Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік

Урок 19. PM № 7. Усний твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі

Мета: ознайомити учнів з вимогами до складання твору-опису місцевості (вулиці, села, міста) у художньому стилі; розвивати вміння усно складати твори-описи місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі; удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, викладати думки послідовно, логічно, з додержанням стильових ознак художнього тексту; виховувати любов та повагу до рідного слова.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок (формування комунікативної компетенції). Засоби навчання: фотографії із зображенням вулиць і площ Тернополя.

Епіграф до уроку:

Тернопіль — гордість України,

Ворота заходу країни.

Твоя слава урочиста,

Бережи його, Пречиста!

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

III. Актуалізація опорних знань школярів.

Бесіда.

— Які ви знаєте типи мовлення?

— Чим відрізняється художній опис від наукового?

— Назвіть сферу використання художніх описів. (Текст художньої літератури: оповідання, повість, роман, вірш, поема, драма, казка, байка). Що найчастіше описують у творах художньої літератури?

— Які особливості має опис місцевості (вулиці, села, міста)? (Передає одночасні або постійно об’єктивні ознаки предмета чи явища — який? яка? яке? які?).

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Робота з текстом.

— Прослухайте текст. До якого типу мовлення належить уривок? Яка головна думка тексту?

Недалеко од Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в’ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі обсаджені столітніми вербами. В глибокому яру ніби в’ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправленні в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, наче два рядки перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки (І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»).

— Які художні засоби використовує письменник у цьому описі? Яку роль відіграють прикметники у тексті?

V. Формування практичних умінь опису місцевості.

Слово вчителя.

Наші українські міста неоднакові. Кожне місто має своє обличчя. Тернопіль — місто хороших емоцій, затишку, усмішок. Воно варте великої кількості добрих слів. У місті є багато цікавих місць, які обов’язково слід відвідати.

Колективне складання плану опису (вулиці, села, міста).

Орієнтовний план

I. Тернопіль — обласний центр України.

1. Опис міста.

2. Найкраща вулиця (сквер, площа) — частина міста, країни; її історія.

3. Історія заснування вулиці та виникнення назви.

II. Опис вулиці (площі).

1. Де пролягає вулиця?

2. Що там розміщено та який має вигляд?

3. Що прикрашає вулицю?

4. Загальне враження.

III. Висновки. Мій Тернопіль — це найкраще місто.

1. За що я люблю цю вулицю?

2. Необхідність берегти історичні й культурні надбання нашого міста.

Словникова робота.

Південь, північ та околиці міста, у центрі, рівні вулички, спортивні споруди, комплекс будівель, парки, сквери, дерева, квіти, пам’ятники, монументи; веселий, похмурий, охайний, чепурний; місто розкинулося на...; панорама, нові квартали, реконструкція, реставрація, ландшафт, постамент.

Ознайомлення із фрагментами описів.

* * *

Тернопіль — місто унікальне. Про нього приємно писати. До нього легко звикнути. Місто вражає своїми зеленими барвами. І в якій частині міста ви б не перебували, завжди почуваєтесь так, наче прогулюєтеся парковою зоною. Каштани в центрі Тернополя, зелені насадження, верби над ставом... Це ще одна особливість цього чудового міста. Тернопіль — єдине місто України, яке має таку красу в своїй центральній частині. Став з’явився в 1548 році завдяки зусиллям Яна Тарновського, засновника міста. Широкі сходи, що ведуть до пристані, розділив каскад штучних водоспадів. У 1968 році в Тернополі з’явився теплохід «Герой Танцоров». Зараз став — це основна окраса міста.

Наше місто прекрасне в будь-яку пору доби. Гострий запах ночі, спокій, безпека, порожні та зовсім безлюдні нічні вулички, тьмяні вогні, які відбиває спокійна вода озера. Тиша...

Нашу молодь вабить острів Кохання. Його пам’ятатимуть усе життя. Плакучі верби довкола острівця... І уявити щось прекрасніше, ніж захід сонця на ньому, справді важко.

* * *

У нашому місті найкращий Театральний майдан. Нещодавно це місце вирішили зробити різнобарвним. Про це гарно «розповідає» бруківка на центральному майдані. Тут найчастіше можна зустріти дітей, які годують голубів. Усе тішить погляд і серце. Веселий дитячий сміх — це вагома причина для того, щоб провести тут час. З майдану попрямуємо прямо у сквер. У ньому чудове композиційне поєднання фонтанів. їхній тихий шум заспокоює, а літні дні видаються не такими спекотними, коли сидиш на лавці поблизу і вітер кидає в обличчя дрібні краплини води. У сквері розташований пам’ятник відомій українській оперній співачці Соломії Крушельницькій та скульптурна композиція «Випадкова зустріч». Пишатись нам є чим. Місто — одне з найчистіших в Україні, справді «файне місто Тернопіль».

Індивідуальна робота над складанням усного твору-опису.

Теми творів: «Моя вулиця», «Центральна площа міста», «Улюблене місце відпочинку».

Можна запропонувати описати одну з найдавніших вулиць міста.

VI. Підсумки. Рефлексія.

Можна послухати пісню про Тернопіль «Казка, в якій ми живем» (муз. А. Вішко, сл. С. Сірого).

VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

На основі власних спостережень скласти усний твір-опис на одну з вибраних тем.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити