Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 48. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 11. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ВЛАСНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета:

• навчальна: удосконалити мовленнєво-мисленневі вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення;

• розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналізи художнього тексту з елементами опису місцевості, сприймати тексти-зразки, розуміти їх, письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у восьмикласників любов до своєї малої батьківщини.

Правопис: розділові знаки при вставних словах.

Внутрішньопредметні зв'язки:

• Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів.

• Культура мовлення і стилістика: використання звертань для передання ставлення до адресата, дотримання правильної інтонації в реченнях зі звертаннями.

• Текст (риторичний аспект): використання морфологічних і синтаксичних засобів привернення уваги слухачів та вираження особистого ставлення до висловлюваного.

Міжпредметні зв'язки: використання вставних слів для зв'язку частин наукового тексту (історія).

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Перевірка домашнього завдання

Майстерня художнього слова

► До поданих слів дібрати приклади і порівняльні звороти.

Вулиця, село, місто.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Колективна робота з текстом

► Прочитати висловлювання.

► Довести, що воно належить до художнього стилю. Прокоментувати риси художнього стилю. Дібрати заголовок.

Ужгород! Федір любив це місто над Ужем з його вузенькими вулицями, крамницями, готелями, ресторанами.

Він зайшов до модної майстерні, де шили жержетову сукню, у крамниці зробив різні дрібні покупки... Але йому конче треба було відвідати ще єпископську резиденцію.

Резиденція височіла на одній з трьох гір, на яких стоїть Ужгород. Праворуч, на ще вищій горі, видно було древній замок, ліворуч, за базаром, випиналися дахи жупанату. Річку, що перетинала місто, вулиці й сади над нею вже оповивали сині присмерки, але на горах ще було видно.

Федір сковзався на згористій вулиці, бо недавно випав дощ, каміння було мокре. Вулиця підіймалася вгору дуже круто, і він кілька разів зупинявся і стояв, віддихуючись.

Зовсім близько був Ужгородський замок, відгороджений від міста високим муром з глибоким ровом перед ним. Колись над ним був підйомний міст, про що свідчили гнізда для цепів у мурах. За муром височіли будівлі замку з гострими дахами.

«Отак само,— думав, віддихуючись, Федір,— підіймався колись цією вулицею й прапрадід мій Роман».

Єпископська резиденція займала чималу садибу на шпилі гори. Ця держава єпископа також відгороджена була від міста муром. Просто на вулицю виходив собор, що починався порталом з чотирма сірими колонами і двома височенними дзвіницями. Далі за дзвіницями тягнувся, як величезний корабель, сам собор (С. Скляренко).

► Визначити мікротеми тексту, скласти план.

► Назвати об’єкти, що входять до опису місцевості. Які художні засоби використав письменник при цьому?

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. На що вказує заголовок: на тему чи основну думку? Звернути увагу на особливості опису місцевості.

ВУЛИЦЯ МОГО ДИТИНСТВА

У кожної людини є найдорожчі місця в житті. Для мене — це вулиця, на якій я виросла. Зараз живу далеко звідти, але завжди пам’ятаю про неї і повертаюся туди.

Це маленька затишна зелена вулиця носить назву Соборна. Духмяні грона білих акацій, п’янкий аромат жовтих лип, пухнастий цвіт струнких тополь, чарівні листя кленів — такою запам’яталася моя вулиця.

Наш колишній триповерховий будинок стоїть у затишному місці. У маленькому зеленому дворі багато яскравих квітів.

Запам’ятався мені на нашій вулиці і старовинний білий будинок із колись розкішним, а тепер, на жаль, занедбаним садом. Де-не-де збереглися маленькі одноповерхові будиночки в квітучих деревах і густих кущах.

Нещодавно ми з мамою ходили нашою вулицею. Початок її веде від Дніпра, від нашої улюбленої набережної з красивим пам’ятником — гордим вітрильником. У кінці вулиця знов повертає до річки через відому алею Слави.

Яка краса на Соборній восени! Дерева стоять у багряному, жовтому листі, яке потихеньку спадає додолу. йдеш по ньому, наче по прекрасному м’якому килимі. З Дніпра доноситься свіже повітря. Відчуваєш незвичайний спокій і повне злиття з природою. Такий мій рідний куточок у Херсоні — вулиця Соборна.

Здається мені, мов у казці,

Життя тут щасливо іде.

І знову всім серцем бажаю

Вернутись в дитинство своє.

А. Ярмиш

► Назвати художні засоби, використані в описі місцевості.

► Визначити ставлення автора до описаної місцевості.

IV. СКЛАДАННЯ ТВОРУ-ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ

► За опрацьованим на попередньому уроці планом опису місцевості, у художньому стилі напишіть твір-опис міста, де ви живете або хотіли б жити.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити