Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 16. РЕЧЕННЯ ПОШИРЕНІ Й НЕПОШИРЕНІ. ПОРЯДОК СЛІВ У РЕЧЕННІ. ЛОГІЧНИЙ НАГОЛОС

Мета:

• навчальна: дати поняття про синтаксичну та стилістичну функцію порядку слів у реченні, пояснити відмінність між прямим і зворотним порядком слів у реченнях; домогтися дотримання учнями логічного наголосу при інтонуванні речень; поглибити знання про поширені та непоширені речення;

• розвивальна: розвивати вміння виразно читати речення з прямим і зворотним порядком слів, удосконалювати вміння впізнавати інверсовані речення та пояснювати роль інверсії;

• виховна: прищеплювати любов до природи, виховувати естетичний смак.

Міжпредметні зв'язки: українська література, природознавство.

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мови і стилістика.

Соціокультурна лінія: Я і природа рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

Слово вчителя

У природі все виважене й врівноважене. Спробуймо долучитися до неї й ми. При цьому важливим буде кожне слово й акцент на ньому. А від таких простих на перший погляд речей, як порядок слів і логічний наголос залежать змістові відтінки мовлення, точність та емоційна піднесеність.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Пояснення вчителя

Порядок слів у реченнях — це розташування слів у реченні стосовно одне одного. В українській мові порядок розташування слів у реченнях вільний, бо за кожним членом речення не закріплено постійного місця. Проте це не означає, що відсутні правила словопорядку в реченні.

Розрізняють два типи порядку слів:

а) прямий, або звичайний (підмет — перед присудком; додаток після підпорядковуючого слова, означення перед означуваним словом);

б) зворотний, або інверсія (від лат. inversio — «перегортання», «перестановка») (присудок перед підметом; додаток перед підпорядковуючим словом; означення після означуваного слова).

Зазвичай при прямому порядку слів на початку речення подається «дане» («відоме»), наприкінці — «нове».

Логічний наголос — виділення у реченні за допомогою посилення голосу одного зі слів, найбільш важливих за змістом. Логічний наголос — виражальний засіб усного мовлення.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Творче конструювання

► Записати речення, перебудувавши непоширені речення на поширені. Пояснити відмінність двох видів простих речень.

Прийшла осінь. Природа зачарована. Тремтить павутинка. Дерева одяглися. Листя вкрило. Курличуть журавлі.

Мовленнєвий практикум

► Прочитати уважно текст спочатку мовчки, потім уголос. Виділити мовленнєві центри. Написати партитуру І абзацу тексту, указавши паузи, інтонацію, мовленнєві такти, логічний наголос.

ЩОБ НЕ ЗБІДНІЛА ПРИРОДА

Яскраві весняні квіти серед сухих трав і торішнього листя не залишаються непоміченими. І от уже в руках у «любителів» природи букетики з квіток підсніжників, медунки, рясту... Знищуючи надземну частину, ми завдаємо рослині великої шкоди — без листків вона не зможе відновити запас поживних речовин у своїх підземних цибулинах, бульбах: вони виснажуються. Наступного року весняний килим не буде вже таким багатим...

Кожний вид рослин чимось цінний, і якщо не сьогодні, то в майбутньому наука може відкрити його корисні властивості. А він може загинути, якщо безконтрольно вирубувати ліси, неправильно застосовувати отрутохімікати, випалювати ділянки сухої трави вздовж полів, на придорожних смугах. Рослини втрачають свою здатність самопоновлюватись у попередніх кількостях. Усе менше стає трав з гарними квітками, особливо тих, що цвітуть навесні. Рідкісними стали проліски, сон-трава, підсніжники. Усе далі від міст відступають конвалії, фіалки, анемони...

Справі збереження рослин, зокрема весняних, багато можуть допомогти члени асоціації «Зелений світ», небайдужі дорослі та школярі, юні натуралісти, взявши під захист у своїй місцевості рослини, які зазнають хижацького знищення задля отримання прибутків.

А поки що майже на кожному велелюдному місці Києва, та й інших міст України, перекупки (а нерідко й дітлахи!) жваво торгують зникаючими видами рослин. Одні байдуже проходять повз них, інші купують крихітні букетики, не задумуючись над тим, що, купуючи, стають співучасниками злочину проти природи. (З календаря)

Алгоритм синтаксичного розбору

V. ПІДСУМОК УРОКУ

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.