Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 34. РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА РЯДАМИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ

Мета:

· навчальна: ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати в них навички знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення;

· розвивальна: розвивати творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у процесі складання усних і писемних висловлювань;

· виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу ознайомити восьмикласників з українськими звичаями та обрядами.

Правопис: кома між однорідними членами речення.

Внутрішньопредметні зв'язки:

• Лексикологія: засвоєння нових слів.

• Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з кількома рядами однорідних членів та дотримання відповідної інтонації.

• Текст (риторичний аспект): використання речень з кількома рядами однорідних членів у текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв'язки: речення з кількома рядами однорідних членів як засіб художньої виразності (література).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прочитати текст. З’ясувати, що відображає заголовок — тему чи основну думку? Знайти речення з кількома рядами однорідних членів речення.

ЖІНОЧІ ПРИКРАСИ

Слово намисто має багато назв: буси, коралі, монисто, бісери; відіграє важливу роль в історії нашої культури. Упродовж усієї його історії намисто змінювалося за кольором, формою, матеріалом і набувало нових захисних функцій. Намисто в першу чергу оберіг, захист від злих духів і недобрих людей. Тому жінки їх носили кожень день, а не лише у свято.

Найперші прикраси наші предки збирали з ягід горобини і кісточок, горіхів і насіння і прикрашали себе.

Пізніше майстри і майстрині почали виготовляти багаторядні буси з глини, коралів, бурштину, річкових перлин (З інтернет-джерел).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вступне слово вчителя Вибіркова робота

► Прочитати текст. Вибрати з-поміж речень лише ті, у яких кілька рядів однорідних членів. Виписати їх і підкреслити однорідні члени.

СВЯТВЕЧІР

Бідність нашої хати на Святвечір скрасили і надали урочистості вишиті рушники і кетяги калини, запашне сіно на покуті й святвечірній стіл.

На ньому зараз лежать і милують око три хлібини, грудка солі, мальовані полумиски з різними пісними стравами.

От батько поглянув на небо, у далечінь і тричі покликав Мороза.

Потім тато навстіж відчиняє наші скрипливі ворота і виглядає добру людину. І тільки після цього мама, брати, сестри й батько йшли вечеряти і чоловати.

Творче конструювання

► Прослухати прочитаний учителем текст, визначити його тему. Використовуючи почуту інформацію, скласти прості речення з кількома рядами однорідних членів, визначити їхню синтаксичну роль.

Хліб — символ життя. З давніх-давен він у великій пошані в народі. Недаремно в молитві до Бога «Отче наш...» люди, як великої милостині, просили не позбавити їх хліба, бо він не просто основа життя. Споконвіку хліб називають святим. Він завжди лежав на столі. Яке щастя, яке добро, що він є на світі. Спочатку в землі, потім у борошні, й нарешті на столі. Якби в нас було хліба стільки, що могли б ним прогодувати весь світ, ми все одно сказали б: «Бережіть кожну скибочку хліба, кожний колосок, кожну зернину, бережіть не тому, що ми скупі, а тому, що це наш хліб».

«Як вродить жито, то будемо жити»,— говорить народне прислів’я. Хліб з людиною від народження і до смерті. З хлібом ідуть на родини, хрестини, новосілля, сватання.

На знак згоди дівчина подає хліб на весіллі, хлібом мати благословляє до вінця і зустрічає молоде подружжя.

В Україні з хлібом-сіллю зустрічають на вишитому рушнику найпочесніших гостей. Він — ознака гостинності українського народу.

З хлібом у нас зустрічають гостей,

Хліб на весіллях цвіте в короваї,

І кращих немає на світі вістей,

Ніж — хліб уродився на славу.

Щирим словом, хлібом та сіллю

Ми братів-гостей зустрічаєм,

Хлібом — новосілля й весілля,

І свято дружби-згоди квітчаєм.

Дослідження-реконструювання

► Подані речення перебудувати так, щоб у них можна було виділити два ряди (можна більше) однорідних членів речення.

1. З давніх-давен люди святкують Великдень. 2. На Паску дорослі розписують яєчка. 3. Існує звичай роздарювати писанки з добрими намірами друзям. 4. У слов’ян яйце було символом пробудження світу.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Фронтальна бесіда за питаннями вчителя

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Повторити правила за підручником.

► Скласти міні-повідомлення про звичаї, пов’язані з рушником, використовуючи речення з кількома рядами однорідних членів. Визначити і підкреслити синтаксичну роль однорідних членів.

► Чи знаєте ви слова «Пісні про рушник»?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити