Українська мова 8 клас - Розробки уроків - 2016 рік

Урок 70. Повторення в кінці року відомостей про словосполучення й просте речення. Узагальнення вивченого протягом року

Мета: повторити, закріпити, узагальнити знання учнів з розділу «Синтаксис. Пунктуація», а саме: «Словосполучення й речення», «Просте двоскладне речення», «Односкладні й неповні речення», «Речення з однорідними членами», «Речення зі звертаннями, вставними словами», «Речення з відокремленими членами»; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам’ять, увагу; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати вміння дотримувати правил дорожнього руху і використовувати транспортні засоби, а також виховувати почуття відповідальності.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок (формування мовленнєвознавчої компетенції).

Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал, проектор.

Перебіг уроку

I. Організаційний етап.

II. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

III. Відтворення учнями понять і засвоєння відповідної їм системи знань із розділів, опрацьованих у 8 класі.

Робота в парах «Аукціон знань» (соціальна компетентність).

— Проведіть бесіду у формі діалогу, поставивши один одному запитання. Відповіді мають бути доповнені прикладами (можна скористатися художніми творами).

1. Що вивчає синтаксис і з яких розділів він складається?

2. Схарактеризуйте словосполучення (його будова і види за способом вираження головного слова).

3. Схарактеризуйте речення (за метою висловлювання, порядок слів у реченні, логічний наголос, двоскладні й односкладні, прості і складні речення).

4. Чим виражається підмет у реченні?

5. Які типи присудків ви знаєте?

6. Які члени речення називають другорядними?

7. Схарактеризуйте означення (узгоджені і неузгоджені), а також прикладку як різновид означення.

8. Схарактеризуйте прямі і непрямі додатки.

9. Які ви знаєте види обставин?

10. Назвіть типи односкладних речень.

11. Які речення називають повними, а які — неповними?

12. Схарактеризуйте ускладнені прості речення.

— Оцініть свого співрозмовника, критично аналізуючи його знання, здобуті у 8 класі.

— Дайте слушні поради однокласникам щодо усунення прогалин у знаннях програмового матеріалу.

IV. Узагальнення і систематизація знань.

Колективна робота з текстом (компетентність колективної творчої діяльності)

— Прочитайте текст, спроектований на екран. Визначте тип і стиль мовленні. Доведіть свою думку прикладами з тексту.

— Перекажіть текст, дотримуючись логіки й послідовності викладення думок. Доповніть його додатковою інформацією про автомобіль як вид транспорту.

З історії автомобіля

Дату 29 січня 1886 року офіційно вважають днем народження автомобіля — «не розкоші, а засобу пересування», — якому судилося відіграти визначну роль в історії людства. Його творцем став Карл Бенц, людина, котрій автомобіль багато чим завдячує, у тому числі й фактом свого «народження».

Майбутній винахідник народився 25 листопада 1844 року, в німецькому місті Карлсруе. Його батько був залізничником, тому з технікою маленький Карл подружився дуже рано, що визначило його життєвий вибір: після закінчення гімназії хлопчик вступив до Політехнічного ліцею у тому ж таки Карлсруе. З 1864 до 1870 рр. Бенц працював у різних фірмах як проектувальник, дизайнер і завідувач виробництва, 1871 року заснував власну справу (ливарний цех) у Мангеймі.

Сталеливарне виробництво виявилось не найкращим місцем для вкладення капіталу і, не встигнувши розгорнутися як слід, збанкрутувало. Карл Бенц, опинившись поза бортом, вирішує узятися за розв’язання проблеми теплових двигунів, яка цікавила його ще з часів навчанні в ліцеї. Чотиритактний двигун на той час уже існував, тому Бенц присвячує себе розробці двигуна лише із двома тактами. Два роки він працює як одержимий, і от, у новорічну ніч 1879 р., настала довгоочікувана мить: двигун запрацював! У своїх спогадах Бенц так описує цю подію: «І знову стоїмо перед двигуном, наче перед найскладнішою загадкою. Дуже колотиться серце. Повертаю заводну рукоятку і... дир, дир, дир — машина відгукнулась! 3 приємною регулярністю слідують один за одним звуки, які стануть музикою майбутнього. Більше години ми слухаємо цю одноманітну пісню, аж тут починають лунати дзвони. В ту мить нам здалося, що вони провіщають не тільки настання Нового року а й початок нової ери, ритм якій буде задано ритмом роботи двигуна».

Почалася запаморочлива робота, багата на радісні події. Заснована в Мангеймі фабрика з виробництва двигунів власної конструкції давала непогані прибутки, але залишала надто мало часу для нових досліджень. Тому г1883 року Бенц з допомогою двох давніх друзів, комерсанта Макса Розе і техніка Фрідріха Есслінгера, заснував нову компанію, Benz & Co. Її справи швидко пішли вгору, надавши фінансову основу для розробки саморушійного екіпажу, який згодом іменуватимуть автомобілем.

На відміну від Готліба Даймлера, який встановив свій двигун у звичайний каретний кузов, Бенц спроектував не тільки силовий агрегат (цього разу вже чотиритактний), а й увесь автомобіль. 29 січня 1886 р. на машину було видано імперський патент за номером 37435, і вже в липні відбулася Перша поїздка вулицями Мангейма перед враженою публікою.

Триколісний екіпаж приводився в рух одноциліндровим двигуном робочого об’єму 990 сантиметрів кубічних і потужності 0,9 кінських сил, яка досягалася при 400 обертах за хвилину. Двигун мав водяне охолодження і розміщувався горизонтально, відкриваючи очам цікавих колінвал і величезний горизонтальний маховик. Попри примітивність конструкції, деякі її складові, а саме електричне запалювання чи механічний привід впускного клапана, явно випереджали свій час. Двомісна машина, керована за допомогою румпеля, розвивала швидкість до 15 км/год. Заради справедливості слід сказати, що перша поїздка була короткою — всього 100 метрів, оскільки паливний бак не був передбачений, а запасу пального в пляшці, що замінювала його, вистачило ненадовго. Окрім паливного бака, з часом на автомобілі було встановлено потужніший двигун робочого об’єму 1,7 літра і двоступінчасту коробку передач. Виробництво Benz Patent-Motorwagen почалося 1890 року, а через три роки з’явилась і чотириколісна модель Viktoria зі ще одноциліндровим, але тепер уже 2,9-літровим двигуном потужності 3-5 к. с. За нею — легкий Benz Velo (1894 р.) з півторасильним двигуном. Ці дві моделі з численними варіаціями кузова і силових агрегатів виробляли до початку XX століття, причому продавали більшість з них не в Німеччині, а в сусідній Франції.

У 1902 р. з’явилася нова модель, Parcifal, спроектована з допомогою французьких інженерів, що спричинило конфлікт Бенца з керівництвом компанії, в результаті чого інженер залишив фірму в 1903 році. Але довго перебувати далеко від свого творіння Бенц не зміг і вже за рік повернувся як консультант. Після злиття Benz і Daimler у 1926 р. в єдину компанію Бенц став членом ради директорів і перебував на цій посаді до самої смерті (4 квітня 1929 р.), так і не зустрівшись ніколи з Готлібом Даймдером, натомість ставши свідком того, як його винахід семимильними кроками завойовує світ.

У середині XIX століття розвиток екіпажів з паровими двигунами дуже загальмувався. Однією з причин цього було швидке поширення залізниць. У 1892 році автомобілі починає будувати французький завод «Пежо». Узимку 1895-1896 років у США першу серію автомобілів випустила фірма «Дюреа». У грудні 1896 року починає виробництво автомобілів завод у німецькому місті Айзенах. У 1899 році в Турині з’являється первісток заводу «Фіат».

Останні роки XIX століття і перші XX століття — це роки швидкого удосконалювання автомобіля, роки пошуків його найбільш раціональної схеми, основних принципів конструкції його вузлів (За матеріалами Інтернет-джерел).

Творче спостереження з елементами аналізу (комунікативна компетенція),

— До якого стилю і типу мовлення належить текст?

— Які слова ви прочитали вперше? Запам’ятайте їх. Складіть усно з ними речення.

— Зробіть повний синтаксичний розбір виділених речень.

— Випишіть речення з відокремленими членами.

Рольова гра (компетентність продуктивної творчої діяльності).

— Розподіліть ролі:

■ винахідники (будуть висувати якомога більше переваг автомобіля),

■ опоненти (будуть суперечити винахідникам і називати якомога більше хиб цього виду транспорту),

■ незалежні експерти (зроблять висновок про те, хто переміг).

Ситуативне завдання (навчально-пізнавальна компетентність).

— Уявіть ситуацію: ваш клас готується до шкільного конкурсу «Чи важко дотримувати правил дорожнього руху?» Необхідно підготуватися, виконуючи таке завдання: скласти правила поведінки для пішоходів (варіант 1) і для водіїв (варіант 2). Під час формулювання правил використовувати прості неускладнені та прості ускладнені речення. У пригоді стануть подані слова і словосполучення: увічливість, байдужість пішоходів; недбалість, благородство водіїв; гідно поводитися, доброзичливо ставитися, грубо відповідати, розкішні автомобілі, стриманість громадян, колір машини, уважно спостерігати.

— Визначте, хто склав більше корисних і змістовних правил, хто в цілому краще впорався із завданням.

Комунікативний практикум (компетентність саморозвитку та самоосвіти).

— Складіть зв’язне висловлювання на тему «Для чого потрібні правила дорожнього руху?», використовуючи односкладні речення, звертання, однорідні та відокремлені члени речення.

Творча лабораторія (комунікативна компетентність).

Робота в групах,

— Поясніть подані фразеологічні звороти. Уведіть їх у речення.

I група

1. Лізти поперед батька в пекло.

2. Узяти голіруч.

3. Плутаючись під ногами.

4. З року в рік.

5. Ніколи вгору глянути.

II група

1. Опустивши голову.

2. Як у рот води набравши.

3. Сіяти розбрат.

4. Не розгинаючи спини.

5. Байдики бити.

Ill група

1. Hi в тин ні в ворота.

2. Світ крутиться перед очима.

3. Дати драла.

4. Дерти втридорога.

5. Збоку видніше.

Лінгвістична гра «Упіймай помилку» (компетентність саморозвитку та самоосвіти).

— Відредагуйте речення. Запишіть правильний варіант.

1. Даруючи книгу товаришеві, йому було приємно.

2. Перескакуючи через кропиву, вона, звичайно, його обпекла.

3. Блукаючи лісом, учнями було зібрано матеріал до твору.

4. Відчиняючи вранці вікно, по-перше, видно ряд квітучих вишень.

5. Столітній дуб зацікавив хлопців, перебуваючи на екскурсії.

6. Працюючи надворі, стало раптом дуже холодно, незатишно.

V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа «Незакінчене речення» (соціальна компетентність).

— Я зрозумів(-ла)...

— Найбільші труднощі в мене були.....

— Я не знав(-ла), а тепер знаю...

— Я не вмів(-ла), а тепер умію...

— Сьогодні на уроці я запам’ятав(-ла)...

Вправа «Мікрофон» (компетентність особистісного самовдосконалення).

— Який урок запам’ятався найбільше?

— Яке правило закарбувалося назавжди?

— Що вдавалося добре, а що — не зовсім?

VI. Завдання на літо.

Скласти твір-роздум про те, які знання ви хотіли б здобути в наступному навчальному році, що нового почути й пізнати на уроках української мови в 9 класі.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.