Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК №57 Розвиток зв'язного мовлення. Письмовий докладний переказ тексту художнього стилю з творчим завданням (за складним планом)

Тема. Письмовий докладний переказ тексту художнього стилю з творчим завданням (за складним планом).

Мета: перевірити рівень засвоєння набутих знань та вмінь; з'ясувати рівень мовної грамотності учнів, уміння висловлювати свої думки; розвивати усне та писемне мовлення, увагу, емоції; виховувати любов до мови.

Очікувані результати: учні вміють визначати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого висловлювання; здійснюють типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту; сприймають текст, розуміють його зміст, докладно відтворюють на письмі, використовуючи мовні засоби, властиві висловлюванням художнього стилю; складають план, знаходять і виправляють помилки в змісті, побудові й мовному оформленні переказу; виконують творче завдання.

Обладнання: текст для переказу.

Тип уроків: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Запитання учням.

— Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова тайга, праліс, нетрі? Про що, на вашу думку, може йти мова в тексті з назвою «Тайга»?

II. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Читання вчителем тексту для переказу.

ТАЙГА

Височенна, чотириярусна тайга, буйна й непролазна, як африканський праліс, стояла навколо зачарована. Не шелесне лист, не ворухнеться гілка. Сорокаметрові кедри, випередивши всіх у змаганні до сонця, вигналися рудими, голими стовбурами з долішнього хаосу геть десь під небо і заступили його кронами. Там по них ходило сонце і пливли білі хмари. Слідом за кедрами пнулися велетенські осики та інші листаті гіганти, що, будучи нижчими за кедри, творили другий ярус. Потім височенна ліщина колючого горіха, ялини, де-не- де берізки, берестина, черемха, перевиті ліанами дикого винограду та в’юнків, ішли вгору третім ярусом. А внизу — у четвертому ярусі — суцільний хаос. Місцями густа, мов щітка, звичайна ліщина, височенні трави і бур’яни. Повалені вздовж і впоперек дерева, мов велетні на полі бою, одні зі скрізними дірами-дуплами, як жерла небувалих гармат, другі вивернуті з усією системою коріння, що тримали його руба, як стіни або як велетенські пригорщі зі стиснутими межи пальцями камінням і землею.

Унизу, по землі, слався мох, пообростав усе, що тільки можна. Внизу було півтемно і вогко. Лише де-не-де проривалися яскраві сонячні пасма і стояли, як мечі, уткнуті лезами в землю.

Нетрі, несходимі, незміряні. Вони то спускалися схилом униз, то підіймалися знову і так із «пайовика» на «становик», з кряжа на кряж, як буйне рослинне море, розпливались геть десь у безвість.

Маленький смугастий звірок, що сидів собі навпочіпки на поваленій кедрині проти сонечка і пильно, з виглядом ученого дослідника, розглядав торішній грибок, тримаючи його передніми лапками, раптом нашорошився. Ні. То так щось. У нетрях панує надзвичайна тиша, як у дивному храмі незвичайного бога. Лише рябок, засвистівши, пролетів з однієї височенної кедрини на іншу і завмер на гілці, мов сучок, нерухомо, опустивши чубату головку вниз і витягши шию. Тиша. На поваленій кедрині тремтіли сонячні зайчики. Смугастий звірок-бурундук почав бавитися з ними, задравши хвостика, як той драгун султана, перестрибував через них. Присідав і дивився вниз. Унизу, під кедриною, виходячи десь із бур’янів і вітролому і зникаючи знов у бур’янах та каміннім розсипу, вилась вузенька стежечка, звірина доріжка, утоптана за тисячоліття. їх немало, таких стежечок. А серед них десь і такі, на яких одвіку ще не ступала нога людська.

(300 сл.) (За І. Багряним)

ü Бесіда.

— Які елементи опису свідчать про предковічність і могутність лісу?

— Охарактеризуйте всі яруси стародавнього лісу.

— За допомогою яких сполучень слів і виразів автор змальовує навколишній простір?

— З якою метою письменник змальовує диких тварин?

— Поясніть назву тексту.

ü Лексична робота.

1. Поясніть значення слів праліс, тайга, нетрі.

Довідка:

Праліс — предковічний, густий ліс.

Тайга — смуга важко прохідних хвойних лісів, що займає великі простори в північній частині Європи, Азії та Північної Америки.

Нетрі — густий непрохідний ліс, чагарник.

2. До слів тайга, стовбури, осики, нерті доберіть художні означення (епітети).

ü Повторне читання тексту.

ü Ознайомлення учнів із творчим завданням.

Висловіть власні враження про нерозривну єдність людини і природи.

ü Складання плану.

Орієнтовний план

1. Живі поверхи предковічного лісу.

1) Сорокаметрові кедри — утілення незвичайної могутності природи;

2) Другий ярус — листаті гіганти осики;

3) «Берізки, берестина, черемха, ялини гнулися вгору третім ярусом»;

4) Розкішний трав’яний покрив четвертого поверху.

2. Тайга — «буйне рослинне море».

3. Ідилія лісового палацу.

4. Тисячолітні тваринні стежки.

ü Написання переказу й виконання творчого завдання в чернетках.

ü Написання переказу й виконання творчого завдання в зошитах.

III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправи.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

ü Гра «Мікрофон».

— Чи впоралися ви з роботою?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити