Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік

Урок № 5. ОСНОВНІ ПРАВИЛА ПРАВОПИСУ. ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ. ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИЙ ДИКТАНТ

Мета:

• навчальна: систематизувати знання про основні орфограми української мови та правила українського правопису; уміти оцінювати власну роботу на уроці;

• розвивальна: удосконалювати вміння знаходити в словах вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; розвивати логічне мислення, пам'ять, уміння аналізувати, робити висновки;

• виховна: усвідомлення самоконтролю і саморозвитку для реалізації себе як особистості.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфоепія, граматика.

Соціокультурна лінія: Я як особистість.

Тип уроку: урок повторення й узагальнення вивченого.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Практикум для лідера

► Уявіть, що ви керівник підприємства. Що вам слід знати про тих людей, з якими працюєте? Адже справжній керівник — особистість — лідер, умілий організатор, тонкий психолог, людина слова і фахівець. Розкажіть про це.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

IV. ОРФОГРАФІЧНИЙ ПРАКТИКУМ

Робота з текстом

► Прочитати текст, дотримуючись орфоепічних норм. Дібрати назву тексту. Палахкотять біля вікон животрепетним вогнем розвихрені мальви, шугають червоними язиками багаття під самісіньку стріху, того й гляди, від їхнього полум’я загориться хата...

До пишного розмаїття мальв усі давно звикли, і стали вони невід’ємною частиною родини. Щороку ранньою весною з-під землі з’являлося зелене пагіння, за кілька ночей воно виростало вище призьби, привітно заглядало у вікна. На високих стеблах в’язалися десятки бутонів, які в кінці весни зацвітали червоними, світло-рожевими й темно-пурпуровими квітами. Здавалося, то й не квіти, а якийсь чарівник розвішав на пружних високих пагіннях малинові, оранжеві, сріблясті дзвоники.

Вечорами тихими, коли спадала літня спека, мальви стояли врочисті серед золотого надвечір’я, тихо граючи чарівну пісню на своїх чутливих трубах (За І. Цюпою).

Післятекстові завдання

► Класифікувати орфограми, ужиті в тексті.

► Яка орфограма вживається в тексті найчастіше? Довести свою думку.

► Пояснити лексичне значення слів, у яких ужиті орфограми: апостроф, складені слова, складні слова, подвоєння, м’який знак.

► Підібрати синоніми до слів палахкотять, тихо, привітно.

► Записати фонетичною транскрипцією слова багаття, з’явилося, призьба.

Майстерня перекладача

► Перекласти українською мовою прийменникові конструкції. Пояснити найуживаніші орфограми.

• По заказу — на замовлення

• По закону — згідно з законом

• По моим сведениям — за моїми відомостями

• По поручению — за дорученням

• По приказу — за наказом

• По просьбе — на прохання

• По собственной воле — з власної волі

• По собственному желанию — за власним бажанням

• Послать по почте — надіслати поштою

• По требованию — на вимогу

• По указанию — за вказівкою

• Прийти по делу — прийти у справі

• Принять во внимание — взяти до уваги

• Принять к сведению — взяти до відома

• При любой погоде — за будь-якої погоди

• Пришлось по вкусу — припало до смаку

• Работать по схеме — працювати за схемою

Майстерня лінгвіста

► Від поданих іменників утворити жіночі та чоловічі імена по батькові.

Всеволод, Борислав, Борис, Бернард, Гедеон, Віталій, Андрій, Євген, Демид, Кирило, Климентій, Корній, Іларіон, Максим, Назар, Сава, Радислав, Стефан, Семен, Віктор, Іван, Яким.

► Подані іменники поставити у формі кличного відмінка.

Боян, Арсен, Валерій, Георгій, Раймонд, Радислав, Тихін, Трохим, Юлій, Августа, Антоніна, Наталія, Жанна, Тетяна, Аня, Марія, Тимур, Феофан, Христина.

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VI. НАПИСАННЯ ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНОГО ДИКТАНТУ

А за вікном бабине літо

Жовтогаряча осінь стоїть над селом, розкинувши високо над землею блакитні небеса. По садах загуляли молоді падолисти, та ще срібне павутиння літає в повітрі, снує свою дивну пряжу над перелазами.

Настала лагідна пора бабиного літа. Останні сонячні дні такі ласкаві, оповиті сріблястим мереживом, мрійливим смутком, прощальним ячанням журавлів, що відлітають у вирій.

На городах уже зібрано гарбузи, викопано картоплю, зрізано капусту на грядках. Тільки де-не-де стоїть сухе соняшничиння й тихо шурхотить, нагадуючи про гарячі дні літа, коли воно цвіло жовтими решетами на городах. Зів’яли, поникли від нічних приморозків квіти біля хат, тільки одні високі синенькі стоять. Їх у народі називають «мороз», може, через їхню стійкість до холоду, а може, через цвітіння, що нагадує голубуватий іній раннього приморозку.

Під стріхами хат дбайливі господині розвішали золотаві качани кукурудзи, жовті гвоздики й кетяги червоної калини. Здалеку, коли глянеш, стоїть така хатина, як молода в осінньому вінку. Стоїть і жде весілля. Може, і справді завітають до такої старости, адже осінь — то найкраща пора для сватання. Щонеділі прокочуються по селу весільними передзвонам дружки й бояри, гудуть бубни, лунає музика.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.