Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 62. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 15. ІНТЕРВ'Ю В ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ (ПРОДОВЖЕННЯ)

Мета:

• навчальна: поглибити знання учнів про особливості побудови усного повідомлення; повторити й узагальнити їхні знання про стилі мовлення, зокрема публіцистичний; ознайомити учнів із жанрами публіцистичного стилю, зокрема інтерв'ю його структурою й вимогами до складання;

• розвивальна: удосконалювати вміння аналізувати текст, визначати стиль, тип мовлення, тему, основну думку, доводити свою думку; розвивати вміння самостійно складати усне повідомлення журналістського жанру, застосовуючи різні мислительні операції, поглибити знання учнів зі стилістики, культури усного й писемного мовлення;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховати повагу до людей та їхніх здобутків.

Соціокультурна лінія: відомі українці.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Експрес-бесіда

♦ У яких двох значеннях прийнято вживати поняття «інтерв’ю»?

♦ Які виділяють типи інтерв’ю як журналістського жанру? (На робочому місці, вдома, в редакції, по телефону, в інтер-ситуаціях, не для запису та ін.)

♦ Які види інтерв’ю виокремлюють відповідно до структури тексту? (Інтерв’ю-монолог, інтерв’ю-діалог, інтерв’ю-полілог, інтерв’ю-повідомлення, інтерв’ю-замальовка, інтерв’ю-роздум, інтерв’ю-анкетування (опитування) тощо)

Пояснення вчителя

Ми розглядаємо інтерв’ю не як жанр журналістики, а як літературне явище, що розкриває погляди того або іншого автора на окремі події життя, мистецтва, на себе й свою творчість.

Інтерв’ю з письменником можна присвятити весь урок або його частину. Усе залежить від мети, яку ставить перед собою журналіст.

ІV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ

Ситуативне завдання

Уявити ситуацію: ви — кореспондент газети «Наддніпрянська правда». До вашого міста завітали відомі письменники. Вам необхідно взяти інтерв’ю у них про їхні творчі здобутки.

Щоб забезпечити успіх інтерв’ю, необхідно ознайомитися з пам’яткою.

ПАМ’ЯТКА

1. Успіх інтерв’ю залежить від підготовки журналіста до бесіди і від уміння налаштувати співрозмовника до спілкування; від уміння керувати бесідою.

2. Журналіст повинен попередньо познайомитися з майбутнім співрозмовником, з подією, про яку піде мова.

3. Він обов’язково має продумати питання і чітко їх сформулювати відповідно до теми і завдань інтерв’ю

Робота в зошитах

► Записати план роботи журналіста під час інтерв’ю.

План

Вступ. Кореспондент представляє співрозмовника.

Основна частина. Бесіда.

Висновок. Подяка, побажання.

Перегляд інтерв'ю (відеозапис)

► Подивитися інтерв’ю і виконати завдання (фрагмент відеоінтерв’ю з письменниками Наталею Лапікурою і Валерієм Лапікурою).

Бліцінтерв'ю

1. Діти — це дуже дієвий стимул для творчості. Коли і чому почали писати дитячу літературу?

Наталя Лапікура. Починали для дітей. Особливо, коли всі відомі казки вже знають напам’ять, а вимагають чогось новенького. От тоді й вмикається мамина і татова фантазія.

Валерій Лапікура. Пропрацював років з 10 у дитячій редакції українського радіо — ведучим і редактором програм для старшокласників. Поява онуків спонукала поставитися до такої творчості серйозніше.

2. Як ваші онуки ставляться до того, що бабуся і дідусь письменники?

Обидва. Старші з цікавістю і навіть повагою, звісно, у властивій для цього віку формі. Наші книги не тільки читають, а й рецензують.

3. Чому, маючи економічну і технічну вищі освіти, ви «перекинулися» в літературу? (До пані Наталі)

Наталя Лапікура. А я взагалі вважаю, що письменник, котрий не знає, про що пише, не зможе це зробити, як слід. Приклад: Агата Крісті свого часу вчилася на аптекаря, а крім того, брала участь у археологічних розвідках в Єгипті. Відтак, для неї не існувало проблеми ні достовірно описати, як саме її злочинець труїть свою жертву, ні перенестися на береги Нілу часів фараонів і написати один із моїх улюблених романів «Смерть приходить наприкінці».

Отже, я відпрацювала своє інженером, використала на практиці економічні знання — в ролі телеведучої економічної програми. Тепер весь свій чималий досвід експлуатую в літературі...

♦ Назвати тему і завдання інтерв’ю.

♦ Простежити за композицією інтерв’ю.

♦ Які питання виявилися цікавими?

♦ Що б ви порадили інтерв’юеру?

Робота в парах.

► Скласти міні-інтерв’ю «Зустріч із книгою», записати в зошитах.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

♦ Чим цікаве інтерв’ю як жанр публіцистики?

♦ Що нового ви дізналися на уроці?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати матеріали для інтерв’ю, наприклад, з переможцем учнівської олімпіади або учасником конкурсу.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити