Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік
Урок 14. Тренувальні вправи. Контрольна робота № 1 (тестові завдання). Словосполучення і речення
Мета: перевірити й оцінити рівень навчальних досягнень учнів із синтаксису, формувати вміння виконувати різнорівневі тестові завдання; розвивати навички самостійної роботи, логічного мислення; виховувати любов та повагу до рідного слова.
Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).
Засоби навчання: підручник, тестові завдання для контрольної роботи з теми, роздавальний матеріал.
Перебіг уроку
I. Організаційний етап.
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
III. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять, глибини їх осмислення і ступеня узагальнення.
Гра «Так/Ні».
■ Словосполучення — змістове й граматичне об’єднання двох або більше повнозначних слів (так);
■ за будовою словосполучення бувають прості, складні, ускладнені (ні);
■ словосполучення «кожний із присутніх» за способом вираження головного слова є займенниковим (так);
■ словосполучення «виконати доручення» за способом вираження головного слова — іменникове (ні);
■ за наявністю головного й другорядного члена речення поділяють на односкладні і двоскладні (ні);
■ за наявністю головного члена речення поділяють на односкладні і двоскладні (так). Виконання вправ.
— Зі слів кожної групи, поставивши їх у потрібній формі, утворіть словосполучення. Визначте вид кожного словосполучення за способами вираження головного слова.
Захоплюватися, природа; олівці, малювати; Кавказ, на, поїздка; сильний, віра; почервоніти, від, сором; мистецтво, художник; дорога, ліворуч; більше, п’ять; сім, в, ряд.
— З-поміж поданих сполук слів запишіть тільки словосполучення. З виписаними словосполученнями усно складіть висловлювання.
Надзвичайно цікавий, сиділа і слухала, хоробрий воїн, світло гасне, думка про батьків, вирішили повернутися, бити байдики, буду навчатися.
— Зробіть синтаксичний розбір речення. Випишіть словосполучення.
Завершуй задуми і справи, не залишай на кращі дні.
IV. Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.
Ознайомлення учнів із технологією проведення тестування.
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань закритої й відкритої форм. Проведення інструктажу щодо їх виконання.
V. Робота учнів над виконанням тестових завдань.
ВАРІАНТІ
Початковий рівень
1. Укажи словосполучення
А будемо співати
Б крізь двері
В минають дні
Г літній відпочинок
2. Укажи іменникове словосполучення
А збирати врожай
Б старанний учень
В придбати книгу
Г бігти підтюпцем
3. Укажи словосполучення, у якому головне слово виражене прислівником
А зустрінемось незабаром
Б п’ятий поверх
В міський парк
Г дуже високо
4. За наявністю головних членів речення поділяють на
А поширені та непоширені
Б односкладні та двоскладні
В повні та неповні
Г односкладні та поширені
5. Укажи просте речення
А Вечірня зіронька встає, дочка вечерять подає.
Б Жити щасливо мусить кожна людина.
В Коли ідеш ранковим полем, там грають бризки від роси.
Г Слова — полова, але огонь в одежі слова — безсмертна чудотворна фея.
6. Укажи односкладне речення
А Пахне морем і озоном від притихлої землі.
Б Мова народу, як скарб, розвивається й збагачується.
В Темна хмара озвалася громом гучним.
Г Людина в праці перемагає все.
Середній рівень
7. Установи відповідність між видом словосполучення та його прикладом
1 іменникове А їздив до моря
2 прислівникове Б надзвичайно цікавий
3 прикметникове В ніхто з нас
4 дієслівне Г гарно в лісі
Д вечірні сутінки
8. Запиши речення, уставляючи на місці крапок пропущені літери. Розстав розділові знаки.
1. Я любити тебе не пок..ну краю мій і очей дорогих поки с..рце моє солов..не буде битис.. у грудях моїх.
2. Дніпро т..че повіл..но в..личаво розливаючис.. безліч..ю рукавів.
9. Віднови прямий порядок слів у реченні.
Загубила хмара синя колір свій і шматтям сірим зависла над землею.
Достатній рівень
10. З поданих слів побудуй словосполучення. Познач головне і залежне слово. У дужках укажи вид словосполучення.
1. Квіти, долина.
2. Зігрітися, на, сонце.
11. Відредагуй словосполучення.
Хворіти грипом; чотири хлопця; згідно новому закону; ходити по горам.
Високий рівень
12. Склади невеликий текст на тему «Дружба пізнається в біді», використовуючи прості та складні, двоскладні та односкладні речення.
ВАРІАНТ 2 Початковий рівень
1. Укажи словосполучення
А ахіллесова п’ята
Б найбільш авторитетний
В озиратися навколо
Г через океан
2. Укажи іменникове словосполучення
А сидіти мовчки
Б зустрінемось незабаром
В розмовляти тихо
Г цікава книжка
3. Укажи словосполучення, у якому головне слово виражене прислівником
А милуюся краєвидом
Б складна задача
В другий заїзд
Г дуже дорого
4. За емоційним забарвленням речення поділяють на
А окличні та неокличні
Б окличні та двоскладні
В поширені та непоширені
Г односкладні та двоскладні
5. Укажи просте речення
А В мене була лише мати, та був іще сивий дід.
Б Знала я, що скоро сонце зійде.
В Виростеш ти, синку, вирушиш в дорогу, виростуть з тобою приспані тривоги.
Г Сичі в гаю перекликались.
6. Укажи односкладне речення
А Встала весна й чорну землю сонну розбудила.
Б Земля почала зеленіти тендітною травою.
В Довго гриміли народні пісні на красивих вулицях столиці.
Г Дарованому коневі в зуби не дивляться.
Середній рівень
7. Установи відповідність між видом словосполучення та його прикладом
1 займенникове А дуже холодно
2 дієслівне Б теплий вересень
3 іменникове В хтось зі знайомих
4 прислівникове Г я з тобою
Д зустріти гостей
8. Запиши речення, уставляючи на місці крапок пропущені літери. Розстав розділові знаки.
1. Сонце зупинивший, у з..ніті палит.. з..млю вогняними пром..нями.
2. Віз..міть мене хмари на кр..ла свої.
9. Віднови прямий порядок слів у реченні.
Догоряв день осінній і схиляв голову свою жовтогарячу на обрій.
Достатній рівень
10. З поданих слів побудуй словосполучення. Познач головне і залежне слово. У дужках укажи вид словосполучення.
1. Читати, книга.
2. Зустрілися, з, друг.
11. Відредагуй словосполучення.
Дорожчий золота; знущатися над слабкішим; нового будинка; бити по вікнам.
Високий рівень
12. Склади невеликий текст на тему «Рідна мова», використовуючи прості та складні, двоскладні та односкладні речення.
VI. Підсумки. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення».
— Урок минув...
— Я працював(-ла)...
VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Повторити теоретичний матеріал підручника.
Виконати вправу.