Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 18. ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК

Мета:

• навчальна: ознайомити учнів з прикладкою як різновидом означення, її функцією в реченні; домогтися засвоєння правил правопису прикладок разом, окремо, через дефіс і в лапках;

• розвивальна: розвивати вміння знаходити прикладки в реченні, пояснювати правопис за допомогою правил; удосконалювати творчі вміння використовувати прикладки в мовленні; розвивати спостережливість, критичне мислення;

• виховна: виховувати уважне ставлення до слова

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мови і стилістика.

Соціокультурна лінія: Я і українська мова і література.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Привіт, проблемо!

► Прочитати речення. На які питання відповідають виділені слова? Що означають?

Пісня — гімн «Ще не вмерла Україна» виникла на основі вірша етнографа Павла Чубинського, уперше надрукованого 1863 року в місті Львові в журналі «Мета». У 1865 році композитор Михайло Вербицький написав музику на ті слова (Ф. Погребенник).

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Мовна скарбничка

► Переписати текст. Поставити, де потрібно, дефіс та лапки при прикладці. Підкреслити підмети й означення, прикладки виділити.

МАМИНА ПІСНЯ

Пам’ятаєте пісню «Ходить сон коло вікон»?

Вслухаюся в поетичні образи колискових і уявляю немовлятко, котре покліпує віями — дрімота сон ходить біля вікон, заглядає у шиби, а на воротях стоїть кіт у червоних чоботях, легеньким помахом крил птахи поза точком приносять кашу з молочком. Тільки зозуля не поспішає — хоче сплести тугого барвистого віночка з рути м’яти, хрещатого барвінку й запашних волошок. Десь далеко-далеко виряджається козак у військо, щоб татарин басурманин не заполонив сестрицю.

Приходить на спомин вислів: «Художні образи в колискових піснях нечисленні, але всі вони виписані пензлем щедрої любові. І над ними усіма — величний образ жінки матері, ніжне, любляче серце якої переповнене безмежною любов’ю до дитини» (За В. Скуратівським).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Синтаксичний практикум

► Визначити в реченнях прикладки. Від яких слів вони залежать? Поставити до них запитання. Указати прикладки поширені й непоширені, узгоджені та неузгоджені. Пояснити правопис.

1. Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину (О. Гончар). 2. Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом (П. Автомонов). 3. В уяві майнули обличчя школярів-однокласників (О. Донченко). 4. Дверці шоферської кабіни відчинилися і звідти випурхнула вона, Марина Павлихіна, молодший лейтенант медслужби, наш новий фельдшер (П. Автомонов). 5. Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року. 6. Україно пісне, Квітко моя, Україно (М. Рильський).

Лабораторія юного дослідника

► Списати, ставлячи слова в дужках у потрібній формі. Підкреслити прикладки, визначити відмінок прикладок і означуваних слів. Пояснити правопис прикладок.

1. Побували біля озера (Лебедине).

2. Доїхали до станції метро («Хрещатик»).

3. Зустрілися на вулиці (Лук’янівська).

4. Місячне сяйво над річкою (Роставиця).

5. У місті (Біла Церква) відвідали дендропарк («Олександрія»).

6. Проїжджали недалеко від міста (Вінниця).

7. За катером («Сміливий») летіли чайки.

8. Друзі зустрілися у місті (Одеса) на вулиці (Дерибасівська).

9. Вірші надруковано в журналі («Однокласник»).

Розподільний диктант

► Записати словосполучення у дві колонки, знімаючи риску: а) ті, що пишуться через дефіс; б) ті, що пишуться окремо. Пояснити написання. Риба/карась, ворон/птах, вітер/пустун, квітка/ромашка, нарцис/квітка, дуб/дерево, Дніпро/ріка, ріка/Дніпро, Полтава/місто, поет/початківець, журнал/»Київ», льотчик/Онищенко, Онищенко/льотчик, льон/довгунець, трава/звіробій, народи/брати, сніжинки/пушинки, деревій/трава, одуд/птах, птах/одуд, зима/лихоманка, мати/Катерина, Катерина/мати, батько/чабан, твір/опис, жук/короїд, рута/м’ята, ріка/Раставиця.

Клуб розумників і розумниць

► Виконати завдання, самостійно обравши собі рівень складності.

Завдання І рівня

Дібрати до іменників Київ, юнак, повість, пароплав, журнал прикладки і скласти з ними речення.

Завдання II рівня

Побудувати речення так, щоб наведені імена та по батькові були прикладками.

Коцюбинський Михайло Михайлович, Лариса Петрівна Косач, Іван Якович Франко, Олександр Петрович Довженко, Рильський Максим Тадейович.

Завдання III рівня

Скласти речення так, щоб наведені вище імена та по батькові були прикладками до прізвища.

Завдання IV рівня

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти і записати речення так, щоб наведені вище імена та по батькові були прикладками до прізвища, потім перебудувати речення, щоб прізвища стали прикладкою. Пояснити особливості значення та інтонування складених речень.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.