Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 37 Розвиток зв'язного мовлення. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису пам'яток історії та культури в художньому стилі

Тема. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису пам'яток історії та культури в художньому стилі.

Мета: удосконалювати вміння учнів письмово докладно переказувати почутий текст; навчити школярів точно викладати свої думки; розвивати культуру писемного мовлення, мислення; сприяти збагаченню словника; удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати пошану до історичного минулого.

Очікувані результати: учні вміють докладно переказувати текст розповідного характеру, що містить опис пам'ятки історії; відтворюють його відповідно до стильових вимог; добирають необхідні мовні засоби; уміють логічно будувати власне висловлювання, точно викладати власні думки.

Обладнання: словники, текст для переказу.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Перевірка домашнього завдання.

ü Завдання учням.

На дошці записані речення. Спишіть їх у такій послідовності: 1) з однорідними означеннями, 2) з неоднорідними. Підкресліть однорідні

означення.

Густі кучеряві верби переплелися з гіллям розлогих осокорів. Повільний, журливий спів далеко лунав над луками. Чорна, непроглядна темрява стояла навкруги. Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі. (З творів М. Стельмаха)

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Запитання учням.

— У чому суть докладного переказу?

— Чого навчає вас цей вид роботи?

— Що ви знаєте про Білгород-Дністровську фортецю? Обґрунтуйте свою відповідь.

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Читання вчителем тексту для переказу.

БІЛГОРОД-ДНІСТРОВСЬКА ФОРТЕЦЯ

Полонивши дивовижної краси українку, турецький паша ладен був узяти її за дружину. Для цього треба було навернути бранку у магометанську віру. Та горда дівчина не погоджувалася. Щоб зламати волю красуні, паша наказав кинути її до темниці. Багато днів та ночей знемагала вона там.

Одного дня впали з рук і ніг полоненої кайдани, самі собою відчинилися двері в’язниці. Легкою ходою вийшла дівчина за стіни фортеці. Турки остовпіли, потім кинулися навздогін. Наздогнали дівчину на березі лиману. Підняли вже ятагани, щоб розправитися з утікачкою, та дівчина... розтанула в тумані. На тому місці, де вона стояла, забило джерело чистої живої води. А переслідувачі перетворилися на кам’яних ідолів.

Цю легенду можна почути під час відвідин Білгород-Дністровської фортеці. Її вежі й мури височать над голубими просторами Дністровського лиману. Вам покажуть і башту-темницю, з якої, за легендою, вирвалася волелюбна дівчина, Овідієву башту (тут нібито був римський поет). Покажуть і башту-сховище, у підземеллі якої нещодавно було знайдено запаси проса, що зберігалися, за визначенням науковців, 250-300 років. Просо посіяли — і половина насіння дала сходи... Так легенди переплітаються з бувальщиною.

Велич і неприступність фортеці вражають і сьогодні. Майже два кілометри завдовжки має міцна зовнішня стіна. Висота її — до семи, а товщина — до п’яти метрів. Над стіною височать двадцять шість башт, двадцять з яких — бойові.

Фортеця оперезана ровом, глибина якого сягає двадцяти, а ширина — десяти метрів. Через спеціальні заслінки рів у разі наближення ворога можна було швидко заповнити водою з лиману.

Білгород-Дністровська фортеця — унікальна історико-архітектурна пам’ятка Середньовіччя. Очевидно, вона є витвором слов’янських майстрів, про що свідчить напис на одній з башт. І слов’янська в’язь над головним входом, і планування території фортеці характерне для слов’янських оборонних споруд. Чимало архівних документів підтверджують слов’янське походження будівлі.

(284 сл.) (За Г. Воротнюком)

ü Бесіда за текстом.

— До якого типу мовлення належить текст?

— Який стиль цього тексту? Доведіть свою думку.

— Яка тема та головна думка висловлювання?

ü Словникова робота.

1. З'ясуйте значення вжитих у тексті слів: лиман, ятаган, в'язь (слов'янська), гарнізон.

2. Доберіть синоніми до слів: знемагати, остовпіти, унікальний.

ü Повторне читання вчителем тексту для переказу.

ü Складання плану тексту.

Орієнтовний план

1. Полонена красуня в темниці.

2. Переслідування.

3. Кам’яні ідоли та джерело живої води.

4. Фортеця над Дністровським лиманом:

1) башта-темниця й Овідієва башта;

2) знахідка у башті-сховищі;

3) могутня зовнішня стіна з баштами;

4) фортеця, оперезана ровом.

5. Білгород-Дністровська фортеця — витвір слов’янських майстрів.

ü Самостійна робота учнів над письмовим переказом.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправи.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

ü Бесіда.

— Чи впоралися ви з роботою?

— У чому відчули труднощі?

— Як ви їх подолали?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити