Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік

Урок 39. Контрольний докладний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії та культури в публіцистичному стилі

Мета: повторити відомості про текст та його ознаки, стилі й типи мовлення, особливості тексту публіцистичного стилю, детальніше ознайомити учнів з видатною пам’яткою рідного краю; виховувати бажання збагачувати свої знання, використовуючи різні джерела інформації.

Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).

Засоби навчання: текст переказу, фотографія із зображенням пам’ятника Соломії Крушельницькій у Тернополі.

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

II. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

III. Актуалізація і корекція опорних знань.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Які ознаки тексту?

— Які типи мовлення вам відомі?

— Про що йдеться в розповіді? Яке питання ми ставимо до розповіді?

Підготовча робота до написання переказу.

Бесіда з учнями.

— Які ознаки публіцистичного стилю ви знаєте? (Інформативність, логічність, фактичність).

— Яка мета текстів публіцистичного стилю? (Передача точної інформації у доступній формі про найважливіші події в житті нашої країни та вплив на читача).

— Які основні жанри публіцистичного стилю вам відомі? (Інтерв’ю, лист у газету, нарис, стаття, допис).

IV. Робота над текстом переказу.

Читання тексту вчителем (інформаційна компетентність).

Під час читання учні сприймають висловлювання в цілому, усвідомлюють основну думку.

Пам’ятник Соломії Крушельницькій у Тернополі Тернопільщина — край талановитих, щедро обдарованих Богом людей! До плеяди таких духовних світочів, які є вихідцями з нашого краю, належить і співачка світової слави Соломія Крушельницька.

Своїм генієм вона підкорила провідні оперні сцени, прославивши у віках рідну Україну і Тернопілля. їй стоячи аплодувала «Ла Скала» та «Гранд-опера».

«Найпрекраснішою і найчарівнішою Баттерфляй» називав співачку італійський композитор Джакомо Пуччіні. Вона ж у кожній країні, де перебувала, завжди рвалася серцем на Батьківщину, вкладаючи тугу і любов до неї у свій неповторний спів.

Крушельницька повернулася в Україну назавжди. Вдячні поціновувані творчості славетної землячки створили у Тернополі перший пам’ятник-монумент Соломії Крушельницькій у повний зріст. Ідея встановлення пам’ятника зародилася ще у 1989 році, але не була реалізована.

У 2003 році голова благодійного фонду «Соломія» Марта Подкович звернулася до громадян, установ і організацій з проханням зібрати кошти на пам’ятник.

А 22 серпня 2010 року в Тернополі урочисто відкрили монумент славетній уродженці нашого краю Соломії Крушельницькій.

Автори композиції —“скульптор Володимир Стасюк та брати Андрій і Володимир Сухорські, архітектор Ізабелла Ткачук, які працювали спільно з тернопільськими митцями Данилом Чепілем та Анатолієм Водоп’яном. Постать співачки вилито з бронзи. Висота фігури — 3,8 м, а вага,— 3,5 т.

Розташований пам’ятник у сквері Тараса Шевченка на однойменному бульварі від вулиці Руської навпроти ЦУМу. Струнка, тендітна постать Соломії в повний зріст у вишуканому вбранні з капелюшком розміщена на круглому постаменті. Співачка зображена в нестримному, поступі вперед, а права рука спирається на вигадливий візерунок перил із застиглої музики. Її серйозний і уважний погляд направлений в далечінь. А з обох боків пам’ятник прикрашають зелені насадження. Територія біля монумента акуратно встелена бруківкою.

У сквері на бульварі Тараса Шевченка постала оперна Діва, пісенна гордість України. Її образ став уособленням жіночої вроди, великого таланту і голосу рідкісної природи. Пам’ятник Соломії Крушельницькій є символом Тернополя і складається враження, що він стояв тут завжди

Словникова робота (компетентність саморозвитку і самоосвіти).

Учитель пояснює значення незрозумілих слів.

«Ла Скала» — оперний театр у Мілані.

«Гранд-опера»— оперний театр у Парижі.

Баттерфляй — метелик.

Самостійне складання учнями плану.

Орієнтовний план

1. Неперевершений талант Соломії Крушельницької.

2. Історія створення пам’ятника співачці.

3. Відкриття монумента в Тернополі.

4. Опис композиції:

а) автори;

б) місце розташування;

в) постать співачки.

5. Значення пам’ятки культури для міста.

Повторне читання тексту переказу вчителем.

Учні записують на чернетках окремі слова, словосполучення, потрібні для розкриття основної думки, зв’язку частин тексту.

Запис переказу на чернетках. Редагування написаного (компетентність продуктивної творчої діяльності).

Самостійна робота учнів над удосконаленням написаного (компетентність саморозвитку і самоосвіти).

Виконання роботи в зошитах для контрольних робіт (мовленнєва компетентність).

V. Підсумки. Рефлексія.

Бесіда..

— Чи задоволенні ви результатом своєї роботи?

— Які труднощі виникали під час написання переказу?

— Чи вдалося досягти мети уроку?

VI. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання (компетентність саморозвитку).

Повторити вивчене про однорідні члени речення.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити