Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 11. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 3. УСНИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПАМ'ЯТКИ ІСТОРІЇ ТА КУЛЬТУРИ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ

Мета:

• навчальна: пояснити особливості опису пам'яток історії та культури, формувати вміння вирізняти опис пам'ятки в тексті й переказувати його зі збереженням стильових вимог авторського зразка;

• розвивальна: розвивати логічне й образне мислення, пам'ять, культуру мовлення, сприяти збагаченню словника учнів; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення;

• виховна: засобами художнього слова виховувати любов і повагу до культурної спадщини свого народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: текст.

Соціокультурна лінія: Я і мистецтво (найвизначніші архітектурні споруди в Україні).

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Пам'ятка

► Ознайомитися з пам’яткою «Як готуватися до вибіркового переказу тексту».

1. Прочитати текст.

2. Визначити стиль і тип мовлення тексту.

3. Скласти план відповідно до теми і змісту висловлювання.

4. Виділити найважливішу інформацію в тексті, необхідну для переказу.

5. Подумки відкинути другорядне.

6. Викладати матеріал послідовно.

7. Не скорочувати текст надмірно.

8. Продумайте композицію переказу, тип мовлення.

9. Слід пам’ятати про причиново-наслідкові зв’язки та зображувально-виражальні особливості висловлювання.

IV. РОБОТА З ТЕКСТОМ

Читання тексту для переказу

ВИСОКИЙ ЗАМОК У ЛЬВОВІ

Будівництво замку розпочато, за переказами, 1362 р. Замок будувався тривалий час і пізніше зазнав не раз різних змін і перебудов. Замок називали Високим від його високого розташування і для відрізнення від іншого замку в місті, що звався Низьким.

Високий замок починався з великого пригородка. Він був заввишки 120 м, завширшки 23 м. Тут були склади дерева, сіна, соломи, й тут тримали худобу. Пригородок був оточений з трьох сторін мурами, з четвертої, східної, межував із меншим пригородком, також з мурами. Мури обох пригородків мали стрільниці для стрільби. На рогах і в деяких інших місцях були башти або вежі на три й чотири поверхи. Усіх веж було шість. Вежі служили і для оборони, і в’язницями для «своєвільних людей». Від сходу одна вежа звалася «шляхетська», де сиділа шляхта, друга — «гультяйська» — для всіх інших злочинців. На вежах і мурах відбували сторожу замкові «драби» вдень і вночі: в часи небезпеки били тривогу й смоляними бочками освітлювали темноту. Для оборони замку служили гармати, гаківниці і рушниці.

У замку як в’язні перебували в 1410 р. німецькі рицарі-хрестоносці, що потрапили в полон під Грюнвальдом.

У 1559 р. тут була замкнена славна княгиня Гальшка з Острога, донька князя Іллі Острозького, що по батькові дістала величезну спадщину. Мати княжни вибрала їй мужа в особі князя Симеона Слуцького. Не бажаючи віддати доньки воєводі Луці з Гурки, що з нею підступно взяв шлюб, замкнулася з донькою в монастирі домініканців. Князь, перебраний за старця, дістався потайно до монастиря, але воєвода влаштував його облогу. Врешті було перетято рури, якими йшла вода до домініканців, і монастир мусив піддатися. Остаточно дві сторони вирішили, що Гальшка буде затримана в «секвестрі» у Високім Замку аж до рішення короля. Львівський староста приїхав за княжною і перевіз її на замок, на знак почесті стоячи на ступні карети. Але Гальшка була невтішна, сиділа на ліжку лицем до стіни і не хотіла нічого їсти. Король вирішив, що княжна має вертатися до чоловіка. Староста віддав її Гурці, і хоча Гальшка не хотіла сідати до повозу і заливалася слізьми, мусила покоритися.

Замок стояв на такім неприступнім місці, що вороги рідко коли пробували його здобувати. Перший раз Високий Замок здобув 1648 р. Максим Кривоніс. Богдан Хмельницький, що тоді обложив Львів, не думав добувати міста й не вів проти нього майже ніяких воєнних операцій. Але щоб утримати львівських міщан у страху й присилувати їх до миру, він дозволив полкам черні здобути Замок. Провід над черню мав полковник Максим Кривоніс, проводир народного повстання. Кривоніс під Львовом був хворий. Рана, яку дістав у бою, у лівий бік, вище серця, не гоїлася, але він дав команду наступати. 15 жовтня 1648 р. Високий Замок дістався в українські руки. Через те ціле місто було на ласці Хмельницького і зложило йому викуп.

По облозі 1648 р. Високий Замок кілька років стояв пустий, зруйнований. Оновлено його невдовзі, і він перебув нову облогу Хмельницького 1655 р. і турецьку облогу 1672 р. Пізніше супроти зросту артилерійської вмілості замкові укріплення стали заслабі — і замок було занедбано. Коли 1704 р. під Львів прийшов шведський король Карл XII, Високого Замку вже не боронено. Король дістався туди без перешкод і там уложив план, як добути місто. Наприкінці XVIII століття замок стояв уже як руїна, що сама розсипалася під впливом дощів і повітря. За наказом австрійських властей почали розбирати мури й продавати їх на матеріал (За І. Крип’якевичем).

Аналіз структури тексту

► Визначити, що виражає заголовок: тему чи основну думку.

► З’ясувати тип і стиль мовлення тексту. Які типи мовлення наявні в тексті?

Лексико-орфографічна робота

► Записати власні й загальні назви, ужиті в тексті. Пояснити їх правопис.

Високий замок, Низький замок, місто Грюнвальд, княгиня Гальшка, князь Ілля Острозький, полковник Максим Кривоніс, шведський король Карл ХІІ.

► Записати опорні слова і сполучення слів під диктовку вчителя. Запам’ятати й пояснити їх правопис.

Пригородок, рицарі-хрестоносці, «шляхетська» і «гультяйська» вежі, замкові «драби».

Повторне читання тексту по частинах і робота над планом, запис плану

V. УСНИЙ ПЕРЕКАЗ УЧНЯМИ ТЕКСТУ ЗА САМОСТІЙНО СКЛАДЕНИМ ПЛАНОМ

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.