Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 19 Розвиток зв'язного мовлення. Контрольний твір-опис місцевості на основі особистих спостережень у художньому стилі

Тема. Контрольний твір-опис місцевості на основі особистих спостережень у художньому стилі.

Мета: закріпити знання та вміння учнів щодо специфіки переказу твору-опису місцевості, формувати вміння і навички складати тексти, навчити добору відповідних мовних засобів та одиниць, розташовуванню їх у певній послідовності, розвивати спостережливість та увагу, уміння висловлювати свої враження усно та письмово; виховувати любов до рідного міста.

Очікувані результати: учні вміють визначати тему й основну думку твору, тип і стиль мовлення; здійснюють змістово-композиційний та мовний аналізи художнього тексту з елементами опису місцевості; сприймають письмовий текст, розуміють його; вміють письмово створювати твори-описи місцевості в художньому стилі на основі власних спостережень і вражень.

Обладнання: тексти, дидактичний матеріал.

Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь і навичок

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Перевірка домашнього завдання.

ü Бесіда.

— Які типи мовлення ви знаєте?

— У чому полягають особливості опису?

— Як будується висловлювання під час створення опису?

— Що таке стиль мовлення?

ü Систематизація знань. Робота з таблицею «Стилі мовлення».

(Див. урок № 4.)

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Проведення інструктажу щодо виконання контрольних робіт.

Учитель знайомить школярів зі змістом контрольної роботи та умовами її оцінювання.

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Робота з текстом.

Прочитайте висловлювання. Визначте стиль і тип мовлення. Доведіть, що даний уривок є описом місцевості. Свою думку обґрунтуйте.

НЕЗВИЧАЙНЕ МІСТО

Місто виникло перед Сивооком мов дарунок за тяжкі мандри, за страхи в лісах, місто, побудоване з дерева такого стемнілого і важкого, неначе лічилося йому тисячу літ.

Мало місто незвичайну форму великого трикутника, одним боком майже входило в озеро (а може вибрідало з нього?), високі зелені вали його були зміцнені дубовими клітями, то виставляли напоказ свої рублені ребра, нижче, попід валом суцільним гребенем проходив нахилений наперед гострокіл з велетенських дубових колод, обпалених з двох боків для збереження від гнилизни та шашеля, ще нижче, на крутоспаді, викладено було тесані до слизькоти колоди, підігнані щільно й міцно, одними кінцями вони підпирали гострокіл, а другими — занурювалися в мертву воду широкого рову, який оббігав місто з двох боків, не захищених озером. Дві брами вели до міста, і стояли вони відчинені. А старі дубові мости через рів невідомо коли підіймалися, бо вже зросли їхні лежні на берегах рову густою травою, навіть кущ лози тулився до краю того мосту.

(За П. Загребельним)

ü Бесіда.

— Чи виражає заголовок тексту його тему?

— На скільки частин можна поділити текст?

— Якої послідовності дотримується автор, описуючи місто?

— Чи приділяє письменник увагу окремим деталям? Яким?

— З якою метою автор користується художніми засобами? Про що це свідчить?

ü Робота з мовним матеріалом.

Знайдіть у тексті художні засоби, якими користується автор.

Орієнтовна відповідь

Епітети: дерево стемніле, важке; незвичайне місто; рублені ребра.

Метафори: місто входило в озеро; кущ лози тулився до краю мосту.

Порівняння: місто, побудоване з дерева такого стемнілого і важкого, неначе лічилося йому тисячу літ.

ü Творче завдання.

До слів місто, вулиця, будинок, парк доберіть епітети, означення.

Орієнтовна відповідь

Місто — гарне, стародавнє, нове, велике, радісне, сонячне, яскраве, різнобарвне.

Вулиця — весела, гамірна, сонна, спокійна, міська, довга, маленька, звивиста, охайна.

Будинок — казковий, маленький, незвичайний, багатоповерховий, гарний, старовинний, сучасний.

Парк — квітучий, привітний, немарніючий, зелений, з фонтанами, алеями, затишний.

ü Складання плану.

Орієнтовний план

I. Вступ.

1. Назва міста (району), де знаходиться моя вулиця.

2. Назва вулиці та короткі відомості про її заснування.

II. Основна частина. Опис вулиці.

1. Рельєф та забудова вулиці.

2. Довжина вулиці.

3. Рослинність та зовнішній вигляд.

4. Цікаві будинки та заклади, що в ній розташовані.

5. Власний будинок.

III. Висновки.

1. За що я люблю свою вулицю.

2. Що можна вдосконалити, змінити.

ü Ознайомлення зі зразком твору-опису.

ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА

Я живу на вулиці Марийській. Цією вулицею починається район Москалівни. Ще у XVIII столітті тут селились російські солдати — москалі. Вони будували невеличкі однокімнатні хатинки. Цей район був дуже бідний. Ще й досі на нашій вулиці збереглось декілька старовинних будиночків.

Моя вулиця маленька, дуже зелена й затишна. На ній немає жодного сучасного будинку. Майже половину вулиці займає фізико-математична школа. Школу збудовано 1903 року. Це старовинна, дуже красива двоповерхова будівля. Школа майже прихована від поглядів суцільною стіною могутніх та кремезних лип, кленів та каштанів. Мій дім знаходиться напроти школи. Він п’ятиповерховий, з високими напівкруглими вікнами. На Марїнській дуже мало людей та машин. Коли в школі закінчуються уроки, здається, що й життя на вулиці завмирає.

Мені дуже подобається моя вулиця. І куди б я не потрапила, як би не склалося моє життя, я завжди пам’ятатиму мою маленьку батьківщину, краєчок рідної землі.

ü Оголошення тем твору-опису.

Моя вулиця — моя маленька батьківщина.

Вулиця мого дитинства.

Вулиця моєї мрії.

Улюблене місце відпочинку.

Центральна площа міста.

ü Самостійна робота учнів над написанням твору-опису.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправи.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

ü Заключне слово вчителя.

Любі діти! Милуйтесь нашим рідним містом, любіть його й намагайтеся зробити все, щоб воно стало кращим і багатшим!





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити