Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік
Урок 42. PM № 11. Аналіз помилок, допущених у контрольному переказі
Мета: проаналізувати учнівські роботи, відзначивши позитивне в їх виконанні; указати недоліки, основні види помилок; провести аналіз помилок, допущених у переказі, спонукати учнів до індивідуальної роботи над ними; сприяти вдосконаленню орфографічної та пунктуаційної грамотності школярів; розвивати культуру мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь (формування комунікативної компетенції).
Засоби навчання: підручник, учнівські тексти переказів, таблиця «Види помилок у письмовій роботі» (її зміст — у конспекті уроку).
Перебіг уроку
I. Організаційний етап.
II. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
III. Осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій.
Вступне слово вчителя.
Загальна оцінка якості виконання контрольного переказу.
Озвучення кращих робіт або фрагментів з них.
Аналіз допущених у переказі типових недоліків і помилок (компетентність продуктивної творчої діяльності).
Виконання вправ на подолання помилок.
Мовне спостереження за матеріалом таблиці «Види помилок у письмовій роботі».
Види помилок у письмовій роботі
Назва та графічне позначення помилок |
Конкретне обґрунтування їхньої появи в учнівських роботах |
Змістові (3) |
■ Пропущено щось, про що йшлося в тексті. ■ Про щось сказано недостатньо. Додано те, чого не було в тексті. ■ Порушено послідовність викладу. ■ Не розкрито тему та нечітко розкрито основну думку. |
Лексичні (Л) |
■ Слово вжито у невластивому йому значенні або ж використано спотворене чи перекручене слово. ■ Невиправдано повторюється слово чи спільнокореневі слова. ■ Використано русизм або суржик. |
Граматичні (Г) |
■ Використано неправильно утворене слово. ■ Слово вжито в спотвореній формі. ■ Неправильно побудоване речення. |
Орфографічні (|) |
Слово написано з порушенням вивчених орфографічних правил. |
Пунктуаційні (V) |
Неправильно розставлені або ж відсутні необхідні розділові знаки. |
IV. Колективне, коментоване вчителем та окремими учнями виконання роботи над помилками, допущеними в контрольному переказі.
Слово, у якому допущено помилку |
Вид помилки |
Обгрунтування правильного написання |
Приклад |
V. Самостійне виконання учнями роботи над помилками, допущеними в контрольному переказі.
VI. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Незакінчене речення».
— Я зрозумів(-ла)...
— Найбільші труднощі у мене були...
— Я не знав(-ла), тепер знаю...
— Я не вмів(-ла), а тепер умію...
— Сьогодні на уроці я запам’ятав(-ла)...
VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Завершити роботу над помилками.