Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік
Урок № 28. БЕЗОСОБОВІ РЕЧЕННЯ
Мета:
✵ навчальна: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена;
✵ розвивальна: розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження, формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення;
✵ виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.
Внутрішньопредметні зв'язки: засвоєння фразеологізмів (а також прислів'їв і приказок), крилатих висловів (у формі односкладних і неповних речень).
✵ Культура мовлення і стилістика: речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми. Уживання в описах називних речень для позначення часу й місця. Використання неповних речень у діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторень. Правильне інтонування неповних речень.
✵ Текст (риторичний аспект): використання ключових слів для підготовки усного висловлювання.
Міжпредметні зв'язки: односкладні й неповні речення як виражальний засіб у художніх творах (література).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
ІІІ. УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ
Творче спостереження з елементами аналізу
► Прочитати текст. Визначити його стильову й типологічну будову.
► Знайти односкладні речення, у яких дія або стан мислиться незалежно від діяча.
Надворі тихо, аж мертво. Місяць високо піднявся на небо. Золота, широка та довга смуга все ворушилася. Мені здавалося, що з того золотого плеса от-от виринуть якісь фантастичні привиддя або зеленоокі русалки. З чорного боку неначе вискочила здорова рання зірка й застрягла в небі над чорною смугою в імлі. Уже починало зоріти. Зірка ніби потягла за собою з бору рожевий тонесенький та прозорий серпанок. Вона замиготіла ніби сріблом та діамантами. Повний місяць висів серед неба й лив жовтий золотистий світ. З правого берега гори наближалися до Дніпра. їх було видно виразно, як удень. Було видно вузькі долини з садками, з білими хатами.
Тихо на горах. Мертво в балках та долинах. Ніде ні звука! Не чути навіть найменшого шелесту. Як гарно! То була дивна, пишна ніч... (За І. Нечуєм-Левицьким).
► Зробити висновок про стилістичну роль безособових речень у мовленні.
IV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ПРОБЛЕМНО-ПОШУКОВИХ ХАРАКТЕРУ
Дослідження-зіставлення
► Дослідити, у яких реченнях виділені дієслова виконують роль присудка, а в яких — роль головного члена безособового речення.
1. Тут, на околиці селища, під шатром старезних ясенів, нутрувало колись джерело (В. Гей). У мальовничому урочищі Карпівці, що поблизу Умані, буяло зеленню (П. Наніїв). 2. Пахне м’ятою і свіжо спеченим хлібом (С. Плачинда). Біліє проти сонця стіна самотньої хатинки (В. Винниченко). 3. Польова доріжка Сіріє поміж стернями (О. Гончар). Знадвору у відкриту кватирку тягне паленою щетиною (К. Лубенець). 4. У долині вечоріло (Б. Харчук). Густо і темно хмарувало купами несхитне верхів’я (Б. Харчук).
► З’ясувати, у яких безособових реченнях головний член виражений безособовим дієсловом, а в яких — особовим дієсловом у значенні безособового.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Виконання тестових завдань
1. Узагальнено-особовими є всі речення, окрім.
А Учи дітей не страшкою, а ласкою.
Б Не лізь поперед батька в пекло.
В Шукай правди у старих, а сили — у молодих.
Г До завірюхи треба кожуха.
Д Ночвами моря не перепливеш.
2. Односкладні безособові речення всі, окрім.
А На луках під гарячим сонцем дуже пахло свіжою травою й польовими квітами.
Б Цілі вулиці викошено огнем-косою.
В Весною в селі встають рано.
Г На вільну душу ланцюгів нема.
Д Нема краси в завзятості безсилій.
3. Безособовим є речення.
А Весни такої не було й не буде.
Б Двічі молодим не бути.
В Квітучий сад. В нім тиша залягла.
Г Оживляєм гори, води, вибудовуєм заводи.
Д В передчутті грози виходжу з дому.
4. Односкладним безособовим є речення.
А Матір ні купити, ні заслужити.
Б Мати годує дітей, як земля людей.
В Батьківська хати усім багата.
Г Як не навчиш дитину в пелюшках, то не навчиш і в подушках.
Д Учи дітей без людей.
5. Односкладним безособовим є речення.
А І задрипана ворона своїм дітям оборона.
Б Без дітей тихо, та на старості лихо.
В Ніч була прекрасна, а море тихе та спокійне.
Г В далекій дорозі найду або долю, або за Дніпром ляжу головою.
Д Там того поля на заячий скік.
6. Усі речення безособові, окрім.
А Любо ненці, як дитина в честі.
Б На сонці тепло, а біля матері добре.
В Проти віку нема ліку.
Г Старого горобця на полову не зловиш.
Д Учитись ніколи не пізно.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ