Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 50. ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 6 ІЗ РОЗДІЛУ «РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ, ЗВЕРТАННЯМ, ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ»

Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів з розділу «Речення з однорідними членами, звертанням, вставними словами»; з'ясувати можливі недоліки в знаннях учнів з метою їх усунення.

Форма проведення тематичної контрольної роботи: виконання тестових завдань закритої та відкритої форми.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. ПІДГОТОВЧА РОБОТА

Мотивація навчальної діяльності учнів

Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання завдань тестового характеру. Поділ учнів класу за варіантами.

IV. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ ТЕСТОВОГО ХАРАКТЕРУ ЗА ВАРІАНТАМИ

Варіант 1

1. Позначити речення з однорідними означеннями.

А Учора в дощ зайшов до мене Блок, блідий от смутку, тихий од думок, близький до сліз (Л. Костенко).

Б Острів схожий на гігантський старезний вітрильник (М. Слабошницький).

В Падав тихий лапатий сніг (О. Чорногуз).

Г його роги нагадували осінній низькорослий кущ (Є. Гуцало).

2. Позначити речення, у якому є поширене звертання (розділові знаки пропущено).

А Яка ти розкішна земле весело засіяв тебе хлібом (М. Коцюбинскьий).

Б Ластівочко звідкіля ти прилетіла? (А. Камінчук).

В О слово рідне орле скутий (Олександр Олесь).

Г Мамо зваріть супу! (Остап Вишня)

3. Позначити речення, що містить кілька рядів однорідних членів.

А Булава здатна творити і добро, і зло, будувати й руйнувати, зміцнювати злагоду й сіяти ворожнечу (А. Багнюк).

Б Не сполохай рідного слова, а захисти його, до серця притули (І. Драч).

В Яка це добра і світла година, коли село їде на Великдень до церкви! (Я. Гоян).

Г Колонний безсонний смерековий зал (Ліна Костенко).

4. Позначити речення, у якому є вставне словосполучення (розділові знаки пропущено).

А Якщо козаки бачили в морі турецьку галеру, їхні чайки миттю шикувалися у формі півмісяця (М. Слабошпицький).

Б Кажуть сніг на полі — хліб у коморі (Народне прислів’я).

В Даруйте на слові мені важко вас зрозуміти (Панас Мирний).

Г Вирішили ми з паном, або виріше пан зі мною, впіймала того клятого сома! (Остап Вишня)

5. Позначити речення, у якому є вставне речення.

А Читачі пам’ятають, як юнаки (серед них був і Олесь Гончар) залишали аудиторії та бібліотеки, шикувалися в студентські батальйони.

Б Батарея їх стояла десь, певно, зовсім близько (Із часопису).

В Звісно, важливо порівнювати себе з іншими людьми (Із часопису).

6. Установити відповідність між розділовими знаками, які слід поставити, і реченнями з однорідними членами.

1

Двокрапка

А

І радість і смуток і срібний пере

2

Тире

дзвін огортають та й огортають

3

Коми

мене своїм снуванням

Б

Неспокій бачив я скрізь у дубовій

і вербовій корі у старих пеньках

у дуплах (О. Довженко)

В

Лози висип кручі ліс усе блищить

і сяє на сонці (О. Довженко)

7. Установити відповідність між вставними словами поданих речень і їх групою за значенням.

1

Виражає невпевненість

А

Отже доречно жестикулюйте

2

Виражає послідовність викладу думок

Б

Рослини-символи як свідчать широко використовували в повсякденному житті наші предки (Із часопису)

3

Указує на джерело повідомлення

4

Указує на ввічливість

В

Сину подай будь ласка води (Із часопису)

Г

Ти мабуть не знаєш, що наша дивізія носить ім’я мого рідного міста (О. Гончар)

Д

На жаль не час, пане генерале

(О. Гончар)

8. Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини Там були урвисті скелі...

А що піднімалися високо вгору;

Б оповиті сірим туманом;

В і безлюдні ліси;

Г як готичні вежі.

9. Речення з трьома рядами однорідних членів утвориться, якщо до частини Тисячі сіл вогнями благань і скорботи піднялися....

А вгору та упали додолу;

Б вгору і вугіллям та попелом упали додолу;

В вгору і вугіллям упали додолу;

Г та упали додолу.

Варіант 2

1. Позначити речення з однорідними означеннями.

А Невеликі ошатні вулики здаються хатами тих невідомих спільників, що вже знають про чари (Л. Павленко).

Б Дніпровими високими очима дитинно-сіро глянула весна (М. Вінграновський).

В У центральній частині острова здіймається конусоподібний піщаний горб (М. Трублаїні).

Г І розпалась та велика іскра на іскорки малесенькі, незначні (Леся Українка).

2. Позначити речення, у якому є поширене звертання.

А Ой, місяченьку не світи нікому (М. Старицький).

Б Ой, не шуми луже (Народна пісня).

В Запалай мій вогнику крилатий полум’ям привітним і незлим (А. Малишко).

Г Купало Купало даруй мову рослинам (В. Голобородько).

3. Позначити речення, що містить кілька рядів однорідних членів.

А У ясні сонячні дні з голубого неба ллються на землю дзвінкі радісні пісні жайворонків, солов’їв (З журналу).

Б У турботах, труді, клопотах проходить уся чудова літня пора птахів (З журналу).

В Вже стомилась кликать і чекать фіранкова трепетна рука (І. Жиленко).

Г Народився на грані зими і весни розтривожений білий підсніжник (Олександр Олесь).

4. Позначити речення, у якому є вставне словосполучення.

А Ніжність, наприклад, описати математично не можна (В. Собко).

Б Картина прямо скажем феєрична (Ліна Костенко).

В Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Корнійчук).

Г Мигнуло правильне (може, колись навіть гарне), висушене, немолоде вже обличчя (Ірина Вільде).

5. Позначити речення, у якому є вставне речення.

А Тепер, коли під стелею горить синява жарівка, а за буфетом чорні (неприродно довгі вії надають очам вигляд блискучих комах з безліччю тоненьких, чорних ніг) очі Моніки, студенти не помиляються, що їдять і п’ють (Ірина Вільде).

Б Звуки, ніби малі, світляні петлі, налітали з усіх сторін, обсідали думки і паралізували кожний її рух (Ірина Вільде).

В Десь кажуть є гора де не співають птиці.

Г Та либонь щось було засіяно (Є. Гуцало).

6. Установити відповідність між розділовими знаками, які слід поставити, і реченнями з однорідними членами.

1

Двокрапка

А

Павутиння лежить скрізь на бурянах на грудках

2

Тире

землі на капусті (Із журналу)

3

Двокрапка, тире

Б

Дослідник К. В. Больсуповський пропонував прийняти в основу класифікації писанок такі назви, які подають самі писанкарки, а саме «трав’янки», «голубці», «гребінчик», «хрестик», «безконечник» усі вони були суто народними (О. Воропай).

В

Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на клуні, жебонлива криничка при перехресті доріг, боброва гатка в тихоплинній заплаві усе це наш духовний світ (В. Скуратівський).

7. Установити відповідність між вставними словами поданих речень і їх групою за значенням.

1

Виражає порядок

А

Каленик Романович скоса глянув на дебелу руку

викладу думок

Губіна і відповів: «Твоя либонь чи не сильніша»

2

Виражає невпевненість

(І. Сенченко)

Б

Видно, вірять люди в чудеса.

3

Виражає впевненість

В

Тепер, безперечно, довкола було досить голо

і сумно (І. Франко)

4

Виражає почуття

Г

Гриць, по-перше, горнувся до батька, і, по-друге,

не звертав ні на що уваги (Ю. Збанацький)

Д

На жаль, не здійснились гетьманські надії

8. Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини Білий кінь з нечуваною силою шарпнувся додати...

А прислуховуючись до навколишніх звуків;

Б мов блискавка серед ясного неба;

В і вирвав кінець повода;

Г зляканий незвичайними звуками і химерними тінями.

9. Речення з двома рядами однорідних членів утвориться, якщо до частини А лопухи настовбурчилися, тихо зарипіли додати...

А і теж запахли низовинням;

Б і запахли росою;

В і теж запахли низовинням, росою і ніччю;

Г порушуючи спокій тиші.

Номер завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Варіант 1

А

В

А

В

А

1 Б

2 В,

3 А

1 Г

2 А

3 Б

4 В

В

Б

Варіант 2

Г

В

А

Б

А

1 А

2 В

3 Б

1 Г

2 Б

3 В

4 Д

В

В

Кількість

балів

1

1

1

1

1

1,5

2

1,5

2

V. ОРГАНІЗОВАНИЙ ЗБІР ЗОШИТІВ ДЛЯ ТЕМАТИЧНИХ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ

VI. ВІДПОВІДІ ВЧИТЕЛЯ НА ЗАПИТАННЯ УЧНІВ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати розгорнуту відповідь з теми «Вставні слова. Звертання. Розділові знаки при них».

Додаток

Текст для диктанту

У кожного з вас, друзі, є найпотаємніша, найсвітліша мрія про майбутнє. Ким бути? Один, напевно, хоче стати льотчиком, другий — металургом, третій — комбайнером, четвертий — учителем. Адже безліч світлих доріг перед юними громадянами демократичної країни. І в кожного з них, безумовно, є своє заповітне бажання.

Як добре мріяти про майбутнє! Як кажуть, людина без мрії — що птах безкрилий. Однак тільки та мрія не безплідна, яка тісно пов’язана з життям, з працею в ім’я Батьківщини.

Над усе ми цінуємо труд. Ми славимо тих, чиї груди прикрашають ордени й золоті медалі. У нас не повинно бути ледарів, дармоїдів, білоручок. Ви, друзі, мабуть, найщасливіші люди на Землі, бо жити вам і творити у світлому майбутньому (За Б. Баклановим).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити