Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік
УРОК № 55. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 13. УСНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ НА ТЕМУ ПРО МОВУ, ЩО ВИМАГАЄ ЗІСТАВЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ В НАУКОВОМУ СТИЛІ
Мета:
✵ навчальна: поглибити знання учнів про особливості побудови усного повідомлення; повторити й узагальнити знання учнів про стилі мовлення, зокрема науковий; ознайомити учнів з підстилями наукового стилю; удосконалювати вміння розрізняти тексти різних стилів; ознайомити учнів з текстами, що вимагають зіставлення й узагальнення;
✵ розвивальна: удосконалювати вміння самостійно складати усне повідомлення на лінгвістичну тему, що вимагає зіставлення й узагальнення, застосовуючи різні мисленнєві операції, поглибити знання учнів зі стилістики, культури усного й писемного мовлення;
✵ виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до людей науки.
Соціокультурна лінія: відомі науковці.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Треба знати, що де казати.
Народна творчість
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІІ. ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО СТВОРЕННЯ ПОВІДОМЛЕНЬ ПРО МОВУ В НАУКОВОМУ СТИЛІ
Робота зі словником
За допомогою тлумачного словника з’ясувати лексичне значення слів стиль, підстиль, повідомлення.
Робота з текстом з елементами узагальнення
► Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. Довести, що висловлювання належить до наукового стилю.
Сфера суспільної діяльності, у якій функціонує науковий стиль, — це наука. Для цього стилю притаманна різноманітність мовних жанрів, серед яких основними є: наукова монографія і наукова стаття, дисертаційна робота, науково-навчальна проза (підручники, навчальні та методичні посібники), науково-технічні твори (інструкції, правила техніки безпеки), анотації, реферати, наукові доповіді, лекції, а також науково-популярні тексти.
Науковий стиль реалізується переважно в письмовій формі. Однак з розвитком засобів масової комунікації, зі зростанням значущості науки в сучасному суспільстві, збільшенням числа наукових контактів, таких як конференції, симпозіуми, наукові семінари, зростає роль усної наукової мови.
Основними ознаками наукового стилю є точність, абстрактність, логічність і об’єктивність викладу. Саме вони організують у систему всі мовні засоби, що формують цей стиль, і визначають вибір лексики в тексті. Для цього стилю характерне використання спеціальної наукової та термінологічної лексики. Тексти наукового стилю мови можуть містити не тільки мовну інформацію, але й різні формули, символи, таблиці, графіки тощо (З підручника).
IV. СПРИЙНЯТТЯ НОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
► Розглянути таблицю, скласти повідомлення «Основні ознаки наукового стилю».
НАУКОВИЙ СТИЛЬ
Форма |
Підстилі |
Ознаки |
✵ усна ✵ писемна |
✵ власне науковий ✵ науково-навчальний ✵ науково-популярний |
✵ уживання слів у прямому значенні; ✵ стрункість викладу; ✵ логічна послідовність; ✵ наявність термінів; ✵ використання складних речень |
Підготовка учнів до моделювання повідомлень про мову в науковому стилі
► Прочитати уважно тексти. Зіставити їх, розкрити спільні й відмінні ознаки. Простими ускладненими вважаються такі речення, до складу яких входять однорідні члени речення, відокремлені члени речення, звертання, вставні й вставлені компоненти. Ці речення в структурному відношенні неоднотипні.
Спільна їхня ознака — вони мають одну граматичну (предикативну) основу, у них виникають додаткові смислові і синтаксичні відношення. Так, вставні слова виражають модальні значення достовірності, невпевненості тощо; відокремлені члени надають реченню значення додаткової обставинності (причини, часу, місця, мети), пояснення, включення, виключення, уточнення: У драмі людській небагато дій: Дитинство, юність, молодість і старість (Л. Костенко); На північ від Богуслава, в урочищі Маслів Став, жив хутором старий козак Добридень (П. Панч).
Граматичними показниками ускладнення виступають сполучники (тобто, а саме, хоч, як, та й), похідні прийменники (крім, попри, замість, завдяки), інші службові слова (наприклад, зокрема, у тому числі), а також інтонація і порядок слів: На Маковея збирають люди усяку городину, а саме: мак, кріп, цибулю, часник, моркву, соняшник, редьку... (А. Кримський).
Ускладнювальна частина — це засіб виокремлення важливих у смисловому й стилістичному відношенні компонентів речення.
► На основі опрацьованих текстів узагальнити матеріал у вигляді таблиці. Підготувати усне повідомлення в науковому стилі на тему «Спільні й відмінні ознаки простого неускладненого і простого ускладненого речення».
Дослідження-обґрунтування
► Дослідити, чому подані речення належать до різних видів простих речень. Зробити висновок у формі міні-повідомлення в науковому стилі про роль відокремлень у структурі простого речення.
1. Джерельну вірність з копанки-криниці я спрагло пив, схилившись до трави. І вас прошу не забувать напиться, яких висот би не сягнули ви (В. Крищенко). 2. Я схилився до трави і спрагло пив джерельну вірність з копанки- криниці. І вас прошу не забувать напиться, яких висот би не сягнули ви.
Моделювання повідомлення на основі тексту-зразка
► Прочитати вступну статтю про особливості побудови Тлумачного словника (Тлумачний словник української мови [Електронний ресурс] Режим доступу: eslovnik.com). Яку роль для читача виконує вступна стаття в словнику?
V. ПІДСУМОК УРОКУ
► Прочитати речення. Підкреслити підмети, порівняти їх, визначити способи їх вираження.
Серпень з вереснем стрічається між осінню і літом. Серпень з вереснем схрестили довгі шпаги (М. Рильський).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення в науковому стилі про особливості побудови Фразеологічного словника української мови