Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 60. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ОБСТАВИНАХ

Мета:

• навчальна: поглибити знання учнів про способи відокремлення обставин та їхнє місце в реченнях; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами;

• розвивальна: формувати пунктуаційні вміння правильного вживання розділових знаків у реченнях з відокремленими обставинами; формувати вміння визначати доцільність уживання коми в реченнях з одиничним дієприслівником; розвивати творчі вміння конструювати речення з відокремленими обставинами;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до митців українського слова.

Внутрішньопредметні зв'язки:

• Правопис: кома в реченнях з відокремленими обставинами.

• Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень та їх інтонація з відокремленою обставиною.

• Текст (риторичний аспект): використання відокремлених обставин в усному й писемному мовленні.

Соціокультурна лінія: відомі постаті України.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Благословенне слово, що гартує!

Леся Українка

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ЗАВДАНЬ, СПРЯМОВАНИХ НА ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Дослідження-порівняння

► Прочитати подані у двох колонках речення. Обґрунтувати вживання розділових знаків при одиничних дієприслівниках. Записати речення і зробити їх синтаксичний розбір.

Швиденько сльози Марія втерла сміючись (Т. Шевченко)

Співають ідучи дівчата (Т. Шевченко)

По вулиці ідуть співаючи дівчата (В. Сосюра)

Марія, вагаючись, ступає за проворною Уляною (М. Стельмах)

І йдуть по долині і, йдучи, співають (Т. Шевченко)

З-за дерев, співаючи, з’явилася струнка жіноча постать (М. Стельмах)

Пояснювальний диктант

► Прослухати текст. Записати його під диктовку. Знайти пунктограму «Кома при відокремлених обставинах». Пояснити вживання розділових знаків у реченнях.

Нічого не написавши протягом трьох років, Леся Українка поринула в самоосвіту. Вчилася і як була здорова, і лежачи в ліжку, і подорожуючи, і залишаючись дома. Не розлучалася з книжкою і в лікарні. Потрапляючи в будь-яке місто на лікування, Леся насамперед записувалася до найкращої бібліотеки. її кололи, різали, розтягували, гіпсували, а вона, зціпивши зуби від болю, чекала своєї хвилини, коли зможе знову взятися за книжку.

За своє життя Леся Українка користувалася послугами відомих бібліотек Парижа, Відня, Берліна, Женеви, Мілана, Софії, Праги, Львова, Варшави тощо (А. Костенко).

Пунктуаційний практикум (самостійна робота)

► Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Підкреслити одиничні дієприслівники, з’ясувати, що вони означають. Спираючись на теоретичний матеріал у підручнику, обґрунтувати вживання коми при одиничних дієприслівниках.

1. Життя — така велика ковзаниця. Кому вдалось не падавши пройти? (Л. Костенко). 2. З лави стогнучи підвівся Бараболя (М. Стельмах). 3. Щось дзвякнувши упало на підлогу. Пішов Гонта похилившись (Т. Шевченко). 4. Наше військо сміється б’ючись (О. Олесь). 5. Вогонь в печі лежав втомившись, тихо дрімаючи жаром (М. Коцюбинський). 6. Повагом чвалає Баглай-студент, щось намугикує йдучи (О. Гончар). 7. Медом лине повітря у груди, любо пісню співають ідучи (В. Сосюра).

Дослідження-обґрунтування

► Прочитати, обґрунтувати вживання розділових знаків. Записати тільки ті речення, що містять фразеологізми, пояснити вживання в цих реченнях розділових знаків.

1. Розгорнувши стару Біблію, отець Яків тихо, але все серце вкладаючи, читав матері про сад Гетсиманський (І. Багряний). 2. Отут-то душі ликовали, що праведно в миру живали. Сиділи руки поскладавши, для них все празни- ки були (І. Котляревський). 3. Він переривався в роботі, не жаліючи ні себе, ні жінки, ні дітей своїх (М. Стельмах). 4. Мотря, вмиваючись сльозами, стала ганьбити сина (Панас Мирний). 5. А стара скупенькою та була, взявшись в боки, Лазаря завела (Л. Іванченко). 6. Отож лагодив я хлівець, товчучи воду в ступі (Є. Гуцало).

Творче конструювання

► Прочитайте речення. Доповніть їх відокремленими обставинами.

1. Павло Чубинський об’їздив десятки сіль Київської області. 1. Тарас Шевченко підвівся з-за столу й поволі підійшов до вікна. 3. Тарас Шевченко відвідав своїх київських знайомих. 4. Петро Могила відреставрував дальні і нижні печери Лаври.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати з підручника літератури речення, ускладнені відокремленими обставинами, вираженими: а) дієприкметниковим зворотом; б) іменником із залежними словами. Записати змодельовані речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити розділові знаки в реченнях.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити