Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік

Урок 62. Контрольна робота (диктант). Тренувальні вправи

Мета: виявити рівень орфографічної і пунктуаційної грамотності учнів; розвивати увагу, зосередженість; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.

Тип уроку: урок контролю знань, умінь і навичок (перевірки володіння всіма видами мовленнєвої діяльності).

Засоби навчання: текст диктанту.

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

II. Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.

III. Написання контрольного диктанту.

Проведення короткого інструктажу щодо написання диктанту, підготовка до сприйняття тексту.

Перше читання тексту диктанту вчителем.

Учні сприймають зміст диктанту, звертають увагу на наявність вивчених орфограм і пунктограм, визначають слова, значення яких не розуміють.

Повторне читання тексту диктанту вчителем і його написання.

Учні слухають речення повністю, повторно — окремими частинами, затісують і перевіряють написане.

Диктант № 1

Служба інформації давніх часів

У далекі-далекі часи поширення інформації між державами, звичайно, було на дуже низькому рівні. Повільно скрипіли гусячі пера, ретельно виводячи накази повелителів держав. Схилялися над пергаментом літописці-самітники в чернечих келіях і записували всі події, що відбувалися в їхній землі. Скакали гінці в далекі краї, щоб оповістити тамтешній люд про похід на ворога чи про нові закони в державі. Новини тоді, як ви розумієте, з великим запізненням доходили до людей, а багатьох і взагалі обминали. Кожна велика держава жила мовби на окремій планеті, на яку лише вряди-годи з’являлися посланці з інших світів, привозячи із собою дивні новини.

І з’являлися заморські купці з крамом, і розказували про свої краї та звичаї і, безумовно, про ті землі, через які пролягав їхній шлях.

Отака, друзі, тоді була служба інформації. Мов старі немічні черепахи, повзли землею новини. Вони, як кажуть у такому випадку, обростали довгими бородами (За М. Слабошпицьким; 140 сл.).

Диктант № 2

Волинські напої

Найпоширенішим повсякденним напоєм на Волині був узвар. Готували його зі свіжих та сушених фруктів і ягід. Узвар був обов’язковою обрядовою стравою, що засвідчує його давність у харчовому раціоні волинян. Але треба зауважити, що назва «узвар» нині майже вийшла з ужитку, поступившись назві «компот».

Дуже поширені були різні кваси. Із сухарів готували квас-сирівець: сухарі запарювали гарячою водою й давали настоятися, поки вони вкиснуть. Робили також фруктові кваси із яблук, слив, груш. Популярним був квас із підсмаженого зерна, яке заливали гарячою водою, вкидали дріжджі, сушені яблука та груші. Давали охолонути й ставили в тепле місце, щоб перебродило. Пили також буряковий квас, хоча він переважно використовувався для приготування борщів.

Навесні збирали березовий і кленовий сік, з якого готували смачний напій, заправляючи його сухарями або підсмаженим ячмінним зерном. Соку намагалися заготувати якнайбільше, щоб вистачило до косовиці. Тоді він особливо необхідний (За М. Давидюком; 136 сл.).

IV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

Бесіда за питаннями.

— Розкажіть про правопис складних прикметників. Наведіть приклади.

— Які слова називаємо вставними? Розкажіть про розділові знаки при них. Наведіть приклади.

— Що таке дієприслівниковий зворот? Розкажіть про розділові знаки при ньому.

Коментоване письмо.

— Запишіть речення, поясніть правопис наявних орфограм і пунктограм.

Кажуть, що українець співає цілий рік і цілий вік. Так, мабуть, нам від Бога дано. Нація збереглася, безперечно, завдяки тому півмільйонному пісенному вінку, котрим була заквітчана. На щастя, добрі, щирі, талановиті люди не перевелися серед нас.

V. Підсумки. Рефлексія.

VI. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Повторити вивчений теоретичний матеріал з теми «Синтаксис. Пунктуація».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити