Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 28. БЕЗОСОБОВІ РЕЧЕННЯ

Мета:

• навчальна: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена;

• розвивальна: розвивати творчі вміння аналізувати, трансформувати й конструювати безособові речення, у яких головний член має різні способи морфологічного вираження, формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.

Внутрішньопредметні зв'язки: засвоєння фразеологізмів (а також прислів'їв і приказок), крилатих висловів (у формі односкладних і неповних речень).

• Культура мовлення і стилістика: речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми. Уживання в описах називних речень для позначення часу й місця. Використання неповних речень у діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторень. Правильне інтонування неповних речень.

• Текст (риторичний аспект): використання ключових слів для підготовки усного висловлювання.

Міжпредметні зв'язки: односкладні й неповні речення як виражальний засіб у художніх творах (література).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

ІІІ. УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прочитати текст. Визначити його стильову й типологічну будову.

► Знайти односкладні речення, у яких дія або стан мислиться незалежно від діяча.

Надворі тихо, аж мертво. Місяць високо піднявся на небо. Золота, широка та довга смуга все ворушилася. Мені здавалося, що з того золотого плеса от-от виринуть якісь фантастичні привиддя або зеленоокі русалки. З чорного боку неначе вискочила здорова рання зірка й застрягла в небі над чорною смугою в імлі. Уже починало зоріти. Зірка ніби потягла за собою з бору рожевий тонесенький та прозорий серпанок. Вона замиготіла ніби сріблом та діамантами. Повний місяць висів серед неба й лив жовтий золотистий світ. З правого берега гори наближалися до Дніпра. їх було видно виразно, як удень. Було видно вузькі долини з садками, з білими хатами.

Тихо на горах. Мертво в балках та долинах. Ніде ні звука! Не чути навіть найменшого шелесту. Як гарно! То була дивна, пишна ніч... (За І. Нечуєм-Левицьким).

► Зробити висновок про стилістичну роль безособових речень у мовленні.

IV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ПРОБЛЕМНО-ПОШУКОВИХ ХАРАКТЕРУ

Дослідження-зіставлення

► Дослідити, у яких реченнях виділені дієслова виконують роль присудка, а в яких — роль головного члена безособового речення.

1. Тут, на околиці селища, під шатром старезних ясенів, нутрувало колись джерело (В. Гей). У мальовничому урочищі Карпівці, що поблизу Умані, буяло зеленню (П. Наніїв). 2. Пахне м’ятою і свіжо спеченим хлібом (С. Плачинда). Біліє проти сонця стіна самотньої хатинки (В. Винниченко). 3. Польова доріжка Сіріє поміж стернями (О. Гончар). Знадвору у відкриту кватирку тягне паленою щетиною (К. Лубенець). 4. У долині вечоріло (Б. Харчук). Густо і темно хмарувало купами несхитне верхів’я (Б. Харчук).

► З’ясувати, у яких безособових реченнях головний член виражений безособовим дієсловом, а в яких — особовим дієсловом у значенні безособового.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

Виконання тестових завдань

1. Узагальнено-особовими є всі речення, окрім.

А Учи дітей не страшкою, а ласкою.

Б Не лізь поперед батька в пекло.

В Шукай правди у старих, а сили — у молодих.

Г До завірюхи треба кожуха.

Д Ночвами моря не перепливеш.

2. Односкладні безособові речення всі, окрім.

А На луках під гарячим сонцем дуже пахло свіжою травою й польовими квітами.

Б Цілі вулиці викошено огнем-косою.

В Весною в селі встають рано.

Г На вільну душу ланцюгів нема.

Д Нема краси в завзятості безсилій.

3. Безособовим є речення.

А Весни такої не було й не буде.

Б Двічі молодим не бути.

В Квітучий сад. В нім тиша залягла.

Г Оживляєм гори, води, вибудовуєм заводи.

Д В передчутті грози виходжу з дому.

4. Односкладним безособовим є речення.

А Матір ні купити, ні заслужити.

Б Мати годує дітей, як земля людей.

В Батьківська хати усім багата.

Г Як не навчиш дитину в пелюшках, то не навчиш і в подушках.

Д Учи дітей без людей.

5. Односкладним безособовим є речення.

А І задрипана ворона своїм дітям оборона.

Б Без дітей тихо, та на старості лихо.

В Ніч була прекрасна, а море тихе та спокійне.

Г В далекій дорозі найду або долю, або за Дніпром ляжу головою.

Д Там того поля на заячий скік.

6. Усі речення безособові, окрім.

А Любо ненці, як дитина в честі.

Б На сонці тепло, а біля матері добре.

В Проти віку нема ліку.

Г Старого горобця на полову не зловиш.

Д Учитись ніколи не пізно.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.