлення поєднуються в уривку?

— Як відрізнити опис від оповіді?

— На яких деталях автор акцентує увагу?

ü Словникова робота.

З'ясуйте значення слів валка, курінь, баштан, лиман.

ü Виписування ключових слів тексту.

ü Складання плану тексту (самостійно).

Орієнтовний план

I. Де стояла Джерина пасіка:

1) у балці, на косогорі, у садочку;

2) крута, вкрита лісом гора навпроти пасіки;

3) старі садки навколо пасіки.

II. Якою була пасіка:

1) низький тин навколо пасіки;

2) курінь біля тину;

3) стежки попід вуликами;

4) важкий низький хрест та корито під ним.

III. Що було поблизу пасіки:

1) яблуні й груші посхиляли гілля над вуликами;

2) маленький баштан за пасікою;

3) гарбуз грівся на курені;

4) простягнулася кавуняча огудина;

5) між вуликами зеленіла трава.

ü Повторне читання тексту для переказу вчителем.

ü Самостійна робота учнів над переказом.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправи.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

ü Заключна бесіда.

— Що цікавого ви дізналися на уроці?

— Чи корисною була виконана робота?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити