Українська мова 8 клас - розробки уроків для шкіл з українською мовою навчання - 2016 рік

УРОК № 70 Просте ускладнене речення. Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними і вставленими конструкціями

Тема. Просте ускладнене речення. Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними і вставленими конструкціями.

Мета: відновити в пам'яті учнів, узагальнити й систематизувати матеріал про речення з однорідними членами, звертаннями, вставними та вставленими конструкціями; удосконалювати вміння знаходиш* у тексті, правильно використовувати в усному й писемному мовленні, обґрунтовувати вживання розділових знаків за допомогою правил, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила; розвивати пам'ять, уміння виділяти головне; виховувати любов до рідного краю, природи, традицій рідного народу.

Очікувані результати: учні вміють знаходити речення з однорідними членами, звертаннями, вставними і вставленими конструкціями; обґрунтовують уживання розділових знаків за допомогою правил; знаходять та виправляють помилки на вивчені правила; доречно використовують ці речення в усному й писемному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Перевірка домашнього завдання.

ü Завдання учням.

Назвіть якомога більше форм ввічливого звертання, привітання.

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Лінгвістичне спостереження.

Порівняйте подані пари речень. Чи відрізняються вони за змістом?

Свою відповідь аргументуйте.

Сьогодні зранку я спостерігала за тим, як сходило сонце.— Сьогодні зранку, мамо, я спостерігала за тим, як сходило сонце.

Увечері буде дощ.— Увечері, майте на увазі, буде дощ.

У темряві прокинувсь я.— У темряві густій, тяжкій і рівній прокинувсь я. (М. Рильський)

ü Запитання учням.

— Якої мети ви хочете досягти на цьому уроці?

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

ü Робота в групах.

Складіть зв'язне повідомлення в науковому стилі за поданими темами.

1 група. «Речення з однорідними членами».

2 група. «Звертання».

3 група. «Вставні слова».

ü Переклад.

Перекладіть текст українською.

...Ты являешься сюда как проповедник лучшей, честной жизни, вроде этакого спасителя погибающих душ. Знаешь, как на заре христианства иные светлые отцы вместо того, чтобы стоять на столпе тридцать лот или жить в лесной пещере, шли на торжища в дома веселья.

Видишь ли, меня притягивает и интересует в этой жизни ее... как бы это выразиться? ее страшная, обнаженная правда. Понимаешь ли, с нее как будто бы сдернуты все условные покровы. Нет ни лжи, ни лицемерия, ни ханжества, нет никаких сделок ни с общественным мнением, ни с навязчивым авторитетом предков, ни со своей совестью.

(По А. Куприну)

ü Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань.

ü Творча робота в групах.

1 група. Складіть із поданими словами висловлювання в художньому стилі.

Сліпучий, сонячний, пишний, травневий (ранок); сніжно-білі, фантастичні, кучеряві (хмари); повний, витончений, золотистий, таємничий (місяць).

2 група. Утворіть з поданими звертаннями речення в офіційно-діловому стилі.

Пане, добродію, громадянине; вельмишановний, шановна громадо, високопоставлений; товариші, дорогі друзі, пане міністр.

3 група. Утворіть з поданими словами речення в публіцистичному стилі.

Мабуть, на щастя, на мою думку, по-перше, скажімо, уявіть собі, либонь.

ü Редагування.

Відредагуйте текст. Зробіть синтаксичний аналіз двох речень (на вибір).

1 група.

Прокидаюсь на берегі Десни під дубом. Солнце високо, косарі далеко, коси звенять, коні пасуться. Пахне в’ялою травою, квітами. А на Десні краса! Лози, кручі, ліс — все блищить і сяє на сонці. Вода ласкава, солодка. Стрибаю на кручу і гайда до сінокосу і вже не хожу, а тільки літаю.

Отак я радію днів два або три, аж поки не скосять траву. Ношу дрова до куріня, росвожу огонь, чищу картошку, ожину збираю.

(За О. Довженком)

2 група.

А там за Россю, на росдолі, попід горами й по долинах розсипались, як та череда, невеличкі біленькі міщанські хатки в вишневих садках, в яблунях та кучерявих грушах. Городи скрісь пообсаджувані понад Россю високими вербами, а на ровах росте рятками густими, як руно, зелена дереза. Так хороше, так чудово кругом — і нанизу й на горах, де зелені ліси то виглядають з долин кучерявими верхами, то виходять і виступають сміливо на самі гори...

(За І. Нечуєм-Левицьким)

3 група.

Це було незвичайне наддніпрянське сило. Низважаючи на те, що воно росташоване за сотню метрів від Дніпра, його майже зовсім не видно з пароплава. Видно тільки п’ять-шість хат, що стоять на невеликих тирасах одна над однією в зелені яблунь, груш, в червоному россипі низеньких, але родючих вишень. Вершини гір покриті сосновим, дубовим та березовим лісом. На вершинах хат видно кілька хат. Усі хати побілені росчином крейди з синькою і тому здаюця лехкими, прозорими, ніби висіченими з небесної бірюзи.

(За М. Руденком)

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

ü Завдання учням.

Складіть кросворд або ребус за поданою темою.

1 група. «Вставні слова».

2 група. «Однорідні члени речення».

3 група. «Звертання».

ü Інтерактивна вправа «Рефлексія».

За одну хвилину запишіть у зошитах, що вам сподобалось і що не сподобалось на сьогоднішньому уроці.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити