Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 47. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 10. УСНИЙ ТА ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ВЛАСНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета:

• навчальна: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення;

• розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналізи художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати тексти-зразки, розуміти їх, письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у восьмикласників любов до своєї малої батьківщини.

• Правопис: розділові знаки при вставних словах.

Внутрішньопредметні зв'язки:

• Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів.

• Культура мовлення і стилістика: використання звертань для передачі ставлення до адресата, дотримання правильної інтонації в реченнях зі звертаннями.

• Текст (риторичний аспект): використання морфологічних і синтаксичних засобів привернення уваги слухачів та вираження особистого ставлення до висловлюваного.

Міжпредметні зв'язки: використання вставних слів для зв'язку частин наукового тексту (історія).

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Аналіз-дослідження

► Прослухати першу строфу поезії П. Тичини «Не бував ти у наших краях!».

Не бував ти у наших краях!

Там же небо — блакитні простори...

Там степи, там могили, як гори.

А веснянії ночі в гаях!..

Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш,

Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш.

Серце б’ється і б’ється в грудях.

Не бував ти у наших краях.

Не бував ти у наших краях,

Бо відтіль не таким би вернувся!

Чув про степ, що ген-ген простягнувся? —

Єсть там люди — й зросли у степах, —

Що не люблять, не вміють ридати.

Що не можуть без пісні і нивки зорати!

Тебе ж завжди я бачу в сльозах. —

Не бував ти у наших краях.

• Якими почуттями пройнятий вірш? У якому стилі його написано? Свою думку аргументуйте.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

IV. КОЛЕКТИВНА РОБОТА З ТЕКСТОМ-ЗРАЗКОМ

► Прочитати текст, дати відповіді на поставлені нижче запитання.

Херсонщина — неповторний куточок півдня України, до якого прикипів серцем, бо саме тут розташоване моє найрідніше містечко — село Козачі Лагері. Воно примостилося біля тихих дніпровських заплав. Улітку тут так хороше: і прохолода водойм, і духмяні квіти луків, і ранні співи різноманітних пташок. А річкова вода лагідно зустрічає, підкочується до ніг ніжними й пестливими хвильками, ніби запрошує у свої лагідні обійми.

Серед старих, присілих до землі хат, височать, ніби поважні вітрильники, нові двоповерхові будинки, біля яких посаджено море квітів. Є в моєму селі і церкви, і середня школа, і клуб.

Я люблю своє село таким, яким воно є — не причесаним і розкуйовдженим, добрим і злим. У ньому все найкраще і виглядає воно, як пишний віночок із польових квітів.

Бесіда

♦ У якому стилі і яким типом мовлення написано поданий текст?

♦ Які художні засоби використав автор для передачі своїх почуттів до найріднішого куточка на Землі?

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з матеріалом підручника

► Визначити, які особливості в побудові має опис місцевості.

VI. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ-ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

► Пригадати ту місцевість, яка найбільше вам сподобалася чи запам’яталася під час подорожі Україною. Описати на основі власних спостережень у художньому стилі вулицю, село чи місто, користуючись планом опису місцевості.

План опису місцевості

1. Обставини, за яких потрапив (ла) у цю місцевість.

2. Розташування місцевості.

3. Рельєф місцевості, її забудова.

4. Загальне враження від місцевості.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уявіть, що до вас приїхали гості з іншого міста і вам треба познайомити їх зі своїм найріднішим куточком. Складіть розповідь про цікаві місця вашого міста в художньому стилі.


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити