Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 17. ОЗНАЧЕННЯ ЯК ДРУГОРЯДНИЙ ЧЛЕН РЕЧЕННЯ

Мета:

• навчальна: дати поняття про означення як другорядний член речення, пояснити відмінність між узгодженим і неузгодженим означенням;

• розвивальна: розвивати вміння знаходити в реченні узгоджені та неузгоджені означення, визначати спосіб їх вираження; удосконалювати вміння робити синтаксичний розбір речення;

• виховна: прищеплювати любов до прекрасного, виховувати естетичний смак.

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мови і стилістика.

Соціокультурна лінія: Я і природа рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Лінгвістичне передбачення

► Прочитати речення, визначити означення. Який зв’язок між означенням та означуваним словом? Якою частиною мови виражене означення?

1. Духмяно пахнуть жовтогарячі чорнобривці (А Шиян). 2. Повітря, переповнене надмірністю світла, боляче різало очі (О. Гончар). 3. Бажання вчитися було в нього ще змалку (М. Коцюбинський).

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

привіт, проблемо!

► Опрацювати теоретичний матеріал параграфа підручника, підготувати усне повідомлення, об’єднавшись у групи.

1 -ша група: про ознаки узгоджених означень, їх будову та способи вираження;

2- га група: про ознаки неузгоджених означень, їх способи вираження;

3- тя група: про розрізнення неузгоджених означень і додатків.

Синтаксичний марафон

► Прочитати текст. Добрати до нього заголовок, який відображав би основну думку. Якнайшвидше виписати з тексту дев’ятнадцять означень, визначити вид і спосіб вираження.

На жаль, гарні традиції потроху забуваються. Ми швидше висадимо ранній персик, скоростиглий абрикос, утішатимемося хатнім лимоном, але забуваємо озеленити околицю молодим дубком чи кущем калини. А був же у нас в Україні прекрасний звичай: народився син — висаджували два жолуді, з’являлася донька — висівали калинове зерня. У цьому мудрому обряді глибокий символ — красивого й корисного. Бо жодне весілля не обходилося без калини, якою прикрашали коровай та вінець молодої, а дубки символізували, що юній родині потрібні в прямому й переносному значенні підвалини для нової оселі. Чи не звідси таке поетичне весільне побажання: «Дарую два кущі калиноньки, щоб мати дві дівчиноньки, а ще два дубочки — на синочки!»? (За В. Скуратівським)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розподільний диктант

► Виписати словосполучення у дві колонки, залежно від того, яке в них означення: а) узгоджене, б) неузгоджене.

Хлопець в окулярах, інший випадок, марна спроба, тюк завбільшки з копицю, згаслий звук, гостра потреба, книжна істина, колишня пригода, пропаща справа, одяг захисного кольору, щира правда, усякі бувальщини, видовище не з приємних, сніг з дощем, статечна поведінка, рука товариша, густий туман.

Ключ: у кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте початок вислову давньогрецького байкаря Езопа: «На гонористу людину ніхто, крім неї самої, не звертає уваги».

Майстерня дослідника

► Записати речення під диктовку. Підкреслити означення, визначити їхній вид і частину мови, якою виражені означення.

1. Зима морозяна з великим снігом передвіщає гарний урожай хліба. 2. Тепле повітря нагадувало собою осінні ночі, переповнені вогкістю. 3. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна. 4. Густі й непрохідні ліси закривали весь простір. 5. Сприймайте дарунком Божим всі примхи літа й зими. 6. Багрянець зорі затопив щедрим промінням зелену долину. 7. Бажання освіжитися підсилювало прохолодне й бурхливе море.

Творча студія

► Поширити поданий текст, додаючи означення до виділених слів. Усно вказати вид і спосіб вираження означень.

Надходила пора праці. Про це на сторінках поля свідчив колос і вус ячменю, мішечки на пшениці і спів перепелиних виводків. Літа найбільш немилосердні до наших сільських жінок. Їхню красу швидко висушують сонце і вітер, дощі й сніги, темнять поле й город, лопата і сапа... Я починаю боятися суховію і засухи, граду і вітру (З тв. М. Стельмаха).

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Тестові завдання

1. Означення — це...

А головний член речення;

В особливий член речення;

Б другорядний член речення;

Г однорідний член речення.

2. Означення відповідає на питання:

А хто? що? який?;

В де? коли? звідки?;

Б котрий? на чому? на кому?;

Г котрий? чиїх? якого?

3. Означення бувають:

А узгоджені, неузгоджені;

Б однорідні;

В неоднорідні;

Г непоширені.

4. Узгоджене означення, що має при собі залежні слова, називається:

А непоширеним;

Б поширеним;

В прикладкою;

Г приляганням.

5. Іменником виражається:

А узгоджене означення;

Б неузгоджене означення.

6. Вид зв’язку між узгодженим означенням й означуваним словом:

А прилягання;

Б керування;

Г узгодження.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

♦ Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)...

♦ Здобуті знання знадобляться, що ...

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.