Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік

Урок 23-24. Контрольний твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі

Мета: формувати вміння й навички складати тексти, зокрема описи місцевості, володіти системою добору відповідних мовних засобів та одиниць, розташовувати їх у певній послідовності; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень; виховувати любов та повагу до рідного слова.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок (формування комунікативної компетенції). Засоби навчання: пам’ятка «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі» (її зміст — у конспекті уроку).

Епіграф до уроку:

Розкинулося ге-ен на терен-полі,

Убране зеленню і завжди урочисте,

Сонцем ціловане і вимите дощами — Тернопіль!

Моє славне рідне місто.

М. Баліцька

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

II. Установчо-мотиваційний етап.

Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

III. Операційно-пізнавальний етап.

Актуалізація опорних знань.

Бесіда (компетентність саморозвитку й самоосвіти).

— Які типи мовлення вам відомі? Охарактеризуйте кожен з них.

— Які види опису ви знаєте?

— У яких стилях використовується опис місцевості?

Матеріал для вчителя.

Учнівський твір — найважливіший вид роботи з розвитку зв’язного мовлення. Твори класифікують відповідно до типів мовлення: твір-розповідь, твір-опис, твір-роздум. Твір-опис — це зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи в усній чи письмовій формі.

Робота з текстом.

— Прочитайте вірш тернопільського поета Євгена Безкоровайного.

Тернопіль

Немов на березі морськім,      Церковних дзвонів благодать,

У центрі тихому Європи,      Немов пеани, урочистих.

В серпанку світиться легкім      Наш красень рідний, чарівник,

Над часом здиблений Тернопіль.    Шляхетно мріє на ополлі...

Його душа — озерна гладь,      Він до безмежності проник

Бульвари — килими барвисті.     У світ синівської любові!

— Чи можна назвати цей текст описом?

— Знайдіть слова, вжиті у переносному значенні.

— Які художні засоби використовує автор для опису Тернополя?

— На які ознаки, притаманні нашому місту, автор звернув увагу?

— Уявіть, що ви знайомите гостей з Тернополем. Які куточки насамперед покажете? Розіграйте діалог «Моє рідне місто».

Робота з пам’яткою «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі».

ПАМ’ЯТКА

«Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі»

1. Пам’ятайте, що ви створюєте опис, а не розповідь.

2. Визначте основну думку твору, доберіть яскравий заголовок.

3. Доберіть лексичний матеріал (визначте наявні предмети, об’єкти, укажіть місцерозташування, опишіть їх).

4. Підшукайте художні засоби для опису місцевості.

5. Використовуйте слова на позначення місця розташування об’єктів опису.

6. Висловте своє ставлення до того, що описуєте.

Орієнтовні теми твору

1. Мій улюблений куточок Тернополя.

2. Рідна вулиця.

3. Перлина міста — озеро.

Колективне складання плану твору-опису.

Найромантичніше місце Тернополя (Острівець закоханих)

I. Улюблене місце відпочинку тернополян.

II. Опис острівця.

1. Місцерозташування.

2. Форма і розмір.

3. Дерев’яна альтанка-ротонда.

4. Затишні лави.

5. Хоровод дерев.

6. Зручні перила.

III. Я так люблю це місце!

Словникова робота.

Альтанка, або бесідка, — невеличка садово-паркова споруда. Як правило, альтанки відкриті з усіх боків, але бувають і закриті альтанки (схожі на павільйони).

Ротонда — кругла споруда, зазвичай увінчана куполом. По периметру ротонди нерідко розташовуються колони.

Опрацювання лексичного матеріалу для твору.

Острів закоханих — недалеко від набережної. Дзеркальна гладь озера. Романтичний куточок тиші — улюблене місце проведення дозвілля. Острів овальної форми. У центрі — дерев’яна альтанка-ротонда. Затишні лави серед верб і тополь. Перила містка з’єднують острівець із сушею. Царство тиші та спокою.

Складання і написання твору на чернетці.

Саморедагування твору.

Доопрацювання та переписування начисто.

IV. Контрольно-рефлексивний етап.

Вправа «Незакінчене речення».

— Найважче мені було...

— Я навчив(-ла)ся...

— Мені сподобалося...

— Я дізнав(-ла)ся...

V. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Повторити вивчене про способи вираження головних членів речення.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.