Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 68. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 17. СКЛАДАННЯ Й РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ ДИСКУСІЙНОГО ХАРАКТЕРУ

Мета:

♦ навчальна: поглибити знання учнів про діалог, навчити оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення ситуації спілкування;

♦ розвивальна: удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалоги дискусійного характеру, пов'язані з власним досвідом; використовувати різні типи і види реплік дискусійного характеру, дотримуватися мовленнєвого етикету; підвищувати мовну й мовленнєву компетентність учнів.

♦ виховна: виховувати толерантне ставлення до співрозмовника.

Міжпредметні зв'язки: українська література, культура мовлення.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь учнів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

♦ Пригадати, що називаємо діалогом.

♦ Які особливості мають тексти дискусійного характеру?

♦ Поміркувати, чим відрізняється діалог-дискусія від діалогу-обміну думками. Відповідь аргументувати.

♦ Яких етапів необхідно дотримуватися під час дискусії?

IV. РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ

Творче спостереження

Прочитати й назвати учасників діалогу. Проаналізувати ситуацію спілкування. Висловити свої припущення.

— Вмивайся, Михайлику, та поїдемо жати.

— Я зараз. А де ж дід Корній?

— Він уже, мабуть, перший сніп зав’язав.

— Чого ж ви мене раніше не збудили? Я б спасибі сказав.

Тато сумно посміхнувся:

— Жалів, дитино, бо хто тебе потім пожаліє, як одкотишся од нас, пожаліє у світі? (М. Стельмах).

► Поділитися думками, як би ви вчинили в цій ситуації, висуваючи тези та аргументуючи їх.

V. АНАЛІЗ СИТУАТИВНИХ ЗАВДАНЬ. СКЛАДАННЯ ТА РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ ДИСКУСІЙНОГО ХАРАКТЕРУ

► Прочитати початок розмови двох товаришів. Уявити мовленнєву ситуацію.

— Добридень, Богдане!

— Привіт, Оленко!

— Богдане, ти просто сяєш! В тебе добрі новини?

— Бачиш, диск додому несу?

— Так. І чому ти так радієш?

— Це не простий диск. На ньому автограф мого улюбленого діджея. І запис теж ексклюзивний, такого в Інтернеті не знайдеш.

— А як звуть твого улюбленого діджея?

— Андрій Балконський! його псевдонім майже як прізвище героя «Війни та миру», але від слова «балкон»!

— Ха-ха-ха! Смішно! Знаєш, Богданчику, я тобі заздрю. Адже мені музика не приносить такої насолоди, як тобі.

— Ти не любиш музики? Чому?

— Не знаю. Мені не подобаються всі ці дурні пісні про кохання, які передають по радіо. І артисти, яких показують по телевізору, мені теж не до вподоби.

— Пробач, так не буває, щоб людина не любила музики! Значить, ти просто не знайшла свого улюбленого стилю. А які пісні тобі коли-небудь подобалися?

— Тільки не смійся, Богдане. Мені до вподоби народні пісні, які ми вивчали в школі. Але не веселі мелодії, під які гопак танцюють, а сумні, мінорні композиції. Та біда, ніхто з моїх друзів такої музики не слухає! Вона не модна!

► Продовжити діалог, дискутуючи про зацікавлення Оленки і Богдана.

► Прослухати складені однокласниками діалоги. Визначити, хто із дітей має переконливіші аргументи щодо музичних уподобань.

► Скласти діалог дискусійного характеру за такими темами, використовуючи подані репліки.

1. Словники в моєму житті. Мабуть, я погоджуюсь, що в словниках є велика користь.

2. Навчання за кордоном. Леся не в Україні. Вона ж поїхала навчатися до Франції.

3. Спорт. А я зі спортом не розлучаюся, ти знаєш!

4. Школа. Ти добре підготовлений та обов’язково переможеш. А я не впевнена в своїх силах...

► Розподілити ролі й розіграти складені діалоги. Визначити найкращий.

VІ. САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ДІАЛОГІВ

Робота в парах

► Скласти й розіграти діалог дискусійного характеру на тему «Чи треба читати книжки, не введені до програми?»

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти й записати діалог дискусійного характеру, використавши репліку: «його рідна мова — грузинська! Проте він ходить на уроки з української мови, намагається вправи виконувати», попередньо обміркувавши зміст майбутнього діалогу.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити