Розробки уроків - Українська мова. 8 клас. ІІ семестр - 2016 рік

Урок № 40-41. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 9. КОНТРОЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета:

• навчальна: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого;

• розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру, сприймати текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту та виконувати творчі завдання до нього;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у восьмикласників бережливе ставлення до природи.

Внутрішньопредметні зв'язки:

• Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів.

• Фонетика. Орфоепія: правильна вимова різних частин мови.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. РОБОТА З ТЕКСТОМ ПЕРЕКАЗУ (ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО ПИСЬМОВОГО ДОКЛАДНОГО ПЕРЕКАЗУ). СПРИЙМАННЯ НА СЛУХУ ТЕКСТУ УЧНЯМИ

Робота з текстом

Я пливу за водою, і світ пливе наді мною, пливуть хмари весняні — весело змагаються в НЕБІ, ПОПІД хмарами лине перелітне птаство — качки, чайки, журавль Летять чорногузи, як чоловіки у сні. I плав пливе. Пропливають лози, верби, в’язи, тополі у воді, зелені острови.

Отаке, ну таке пак щось гарне приснилось у човні. Забув. А може, й не снилось, може, й справді було на Десні? Було-таки й справді, та вельми давно вже минуло й розгубилось на шляхах, І вже ніколи не вернеться святість босоногого дитинства. I тютюн уже не зацвіте для мене поповими ризами, І не злякає мене страшний божий суд, якщо вже не злякав людський.

Одні тільки бажання творити добрі діла й зостались при мені на все життя. Весна пливла до нас з Десни. Тоді ніхто не чув про перетворення природи, І вода тоді текла куди І як попало. Часом Десна розливалась так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й сінокоси. Цілі села тоді потопали, гукаючи собі порятунку. I тут починалась наша слава.

Як ми з батьком І дідом рятували людей, корів І коней, про це можна написати цілу книгу. Це був мій дошкільний героїзм, за який мене тепер, напевно, послали б до Артеку. Тоді артеків ще не знали. Давно це діялось.

Забув, котрого року, навесні, напередодні паски, повідь була така, якої ніхто, ані дід наш, ні дідова баба не знали.

Вода прибувала з дивовижною швидкістю. В один день затопило все: ліси, сінокоси, городи. Стало смеркати, розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч. Дзвонили дзвони. У темряві далеко десь гукали люди, жалібно гавкали пси, І шуміла й лящала негода (За О. П. Довженком).

► Яким стилем написано почутий текст? Аргументувати свою думку.

► Доберіть заголовок, який би відбивав тему тексту.

► Які художні засоби використав О. Довженко? Яку роль вони відіграють у художньому висловлюванні?

♦ Переказати текст усно, продовжуючи сюжет розповіддю про ваш героїзм, за який, може, вас відзначили в школі чи в іншому місті.

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прослухати висловлювання, стежачи за текстом.

Іноді вона не жувала, а лежала, підібгавши ноги, і, вгледівши кривдників, одверталася чи навіть заплющувала очі й удавала, що спить. Тоді навіть найвправнішим передражнювачам не вдавалося витягнути з неї ні звуку. Хлопці, розсердившися на таку неувагу, кричали: «Манька! Манька!» — і показували язики. Почувши своє ім’я, тварина трохи здригалась і швидко обдивлялася весь гурт, а далі знов заплющувала очі й усі подальші спроби викликати її зацікавленість зневажала.

Увечері, у постелі, я уявляв козу саму обіч дороги в місячному сяйві і в цілковитій тиші. Я розумів, що в неї десь має бути хазяїн, який забирає її на ніч додому,— та все одно серце мені щеміло. І ось одного такого вечора я вирішив визволити козу з рабства.

Коли до мене зайшли друзі, щоб разом іти на річку, план визволення кози був уже готовий. Пройшовши з усіма півдороги, я сказав, що забув удома надувний рятівний круг, без якого мені купатися не дозволялося. При свідках я одв’язувати козу не хотів, боячись, що цей мій душевний порух викличе кепкування товаришів.

Я побіг додому, вхопив свій рятівний круг і пішов назад, наперед тішачись і вимальовуючи в уяві вдячні погляди приреченої на постійне кружляння навколо свого кілочка безсловесної тварини.

Вона і уявити не могла, яка приємна несподіванка на неї чекає. Коза не змінила своєї набутої життєвим досвідом поведінки і тоді, коли я підійшов упритул. Тепер я розумію: вона була набагато хитріша за мене й не така вже зобиджена долею, як уявлялося мені — довірливому й наївному.

Підтримуючи однією рукою круг, щоб він не зсунувся, я другою спробував розв’язати вузол на кілку — до кози наближатись я побоювався. Потім здогадався, що вирвати його із землі буде значно простіше.

Козу зацікавили мої дії, і вона спідлоба позирала на мене (За Я. Стельмахом).

► Поділити текст на смислові частини й самостійно скласти складний план.

► Дати відповіді на запитання й виконати завдання до тексту.

1. Якого стилю поданий текст? Аргументувати свою думку.

2. Які почуття викликала у вас ця розповідь? Висловити власну думку щодо авторського задуму.

3. Дібрати заголовок, який би відбивав тему тексту.

4. Знайти в тексті епітети, метафори, порівняння. Яку роль вони відіграють у художньому висловлюванні?

5. З якою метою автор використав пряму мову в тексті?

6. Уявити козу, про яку йдеться в розповіді, описати її, використовуючи художні засоби.

7. Переказати текст усно, продовжуючи сюжет висловлювання.

IV. ПІДГОТОВКА ЧОРНОВОГО ВАРІАНТА ПЕРЕКАЗУ, ЙОГО РЕДАГУВАННЯ

V. ОФОРМЛЕННЯ ПИСЬМОВОГО ДОКЛАДНОГО ПЕРЕКАЗУ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити вивчений раніше матеріал про звертання.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити