Українська мова 8 клас - Уроки ІІ семестр - 2013 рік

Урок 58. Культура мовлення. Правильна побудова речень із дієприкметниковим зворотом

Додаток 1

Поєднайте в пари та запишіть речення з однотипними відокремленими означеннями. Свій вибір обґрунтуйте. Поставте розділові знаки.

1

Долина вкрита густим сосновим лісом видніється з гори (Іван Нечуй-Левицький)

А

Ближче до старезного лісу чорного густого ставало сумно

2

Випливли в море холодне неспокійне бурхливе

(О. Іваненко)

Б

Обмерзла й знесилена вона зупинила біля кам’яниці коня й кинула йому під ноги сіна

3

Морозний сніг блискучий та легкий, здається, падає на серце прямо (М. Рильський)

В

Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір

4

Запальний він нам пояснював охоче всі тайни зоряної ночі

(М. Рильський)

Г

У кімнату просочується сонячне світло тепле спокійне

1

2

3

4

Додаток 2

Перебудуйте речення так, щоб невідокремлені і непоширені означення стали відокремленими і поширеними. Підкресліть відокремлені означення й означувані слова.

Зразок. Обмерзлі гілки ламалися від вітру. — Гілки, обмерзлі кригою, ламалися від вітру.

1. І місяць травень буде гомоніть наляканим рудим джмелем.

2. Провіяне зерно лежало в комірчині купою.

3. Зачарований хлопець довго блукав понад берегом річки.

З поданих пар простих речень змоделюйте речення, ускладнені поширеними означеннями, відокремленими й невідокремленими. Поясніть розділові знаки.

1. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа.

2. Хижак звів голову й пильно дивився у віконце. Хижак був сполоханий світлом.

3. Причаїлися гори. Вони були заворожені красою ніколи не бачених степів.

4. Тепла ніч пропливала над Асканією. Вона була напоєна степовими пахощами.

Перебудуйте речення, щоб підрядні означальні речення стали відокремленими означеннями.

1. На горах за шпилями, що були вкриті лісом, пишно горів вечірній світ сонця.

2. Найдовше сніг тримається в затінку або в ровах, які присипані листям чи землею.

3. Озеро, яке оточили густі кущі та високі верби, було не широке, а довге.

4. Легенький попілець, який підхопила сила вогню, злітав догори та розходився навколо.

Додаток 3

Запишіть речення. Поставте в них розділові знаки. Відокремлені означення й означувані слова підкресліть.

1. На галяву вискакує з гущини сарна і зачарована чудовим концертом зупиняється (М. Коцюбинський).

2. Мені наснилася криниця водою сповнена до краю (Г. Чубач).

3. А він з прекрасним голосом і абсолютним слухом став інженером-геологом.

2. Якщо на місці крапок уписати сполуку слів оздоблені інеєм, то неускладненим стане речення:

А ... вражають красою дерева.

Б Вражають красою дерева ...

В Дерева ... вражають красою.

Г Вражають красою ... дерева.

Д Красою вражають дерева ...

Випишіть це речення і зробіть його синтаксичний розбір.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.