Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 18 Розвиток зв'язного мовлення Усний твір-опис місцевості у художньому стилі на основі особистих спостережень

Тема. Усний твір-опис місцевості у художньому стилі на основі особистих спостережень.

Мета: ознайомити учнів з побудовою твору-опису місцевості, формувати в них уміння складати такі описи на підставі власних спостережень (за складним планом), грамотно викладати свої думки; виховувати любов до рідного міста.

Очікувані результати: учні вміють визначати тему й основну думку твору, тип і стиль мовлення; здійснюють змістово-композиційний та мовний аналізи художнього тексту з елементами опису місцевості; уміють письмово створювати означені твори-описи, сприймають письмовий текст, розуміють його.

Обладнання: текст, пам'ятка «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі», фотографії із зображенням вулиць і площ Харкова, книжки про Харків.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Бесіда.

— Які типи мовлення вам відомі? Охарактеризуйте кожен із них.

— Як будується висловлювання під час створення опису?

ü Перевірка домашнього завдання.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Робота з текстом.

Прослухайте текст. До якого типу мовлення належить уривок? Яка головна думка тексту?

«Наші міста неоднакові, слава Богу. Як і людські житла, міста мають свій запах. Харків пахне інакше, як Одеса, інакше, як Київ. Курява над містом своя, слобожанська, повітря з Дінця, з Донбасу долітає на береги трьох річок: Лопані, Харкова й Нетечі, і разом — харківське повітря.

Це місто дуже українське. Були слободи, хутори: Панасівка, Іванівна, Москалівна, Основа та інші.

І хто ти, Журавлівко, хто ти? На підступах до Технологічного інституту, до заводів? Село чи хутір? Невже місто? Важко сказати. Такий цей Харків. У ньому так м’яко, не болюче відчувається перехід від слобожанських селищ, від затишних вуличок, від білих хат до великих заводів, до університету, до театрів».

Так описав наше місто Олександр Семененко у книзі «Харків, Харків...»

Харків... Його історія сягає глибини віків, вона цікава й непроста.

Треба тільки не поспішати, уважно перегорнути її сторінки, і ви отримаєте рідкісну можливість переміститися на декілька століть назад, побачити місто на світанку його виникнення. І допоможуть нам у цьому вулиці і площі нашого міста, їх минуле і сучасне.

(З газети)

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Слово вчителя.

М. Хвильовий писав: «Лопань теж має свою історію».

Здається, немає у місті жодного куточка, який би не промовляв до нас своїми іменами. Із назв вулиць ми знаємо, які ремесла та промисли розвивались у Харкові.

Цікаво, що на початку XVIII ст. назви багатьох вулиць походили від прізвищ, прізвиськ, імен і посад тих осіб, котрі селились там раніше за всіх або були відомі серед мешканців міста. Так, наприклад, існували вулиці Чорного Івана, Сізіона, Афанасівська, Меркула, Максима Писаря, Полковника, Сотницька, Судді тощо.

Ви повинні були виконати домашнє завдання, дібираючи матеріал про вулиці (провулки, майдани), де ви мешкаєте.

ü Виступи учнів.

Орієнтовний план

I. Вступ.

1. Моя вулиця — частина міста, країни, держави, її історія.

2. Історія заснування вулиці та виникнення назви.

II. Основна частина. Опис вулиці.

1. Де знаходиться вулиця?

2. Що там розміщено та який вигляд має?

3. Що прикрашає вулицю?

4. Колорит, загальне враження.

III. Висновки.

1. За що я люблю свою вулицю.

2. Що, на мій погляд, можна (треба) вдосконалити, змінити.

3. Необхідно берегти навколишнє середовище та історичні й культурні надбання свого народу.

ü Словникова робота.

Доберіть ключові слова до опису вулиці.

Орієнтовна відповідь

Південь, північ, південний захід; північний схід, на околиці міста, у центрі; рівні чи криві вулички, школа, лікарня, театр, музей, спортивні споруди, комплекс будівель; парки, сквери, дерева, квіти, пам’ятники, монументи; веселий, похмурий, біло-зелений, охайний, чепурний тощо.

ü Ознайомлення зі зразком учнівського твору.

МОЯ ВУЛИЦЯ

Я живу на вулиці Красіна. Це невеличка вулиця в центрі міста. Ще у XVIII столітті вона була забудована особняками купців. Але, на жаль, у роки Великої Вітчизняної війни всі ці споруди було зруйновано бомбардуваннями. Відразу після війни на моїй вулиці збудували багатоповерхові житлові будинки, які зараз називають «сталінками». На цій вулиці немає жодної будівлі, яка була б схожа на інші, усі вони різні.

На моїй вулиці знаходиться багато цікавого. Це, наприклад, знаменита школа № 1, біля якої є спортивний майданчик та невеликий садочок. Діти кожного ранку поспішають до школи. Також на вулиці розміщений ще один навчальний заклад — це Харківський політехнічний інститут. Він знаходиться у чудовому парку, у якому завжди можна погуляти, подихати свіжим повітрям. Ще на моїй вулиці знаходиться Будинок актора, у якому постійно проводяться виставки та зустрічі з цікавими людьми. Крім того на вулиці Красіна є ще кілька маленьких крамничок та рибний ресторан.

Але найкрасивіша споруда на цій вулиці — Художньо-промисловий інститут. Цей будинок славиться на все місто, він нагадує чарівний будиночок із казки.

Я люблю свою вулицю за те, що вона красива і різнобарвна, але в той же час тиха й спокійна, на відміну від більшості вулиць нашого району. Я вважаю, що ця вулиця така, якою вона повинна бути, і нічого на ній не треба змінювати.

ü Індивідуальна робота над усним складанням твору-опису.

ТЕМИ ДО УСНОГО ТВОРУ-ОПИСУ

«Моя вулиця».

«Центральна площа міста».

«Улюблене місце відпочинку».

ü Робота з пам'яткою.

Прочитайте пам'ятку. Запам'ятайте особливості побудови висловлювань, що містять опис місцевості.

ЯК ПРАЦЮВАТИ НАД ТВОРОМ-ОПИСОМ МІСЦЕВОСТІ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

1. Вдало дібрати фактичний матеріал (виділити об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.

2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.

3. Дотримуватися вимог художнього стилю (доречно використовувати художні засоби — епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).

4. Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.

5. Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування тощо).

ü Складання твору-опису місцевості.

Підготуйте за поданим планом розповідь про вулицю вашого дитинства з елементами опису місцевості. Скористайтеся пам'яткою.

ПЛАН ТВОРУ-ОПИСУ ВУЛИЦІ

1. Назва вулиці та короткі відомості про її виникнення.

2. Рельєф і забудова вулиці:

1) розміри та структура;

2) цікаві будинки та заклади, що розташовані на ній;

3) рослинність та зовнішній стан;

4) власний будинок.

3. Особисте ставлення до рідної вулиці.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправи.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

ü Заключне слово вчителя.

Коли в наше місто приходить весна,

Схвильоване серце не знає спокою.

Іду я по місту — пора чарівна! —

Іду я Сумською...

(Ю. Стадниченко)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити