Українська мова 8 клас - Уроки ІІ семестр - 2013 рік

Урок 34. Повні й неповні речення. Незакінчені речення, їх стилістичні функції. Тире в неповних реченнях

Додаток 1

У правій і лівій колонкахпрості речення, які належать до складного. Спочатку прочитайте їх так, як їх тут подано. Чи всі речення вам зрозумілі? За допомогою стрілок об’єднайте частини з першої та другої колонок так, щоб утворилися прислів’я. Чи тепер вам усе зрозуміло? Чому саме?

Пташка красна своїм пір’ям, ...

а соловей кінчає.

Ластівка день починає, ...

а людина — своїм знанням.

Гарна мати сім’ю на ноги поставить, ...

а в друге вилізе.

В одне вухо влізе, ...

а погана мати родину споганить.

Додаток 2

1. Розгляньте таблицю, з’ясуйте особливості неповних речень. Відновіть члени речення, яких бракує.

№ з/п

Приклади

Схеми

Пропущені члени речень

1

Була вродлива

2

Розбагатів

3

А на пероні люди

2. Випишіть спочатку неповні речення, а потімповні. У дужках біля кожного речення зазначте, односкладне воно чи двоскладне. Підкресліть члени речення.

1. Всяке діло починай з голови (Народна творчість).

2. Надворі ясна холодна ніч (Ірина Вільде).

3. Вже де-не-де й димок із димаря (Л. Костенко).

4. Над пам’яттю простягнуто мости (В. Коротич).

5. А під горою крейдяною дорога біла (О. Ковалевський).

6. Несподівано, раптом у чорну тишу щось впало. Живе, веселе, безтурботне (М. Коцюбинський).

7. Згадав черешню білу-білу й подвір’я в пишнім спориші (О. Квітневий).

Додаток 3

Дослідження-характеристика

У поданих висловлюваннях виділіть неповні речення. Чи зрозумілий зміст цих речень без відновлення пропущеного члена?

1. Через степ видніється смуга — то пролягав тут колись шлях до моря. На ній і трава інша (І. Пільгук).

2. Перші уроки поезії — мамині. Найбільший слід на душі — од маминої колискової «Ой, люлі-люлі, моя дитино» (В. Стус).

3. У нашій крові — орієнтація на когось. Але ще жоден народ, який орієнтувався на чужу силу, не виборов своєї незалежності (Є. Куртяк).

4. У дворі — повний погром. Двері у хлівах де розчинені, а де виламані. Посеред двору — залишки багаття (К. Лубенець).

5. Подвір’я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там. Посеред двору — стара верба, а під нею — колодязь із дерев’яним на два схили дашком (М. Красуцький).

Додаток 4

Граматична трансформація

Подані повні речення трансформуйте в неповні, вилучивши з них дієслова-присудки. Запишіть, поставивши на місці пропуску присудка тире.

1. Праворуч видніється очерет, ліворуч видніються тополі, сосни, яблука, черешні (І. Сенченко).

2. Обабіч гірської річки Брустурни розташовані гуцульські оселі

(М. Грепиняк).

3. Над горами світить платинове, сліпуче сонце (В. Винниченко).

4. Довкола знаходиться повно мулу й ломаччя (В. Гей).

Додаток 5

Прочитайте речення. Визначте в них функцію тире. Упишіть номери речень у відповідну колонку таблиці.

Тире між підметом і присудком

Тире на місці пропущеного члена речення

1. До сьогодні перших українських книг дійшло небагато, а точніше — зовсім мало.

2. У центрі композиції — три пари істот з головами орлів і тулубами левів, далі з двох боків — лев і левиця (М. Русяєва).

3. Маріїнський палац у Києві — пам’ятка історії, містобудування й архітектури (О. Ламонова).

4. Парк «Софіївка» — це поєднання штучних водоспадів, гірських вершин, каналів, ставків із фонтанами, павільйонів, скульптур і мармурових статуй античних богів і богинь, філософів і поетів (О. Седак).

5. Марія Приймаченко — майстер українського декоративного мистецтва (М. Шинкарук).

6. Із трьох боків фортецю захищає сухий канал, вирубаний у скелях, а з північно-східного — прірва (В. Зубач).

7. Здавна Крим — місце масового паломництва (К. Ґудзик).

8. Навкруги — темні стіни лісу (К. Ґудзик).

9. «Повість минулих літ» — першооснова вивчення історії нашого народу (Д. Степовик).

10. Освіту Сергій Параджанов здобував спочатку в Тбілісі, а потім — у Москві (С. Цалик).

11. Найважливіша риса етикету — уміння володіти собою (А. Коваль).

Додаток 6

Відредагуйте речення, уникаючи невиправданих повторів слів і ставлячи, де можливо, на місці пропущених членів речення тире. Укажіть неповні речення. Прочитайте відредаговані речення з правильною інтонацією.

1. Кров свою віддам твоїй калині, пісню свою віддам травам, птицям і лісам... (За М. Луковим).

2. Я закоханий у синь океану, а ще дужче я закоханий у зорі рум’яні (За В. Сосюрою).

3. Багаття ніколи не насититься дровами, а земля ніколи не насититься багаттям (Народна творчість).

4. Пташка красна своїм пір’ям, а людина красна своїм знанням (Народна творчість).

5. Не хоче півень на чуже весілля, та несуть півня на чуже весілля (Народна творчість).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити