Розробки уроків - Українська мова 8 клас І семестр - 2016 рік
Урок № 6. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. БУДОВА І ВИДИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ
Мета:
✵ навчальна: повторити найважливіші відомості з синтаксису і пунктуації, поглибити знання учнів про словосполучення як синтаксичну одиницю, його будову;
✵ розвивальна: формувати вміння визначати змістовий і граматичний зв'язок між словами у словосполученні, розрізняти непоширені й поширені словосполучення;
✵ виховна: виховувати любов до рідної землі, повагу до майстрів поетичного слова рідного краю.
Міжпредметні зв'язки: українська література, зарубіжна література.
Внутрішньопредметні зв'язки: граматика, граматична помилка.
Соціокультурна лінія: Я і Батьківщина.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
Привіт, проблемо!
► З’ясувати, у якій із трьох колонок записані словосполучення. Для доведення скористатись алгоритмом.
За майданчиком |
осінній ранок в |
весна і літо |
Перед дошкою |
шкільне подвір’я |
фрукти й овочі |
Хай живуть |
працюю якісно |
батьки і діти |
Будуть квітнути |
щаслива дітвора |
день та ніч |
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Матеріал для вчителя
Словосполучення — синтаксична одиниця, що утворюється в результаті поєднання двох або більше повнозначних слів засобом підрядного зв’язку (високий дуб, лист до брата, приємний мені, розмовляти пошепки).
Словосполучення складається найменше з двох слів: головного і залежного. Воно ще називається простим (непоширеним). Головне слово визначає вживання залежного слова у тій чи іншій формі. Якщо від головного слова залежить не одне, а більше слів, то таке словосполучення складне (поширене).
Головне і залежне слова пов’язані в словосполученні за змістом і граматично. Граматичний зв’язок у ньому виражається за допомогою залежного слова (шкільним дзвоником) або закінчення і прийменника (іде в бібліотеку). Незмінні слова (прислівники, дієприслівники, неозначена форма дієслова) зв’язуються з головним за змістом (приніс вчасно).
Лабораторія юного лінгвіста
► Виразно прочитати поетичні рядки Н. Бойко. Визначити головну думку поезії. Висловити свої враження від прочитаного.
О краю мій, перлино України,
Слов’янщино — квітуча сторона!
І в світлий час, і у лиху годину
Ніколи не лишалась ти одна.
Тут до щему все навіки миле,
Не зрівнять ні з чим Вітчизни дим.
Хай легкі у юних будуть крила,
А край рідний — вічно дорогим.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Хвилинка ерудита
► Визначити, які з наведених поєднань слів не є словосполученнями. За потреби скористатися довідковим матеріалом.
Укласти угоду; архіви й бібліотеки; на арені; творча робота; розуміти й відчувати; вода спадала; буду навчатись; духовний розвиток; протягом року; хліб і сіль; ранок позначався змінами; не більше чотирьох годин; необхідність порятунку; по вулицях і парках; більш досвідчений; рідне слово; деякі із своїх; упродовж століття; звернутися з листом; найменший у сім’ї; троянди й виноград; висловити надію; парко й духмяно; на землі й на небі.
Довідка. Не є словосполученнями
✵ підмет і присудок (іде дощ);
✵ однорідні члени речення (сиділа і слухала);
✵ фразеологізми (байдики бити);
✵ поєднання прийменників із іменниками (із пропозицією) чи займенників з прийменниками (до них), дієслова з часткою (таки зробив), складені форми слів (буду навчатись, найбільш здатний);
Такі поєднання називаються сполученням слів!
Творче конструювання
► Утворити словосполучення, розкриваючи дужки. За допомогою чого виражається граматичний зв’язок слів у словосполученні?
Сподіватися (успіх); стикатися (труднощі); спіткнутися (поріг); знемагати (спрага); чинити (кривда); ухилятися (робота); докоряти (брат); повідомляти (друг); ризикнути (життя); стосуватися (ми); пишатися (перемога); дошкуляти (він); поквитатися (насмішник); покладатися (хлопці).
Я — коректор
► Знайти помилки і записати словосполучення правильно.
✵ Дякувати водія — дякувати водієві
✵ В одинадцять годин — об одинадцятій годині
✵ У ліс за грибами — у ліс по гриби
✵ Вибачити товариша — вибачити товаришеві
✵ Хворіти грипом — хворіти на грип
✵ По законах природи — за законами природи
✵ Приймати участь — брати участь
✵ По власному бажанню — за власним бажанням
✵ Підручник по літературі — підручник з літератури
Творча студія
► Скласти висловлювання на тему «Спогади мого дитинства», використовуючи подані словосполучення
Рідний дім, родом із дитинства, батьківська порада, мамина усмішка, життєві дороги, згадувати часто, щира душа.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ