Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 32. НЕЗАКІННЕНІ РЕЧЕННЯ, ЇХНІ СТИЛІСТИЧНІ ФУНКЦІЇ

Мета:

• навчальна: ознайомити учнів з незакінченими реченнями, з їхніми стилістичними функціями у мовленні;

• розвивальна: розвивати вміння відрізняти неповні речення від незакінчених, доречно використовувати незакінчені речення в мовленні;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до образного слова.

Внутрішньопредметні зв'язки:

• Лексикологія: засвоєння нових слів.

• Культура мовлення і стилістика: речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми. Уживання в описах називних речень для позначення часу й місця. Використання неповних речень у діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторень. Правильне інтонування неповних речень.

• Текст (риторичний аспект): використання ключових слів для підготовки усного висловлювання.

Міжпредметні зв'язки: односкладні й неповні речення як виражальний засіб у художніх творах (література).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Перевірка домашнього завдання (заслуховування діалогів)

► Назвіть неповні речення, які ви розпізнали в діалозі.

► Дайте характеристику мовлення однокласників.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником. опрацювання теоретичного матеріалу

Незакінчені речення є початковими фрагментами звичайних речень, які із тієї чи іншої причини мовець раптом обірвав, не договоривши. Вони найчастіше трапляються в художньо-літературних, меншою мірою — у публіцистичних творах.

Перерваність речення на письмі позначають трьома крапками, а у вимові — своєрідною паузою.

Незакінчені речення використовуються зі стилістичною метою.

Вони виконують різні функції, зокрема:

• передають внутрішній стан мовця (його схвильованість, збентеження, тривогу, нерішучість чи, навпаки, радість, захоплення, рішучість тощо):

— Я не Ганна, не наймичка, я... — та й оніміла (Т. Шевченко).

— Чудесна книга. Яка книга!!Хто ж... Хто ж написав оцю дивну, оцю чудесну книгу? (І. Багряний);

• відтворюють певні екстремальні умови, у яких відбувається мовлення:

— Прощай, сину. Нехай тебе доля боронить від лихого. Хай...— раптом Дмитрові перехопило дух, він вже не міг дивитись на бліде обличчя сина (М. Стельмах).

— Я тебе не застрілив би, бо... А мене. А мене ти пристрелиш!.. Мусиш! Мусиш!..— розхвилювався та й забився в нападі пекельного, нестерпного болю (І. Багряний);

♦ дозволяють ухилитися від прямої відповіді, уникнути неприємних слів і таким чином нерідко надають багатозначності висловлюванню:

— Ну, якби не стримався! — пригрозив старшина.— Я б тобі... (О. Гончар).

— А чи дивились ви, чи є в неї... теє... — Що таке теє? — визвірилась на нього ображена жінка.— Ну, що теє. звісно, без чого відьма не буває... хвіст (М. Коцюбинський). Ось він [рід]... підіймав чарки й келихи й виголошував незграбні, але гарячі, з самого серця, слова, п’ючи «за щастя, за долю» новонародженої й за... Але цього останнього «за» ніхто не хотів вимовляти вголос, бо вислів найкращих побажань тут був би пригадуванням найгіршого (І. Багряний);

♦ як риторичний прийом, дають змогу сконцентрувати увагу читача або слухача на якійсь важливій деталі, проблемі:

Така дія, як ця, що відбувається тут, могла відбуватися й відбувалася скрізь, на будь-якій точці земної кулі року болючого 1943-го, але. І тут приходить знамените «але» — «але» як виняток з правила.

Творче спостереження за синтаксичними одиницями з елементами аналізу

1. — Та годі! Тут діло, а вони. (С. Васильченко). 2. Дівчина боялася його дратувати, але й не могла втримати сліз: — Може, це дружина або коханка. А я… (Петро Панч). 3. Але ж ми… — почав був хтось (Ю. Смолич). 4. Він повернувся до султана і заволав: «Великий падишаху, вона…» та не докінчив (Р. Іваничук). 5.— Що трапилось, Макаре? — «Взагалі, Ваню… я щойно прочитав. я щойно прочитав. Ти розумієш…» — Макар задихався. Він надто шпарко біг. А може, те, що він прочитав, було надто значне (Ю. Смолич).

У мовленні незакінчені речення, як і будь-які інші речення-висловлювання, виступають засобом спілкування, виконують комунікативну та інші функції і характеризуються властивим тільки для них інтонаційним малюнком. Його основною особливістю є інтонаційна незавершеність (відсутність інтонації початку, середини або кінця речення). Однак, хоч ці синтаксичні конструкції є інтонаційно незавершеними, вони по-своєму інтонаційно оформлюються.

Висновки в результаті порівняння та зіставлення

► Прочитайте речення, запропоновані в таблиці. Сформулюйте висновок про відмінність неповних та незакінчених речень.

Неповне речення

Незакінчене речення

В нім друг мій здавна проживав, мудрець — у слові, у піснях — учитель (А Малишко)

— Ви до мене? — питав військовий уже з посмішкою від переполошеного вигляду відвідувача.— В якій справі? — «Я... Мені.. Тут... Кроса...» — Якого Кроса? — «Пана... Товариша...» (Петро Панч)

Від неповних речень незакінчені речення відрізняються тим, що в них, на відміну від перших, складно або й неможливо встановити, що конкретно випущено. Це висловлювання, які з певних причин не стали повнозначними реченнями, але і в цьому випадку вони привертають увагу читача до певних явищ, натякають на щось, передають напругу конкретного мовлення.

IV. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

V. ПІДСУМОК УРОКУ

♦ З якою метою використовуються незакінчені речення?

♦ Чим незакінчені речення відрізняються від неповних?

♦ У якому стилі доречне використання незакінчених речень?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу за підручником.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.