Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік
Урок 45. Тренувальні вправи. Контрольна робота № 3 (тестові завдання).
Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями)
Мета: з’ясувати рівень засвоєних знань, сформованості вмінь і навичок з теми; формувати вміння й навички застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці; удосконалювати навички самостійної роботи; розвивати комунікативні вміння, увагу, логічне мислення, творчість учнів; виховувати повагу і любов до рідної мови.
Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).
Засоби навчання: тестові завдання.
Перебіг уроку
I. Організаційний етап.
II. Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.
III. Усна перевірка знань (фронтально).
Клоуз-тест (компетентність саморозвитку і самоосвіти).
— Слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням, має назву...
— Звертання виражаються...
— За будовою звертання бувають...
— При звертаннях може стояти займенник...
— Звертання в реченні може стояти...
— Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома...
— Членами речення звертання, вставні слова...
— Вставними реченнями мовець може висловлювати...
— На письмі вставні слова і словосполучення виділяють...
— Однорідними членами можуть бути...
— Узагальнювальне слово при однорідних членах речення виступає у реченні...
— Вставні слова відрізняються від вставних конструкцій...
Дослідження-зіставлення (комунікативна компетентність, компетентність саморозвитку і самоосвіти).
— Чим речення подібні й чим різняться?
1. Козаки заховали списи і взялися до шаблюк.
Козаки заховали списи (бо з великого розгону списи пробивали татарські тіла) і взялися до шаблюк (А. Чайковський).
2. Семен Непорадний був кремезний козак літ тридцяти.
Семен Непорадний — він так звався — був кремезний козак літ тридцяти (А. Чайковський).
IV. Ознайомлення учнів з технологією проведення тестування, критеріями оцінювання.
V. Самостійне виконання учнями контрольної роботи (компетентність особистісного саморозвитку).
ВАРІАНТ 1 Початковий рівень
1. Укажи речення зі звертанням
А Моя думка — краще закріпитися і чекати допомоги (Я. Качура).
Б Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л. Костенко).
В Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим (А. Малишко).
Г І вже не існувало для нього нічого, окрім озера, осики й хмелю (І. Цюпа).
2. Укажи речення зі вставними конструкціями (розділові знаки пропущено)
А У дубині вечеряли дятли наїдаючись видно на зиму (М. Вінграновський).
Б У таких болях ішли дні місяці і нарешті роки (Микола Хвильовий).
В Маю я святе синівське право з матір’ю побуть на самоті (В. Симоненко).
Г Для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та коханий (Леся Українка).
3. Укажи речення з однорідними підметами
А Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав легесенький туман (І. Нечуй-Левицький).
Б Праця чоловіка годує, а лінь марнує (Народна творчість).
В Блакитними очами дивляться мені в очі весна й небо (Є. Гуцало).
Г А вона почула й передумала до нас іти (І. Мацко).
4. Укажи речення, у якому правильно розставлені розділові знаки
А Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі мабуть залишають свої сліди.
Б Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
В Усі: вовки, білки, зайці бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
Г Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу, і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
5. Укажи, яким членом речення є виділене слово в поданому реченні Де ти, фантазіє, там радощі й весна (Леся Українка).
А підметом
Б додатком
В не є членом речення
Г означенням
6. Укажи, у якому реченні при звертанні слід поставити знак оклику (розділові знаки при звертаннях пропущено)
А Мій рідний сину бійся нічиїх, вони завжди безликі і холодні (В. Крищенко).
Б Ти наше диво калинове кохана материнська мово (Д. Білоус).
В О слово рідне Орле скутий Чужинцям кинуте на сміх! (Олександр Олесь).
Г Не вам в мережаній лівреї донощики і фарисеї за правду пресвятую стать (Т. Шевченко).
Середній рівень
7. Установи відповідність між вставними конструкціями і реченнями (розділові знаки пропущено)
1 звертання
2 вставне слово
3 вставне словосполучення
4 вставне речення
А Була то правду кажучи звичайна крамарська буда яких безліч в Італії (Леся Українка).
Б Воно мені мабуть так мало бути (М. Вінграновський).
В А я хвилину виберу скажу про командира отак за першим спогадом і другий виплива душа у нього щира... (А. Малишко).
Г Ми зберегли тебе вкраїнсько мово щоб лютий ворог не поранив (П. Тичина).
Д Стежина неначе лоза виноградна пнеться по білій стіні гори (Д. Павличко).
8. Прочитай текст. Виконай завдання до нього.
(1) Мабуть природа створила хлібну зернину в мить такого високого натхнення, в мить щедрого осяяння, яке потрачене нею і на саму людину. (2) І в чи не найголовнішому слові нашої мови «життя» предки не лише воздали заслужену хвалу житу-годувальнику, а визнали його правічні заслуги в долі людства. (3) В зернину, в цей маленький тугий злиточок матерії стільки вкладено життєвої мудрості, добра і віри в безсмертя, що його таїна й досі здається нам магічною. (4) Все у нас від нього, від хліба. (5) А втім і самі ми, кожен із нас — дитина своїх батьків, свого народу й хліба (В. Яворівський).
— Познач речення, у яких пропущено розділові знаки.
— Познач речення, ускладнені вставною конструкцією.
Достатній рівень
9. Виконай синтаксичний розбір речення.
Батьку, батьку, ніколи не забуду тебе! (П. Загребельний).
Високий рівень
10. Напиши діалог (7-8 реплік) «Цікава екскурсія», використовуючи звертання, однорідні члени речення та вставні слова.
ВАРІАНТ 2 Початковий рівень
1. Укажи речення з поширеним звертанням
А Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє (Леся Українка).
Б Всю кров тобі, Вітчизно, завжди готові ми віддати (В. Сосюра).
В Який ти, світе, теплий і широкий! (А. Малишко).
Г Чи не продали б ви, чоловіче, тої ялинки, що росте в вашім садочку? (М. Коцюбинський).
2. Укажи речення зі вставними конструкціями (розділові знаки пропущено)
А Власне кажучи щороку відкриття полювання буває двічі (Остап Вишня).
Б Можливо були ми квітками в одному суцвітті чи просто сусідніми днями в спекотному літі (І. Андрощук).
В Відцвів воронець облетіли на вітрах маки польові рано вони зацвітають і швидко гаснуть зате літо смагляве вже виглядає із-за кучугур (О. Гончар).
Г Не можна кажуть людині помолодшати а подобрішати завжди можна (О. Гончар).
3. Укажи речення з однорідними додатками
А Я йду вздовж узлісся і насолоджуюся цією казковою красою.
Б Зима встановлює свої закони й правила.
В Сніг переливається різнобарвною веселкою, морозець потріскує тоненьким голосочком.
Г Сонечко яскраве гріє весело та радісно.
4. Укажи речення, у якому правильно розставлені розділові знаки
А Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
Б Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу, і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
В Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі мабуть залишають свої сліди.
Г Усі: вовки, білки, зайці бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
5. Укажи, яким членом речення є виділене слово в поданому реченні Мені осіння ніч короткою здається (Леся Українка).
А підметом
Б додатком
В не є членом речення
Г означенням
6. Укажи, у якому реченні при звертанні слід поставити знак оклику (розділові знаки при звертаннях пропущено)
А Моя біографія друзі сягає в далекі ті дні, коли мене бусол на лузі підкинув батькам навесні (Д. Білоус).
Б Залишимо дорогі батьки в серцях наших синів усю красу навколишнього світу, все багатство сердець наших предків (В. Сухомлинський).
В Моя ти любо Мій ти друже Не ймуть нам віри без хреста, не ймуть нам віри без попа раби, невольники недужі (Т. Шевченко).
Г Бідна волошко чому ти у житі, а не на клумбі волієш рости? (М. Рильський).
Середній рівень
7. Установи відповідність між вставними конструкціями і реченнями (розділові знаки пропущено)
1 звертання
2 вставне слово
3 вставне словосполучення
4 вставне речення
А Може вам зустрічалась нині синя райдуга у долині? (А. Малишко).
Б Вгамуйся думко не літай так буйно (Леся Українка).
В Земля України небо і люди усе мені рідне (П. Воронько).
Г Ми по сходах ступаєм а ніч мабуть є щось чаклунське у ночі зорі сипала прямо до віч (Б. Степанюк).
Д Не губіться прошу вас у морі людському (Л. Ржегач).
8. Прочитай текст. Виконай завдання до нього.
(1) Мабуть природа створила хлібну зернину в мить такого високого натхнення, в мить щедрого осяяння, яке потрачене нею і на саму людину. (2) І в чи не найголовнішому слові нашої мови «життя» предки не лише воздали заслужену хвалу житу-годувальнику, а визнали його правічні заслуги в долі людства. (3) В зернину, в цей маленький тугий злиточок матерії стільки вкладено життєвої мудрості, добра і віри в безсмертя, що його таїна й досі здається нам магічною. (4) Все у нас від нього, від хліба. (5) А втім і самі ми, кожен із нас — дитина своїх батьків, свого народу й хліба (В. Яворівський).
— Познач речення, у яких пропущено розділові знаки.
— Познач речення, ускладнені однорідними членами речення.
Достатній рівень
9. Виконай синтаксичний розбір речення.
Гарний хлопець з іншої планети, може, завтра в гості залетить (Л. Костенко).
Високий рівень
10. Напиши діалог (7-8 реплік) «Цікава екскурсія», використовуючи звертання, однорідні члени речення та вставні слова.
VI. Підсумки. Рефлексія (комунікативна компетентність).
«Мікрофон».
— У виконанні яких завдань виникли труднощі?
VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання (компетентність саморозвитку і самоосвіти, компетентність продуктивної творчої праці).
Обов’язкове: за підручником повторити вивчений теоретичний матеріал; виконати вправу.
За бажанням: скласти невеликий твір (8-9 речень) на тему «Моя країна — Україна».