Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 49 Розвиток зв'язного мовлення. Усний стислий переказ тексту публіцистичного стилю (на основі прослуханих телепередач). Діалог, складений на основі радіо- чи телепередач

Тема. Усний стислий переказ тексту публіцистичного стилю (на основі прослуханих телепередач). Діалог, складений на основі радіо- чи телепередач.

Мета: засвоїти особливості стислого переказу тексту публіцистичного стилю на основі переглянутої телепередачі або прослуханої радіопередачі, сформувати вміння й навички виділяти в теле- або радіопередачі головне та відтворювати його відповідно до стильових вимог тексту, добираючи необхідний мовний матеріал, удосконалити вміння школярів усно логічно будувати власне висловлювання, стисло передаючи основну інформацію переглянутої (або прослуханої) передачі.

Очікувані результати: учні вміють стисло переказувати текст публіцистичного стилю основі переглянутої телепередачі або прослуханої радіопередачі, вибирають головне, добирають необхідний мовний матеріал; уміють складати й вести діалоги відповідно до ситуації спілкування, самостійно визначеної теми; обирають тему, висловлюючи особисту позицію щодо її обговорення, добираючи цікаві, переконливі аргументи на захист своєї позиції; додають окремі репліки діалогу відповідно до зміненої ситуації спілкування.

Обладнання: дидактичний матеріал, схема-конспект «Діалогічне мовлення».

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Учні пригадують основні відомості про публіцистичний стиль.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Запитання учням.

— Чи знаєте ви, хто винайшов телебачення?

— А для чого потрібно нам телебачення?

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Слово вчителя з елементами бесіди.

Телебачення виникло як результат більш ніж десяти різних відкриттів та винаходів. Основоположником електронного телебачення вважається Б. Л. Розинг — професор Петербурзького технологічного університету. Простоту і компактність сучасних телевізорів забезпечила схема, створена в Ташкента Б. П. Грабовським. Перші телевізори почав випускати в 1935 році Ленінградський завод ім. Н. Г. Козицького.

Для людини XXI століття інформація — це один із головних складників її суспільного та особистого життя. Ми не можемо жити, не знаючи, що відбувається у нашій країні, чим живе світ.

Сучасна людина не уявляє своє життя без телевізора. Дехто настільки проймається побаченим і почутим, що це замінює йому власне життя. І у відповідь на питання своїх друзів про справи, він починає переказувати зміст фільмів, ток-шоу, серіалів, новин. Таких людей називають телеманами. І це не приносить користі людині, а, навпаки, шкодить їй: обмежується рухова діяльність, псується зір, гасне прагнення до творчості.

Кожен із вас повинен дивитися ті передачі, які відповідають вашому віку, які розвиватимуть ваші розумові здібності, творчу уяву, прагнення до пошуку нового і цікавого.

Відоме українське прислів’я: «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти» можна перефразувати так: «Скажи мені, які твої улюблені телепередачі, і я скажу тобі, хто ти». Телесмаки людини свідчать про рівень її розумових здібностей, про її духовний світ.

Кожен може вибрати передачу, яка йому найбільше подобається. Ті, кому до вподоби музика, можуть слухати концерти. Любителі спорту можуть дивитися футбольні чи хокейні матчі. Телебачення розширює наші знання про світ, у якому ми живемо. Сидячи у затишній кімнаті перед телевізором, люди можуть побувати в різних країнах, подорожувати по світу, відкривати для себе нове і незвідане. Вони можуть бачити красу екзотичних рослин, спостерігати за життям тварин в жарких джунглях та на холодному Північному полюсі.

— Які передачі ви дивитесь по телевізору?

— Чим вони вам цікаві?

— Яка з телепередач вам подобається найбільше?

— Що в цій передачі здається вам найцікавішим?

— Хто з ваших рідних і друзів теж любить цю телепередачу?

— Чи обговорюєте ви побачене?

— Яку користь приносить вам улюблена передача?

ü Гра «Хто швидше?».

За поданими характеристиками назвати передачі телеканалів СТБ і 1 + 1.

Це велике розважальне шоу, формат якого не можна описати одним словом. Це новий етап у розвитку розважального сегменту українського телебачення. У проекті воєдино зібрано безліч програм, рубрик і різноманітних гумористичних елементів, які самі по собі цілком самодостатні, але при цьому дуже органічно вписуються в новий формат великої розважальної програми. Це шоу для всієї родини, це гумор зрозумілий і близький кожному, це тільки справжні емоції, непідроблений сміх і безліч несподіваних сюрпризів.

Випуски програми відрізняються один від одного. У проекті немає єдиного сценарію, шаблону або чіткої структури. Багато уваги приділяється імпровізації, найрізноманітнішим жанрам гумору і нестандартним знахідкам. Хронометраж кожного випуску становить півтори години.

У кожній країні існує подібне телешоу про найбільші катастрофи нашого часу. Вони мають шалений успіх у глядачів. Тепер аналогічна програма є і в Україні. Та якщо західні колеги беруть за основу якусь одну катастрофу і розглядають її з усіх боків, то в зону уваги ведучого Ігоря Посипайка потрапляють усі події, що фігурують у жанрі катастроф.

Це телешоу є унікальним проектом світового рівня! Адже казка, якою здається життя зірок, стає загальнодоступною дійсністю. Ми пропонуємо кожному з вас, хто впевнений у своїх силах і можливостях, прожити незабутній день життям зірки! А у разі перемоги в «зіркових» змаганнях нашого проекту — перетворити цей день на подальше життя!

У цій програмі учасники виконують різні завдання в скляній будові розміром 4x4x4 метри, розміщеній в центрі студії з глядачами. Згідно з правилами, гравець отримує певну грошову нагороду за кожне правильно виконане завдання. Для виконання семи завдань кожному учаснику дається 9 життів. Масштабне кулінарне шоу, у якому 20 найдостойніших кухарів, відібраних для участі в шоу, змагаються за звання кращого шеф-кухаря України і грошову винагороду в 500 000 гривень. Переможець проекту отримує можливість навчання в кращій кулінарній школі Парижа. Критерій відбору учасників: хто хоче потрапити в проект, повинен уміти і любити готувати. Взяти участь у проекті може кожен, кому виповнилось 14 років. Кастинг проекту проходить у всіх містах України, де журі вибирають 100 учасників, які продовжують боротьбу в наступному турі — тренувальному таборі. За кілька днів учасникам надається можливість розкрити свій талант, виконавши запропоновані їм пісні, на підготовку яких вони мають мінімум часу. Тих, хто успішно пройде це нелегке випробування, чекає заключний відбірковий тур, де вони мають довести суддям, що саме вони достойні бути в їхній команді і достойні звання кращого виконавця країни.

До неї приходять з проблемою, часто — з бідою. А вона допомагає. І морально, і реально. Можливо, саме тому творчій групі програми не бракує справжніх драматичних, іноді трагічних, а іноді трагікомічних життєвих історій, розказаних безпосередніми учасниками або свідками — відверто, щиро, чесно та сміливо.

У кожному випуску головний герой, зустрічається з одною або відразу декількома дівчатами. Ці побачення проходять у різних місцях — у ресторані, у басейні, на кораблі, на віллі тощо. Під час зустрічей дівчата повинні сподобатися Холостяку, щоб зацікавити його і позбутися конкуренток.

Кількість претенденток зменшується з кожним випуском: чоловік сам вирішує, кого залишити і з ким він хотів би познайомитися ближче. У фіналі залишаються тільки дві дівчини. Після їхнього знайомства з батьками він, герой, робить важливий вибір у шоу — пропонує одній із них руку і серце. Довідка: «Вечірній Київ»; «Битва екстрасенсів»; «Куб»; «Майстер-шеф»; «Х-фактор»; «Без табу»; «Холостяк»; «Катастрофи».

ü Робота в групах.

1. Які телепередачі (радіопередачі) ви дивитеся (слухаєте) найчастіше і з великим задоволенням? Чому?

2. Об'єднавшись у групи, заповніть таблицю назвами відомих вам радіо- і телепередач.

Типи радіо- і телепередач

Назви

Інформаційні

Науково-пізнавальні

Навчальні

Художньо-публіцистичні

Розважальні

ü Бесіда.

— Якій проблемі присвячено вашу улюблену телепрограму: соціальній, морально-етичній, патріотичній, політичній та ін.?

— Назвіть автора й ведучого програми. На якому каналі транслюється ця телепередача?

— Хто був учасником передачі? Що покладено в її основу?

ü Складання плану майбутнього переказу переглянутої телепередачі.

ü Добирання заголовка до тексту переказу.

ü Усний стислий переказ тексту публіцистичного стилю (на основі переглянутої телепередачі).

Перекажіть стисло одну з переглянутих телепередач улюбленого каналу, використавши поданий початок.

— Сьогодні канал СТБ — один із провідних виробників телевізійної продукції в Україні — пропонує нам, телеглядачам, широкий спектр якісних і цікавих програм на всі смаки та вподобання. Життєві історії, інтелектуальні змагання, політичні двобої та навіть виступи зірок у цирку — усе це та багато іншого пропонує своїм шанувальникам у новому сезоні телеканал СТБ. У призначений час на нас чекатимуть уже знайомі програми та їхні незмінні ведучі.

ü Складання діалогів на основі улюблених радіо- чи телепередач.

(Діалог має складатися з 10-12-ти реплік.)

Зразок діалогу за телепередачею «Найрозумніший»

(Канал ІНТЕР )

(Телефонна розмова)

— Привіт, Сергійку!

— Привіт, Юрку!

— Друже, сьогодні вихідний і погода гарна. Може, пограємо у футбол?

— Вибач, Юрку. Сьогодні моя улюблена телепередача «Найрозумніший».

— Невже вона така цікава?

— Так, дуже цікава. У цій передачі змагаються найрозумніші учні нашої країни.

— А як саме?

— Вони відповідають протягом однієї хвилини на запитання ведучої Тіни Канделакі. Хто найбільше отримає балів, той переможець.

— А питання які?

— Теми різні: «Історія», «Рослини», «Тварини», «Птахи», «Спорт».

— По якому каналу і коли транслюють цю передачу?

— Щосуботи о 10 годині 15 хвилин по каналу ІНТЕР. Я раджу тобі теж подивитись цей проект.

— Знаєш, Сергію, я подивлюсь цю передачу, а потім прийду до тебе. Згода?

— Так. До зустрічі.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти діалог до улюбленої телепередачі.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

ü Гра «Закінчи речення».

— Для мене на уроці найцікавішим (найскладнішим) було...





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити