Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 67 Розвиток зв'язного мовлення. Інтерв'ю як жанр публіцистичного стилю

Тема. Інтерв'ю як жанр публіцистичного стилю.

Мета: ознайомити учнів з деякими жанрами публіцистичного стилю; акцентувати увагу на інтерв'ю, закріпити знання про публіцистичний стиль мовлення, удосконалювати вміння аналізувати текст, визначати стиль, тип мовлення, тему, основну думку, доводити свою думку; виховувати любов до української мови.

Очікувані результати: учні знають жанри публіцистичного стилю; акцентують увагу на інтерв'ю, уміють аналізувати текст, визначають стиль, тип мовлення, тему, основну думку, доводять свою думку.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Бесіда.

— Які ви знаєте стилі мовлення?

— У якій сфері життя суспільства вживається публіцистичний стиль?

— Які жанри висловлювання і мовні засоби притаманні публіцистичному стилю?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Запитання учням.

— Який стиль найчастіше ви застосовуєте? Чому?

— Поміркуйте, як досягти вмінь і навичок невимушеного спілкування у будь-якому стилі мовлення.

— Сьогодні ми ознайомимося із жанром публіцистичного стилю — інтерв’ю.

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

ü Робота з текстом.

Прочитайте текст. Визначте стиль мовлення. У яких джерелах може бути використаний цей текст? Думку аргументуйте.

Версій щодо того, чому першого квітня заведено розігрувати родичів, друзів і колег,— безліч. Та чи знаємо ми принаймні найцікавіші?

Італійці вважають, що на їхній землі ще за часів Стародавнього Риму цього дня відзначалося свято на честь божества Сміху.

Шанувальники екзотичної культури Індії стверджують: свято Жартів із давніх-давен припадало у цій країні на 31 березня, звідси й поширилася традиція по всьому світові.

На думку французів, появу Дня сміху спричинив указ одного з їхніх монархів, згідно з яким підданих зобов’язували перенести святкування Нового року з 1 квітня на 1 січня. Тих же, хто чинив по-своєму, стало модно піднімати на кпини і величати «першоквітневими дурнями».

А ось іще одне пояснення, яке виникло, вочевидь, у наших географічних широтах. Квітнева погода уславилася своїм непередбаченим норовом. Не знаєш, чого чекати,— повені чи морозу. Наші пращури сподівалися задобрити й розвеселити вередливу природу жартівливим словом одне до одного і вдалим розіграшем.

(О. Гордова)

ü Опрацювання схеми.

ü Складання висловлювання.

Складіть наукове монологічне висловлювання про особливості текстів публіцистичного стилю. Поміркуйте над структурою і послідовністю висловлювання.

ü Розповідь учителя з елементами бесіди.

— Слово інтерв'ю іноземного походження. Як ви розумієте його значення?

Інтерв’ю — призначена для поширення в пресі, по радіо і телебаченню бесіда у формі запитань і відповідей з якою-небудь особою з актуальних питань.

— Хто обов’язково повинен брати участь в інтерв’ю?

— Підберіть до слова інтерв’ю однокореневі слова.

— Хто може бути співрозмовником журналіста? (Політичний діяч, художник, актор, спортсмен та ін.)

І цей список можна продовжити. Але роль кореспондента не зводиться до записування відповідей співрозмовника. Успіх інтерв’ю

залежить і від підготовки журналіста, від уміння заручитися підтримкою співрозмовника, і, що важливо, від уміння керувати бесідою.

— Як повинен підготуватися до інтерв’ю кореспондент? Журналіст повинен попередньо познайомитися з майбутнім співрозмовником і, якщо це необхідно,— з подією, про яку піде мова, обов’язково продумати питання і чітко їх сформулювати відповідно до теми і мети інтерв’ю.

Отже, підготовча робота проведена. Але інтерв’ю має певну композицію.

СТРУКТУРА ІНТЕРВ’Ю

1. Вступ. (Кореспондент представляє співрозмовника.)

2. Основна частина. (Бесіда.)

3. Висновок. (Подяка, побажання.)

ü Робота в групах.

Складіть запитання для інтерв'ю на тему «Що таке успіх та як його досягти». Використовуйте в діалозі відкриті запитання.

ü Бесіда.

— Чим цікавий цей жанр публіцистики?

— Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ü Завдання учням.

Уявити ситуацію: ви кореспондент газети «Слобідський край». До вашого міста завітали туристи-школярі з Білорусі. Вам необхідно взяти інтерв'ю у дітей про умови, створені школою, містом і державою, для туризму й подорожування учнів. Записати можливий діалог.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити